Skip to main content

Författare: storstockholm

Ledare – vi tar på oss ledartröjan

Välkommen 2023, vi är redo för dig! Vänsterpartiet har slagit rekord i antal medlemmar, nu är vi över hela landet över 30 000 personer som tagit steget in i partiet. Snacka om folkrörelse.

 

Snart är det också nytt verksamhetsår. Det är alltså dags för distriktsårskonferens. Den 25-26 mars samlas ombud från alla distriktets föreningar för att stöta och blöta politiska frågor och organisatoriska strategier för de kommande två åren. Det är ett lika delar ett högtidligt som skitroligt arrangemang, och självfallet en viktig och given del av vår interndemokrati.

Du som medlem kan bidra genom att skriva motioner på distriktsstyrelsens förslag till verksamhetsplan. Vi i styrelsen har lagt fram våra idéer och förslag och nu är det er tur att göra dem vassare. Ni kan också skicka in allmänna motioner med förslag som ligger utanför ramen för verksamhetsplanen. Alla motioner kommer bli besvarade av styrelsen och komma upp för diskussion och beslut på årskonferensen. Se i Medlemsnytt allt ni behöver för att skriva och skicka in motioner!

När jag skriver detta är det Martin Luther King dagen vilket får mig att tänka på att hoppet om förändring finns bland gräsrötterna. Den svarta frihetsrörelsen i USA visar nu som då hur stor skillnad en progressiv och bred rörelse faktiskt kan göra. Högern har länge velat mainstreamifiera Martin Luther Kings budskap men faktum är att han var en frontfigur för en radikal rörelse. Som organiserade otroliga massor av samhällets mest försummade, inte för att de skulle få det ”lite bättre” utan för att helt utrota fattigdomen som rasismen och kapitalismen skapat.

Det här vill jag att vi ska ha med oss in i kommande verksamhetsperiod; den mest grundläggande insikten av att vår storlek är vår styrka. Att vi står stadigt tillsammans även när åsikter går isär för att kunna mobilisera brett och ta de viktiga striderna såväl i grannskapen som i riksdagen.

Vår roll som vänsterrörelse har aldrig varit så tydlig som idag. Vi är inte bara stenhård opposition i parlamenten utan vi är också den största progressiva folkrörelsen i landet. Det innebär ett ansvar att ta på oss ledartröjan i förorterna, stadsdelarna och byarna för att från rötterna och uppåt skapa ett samhälle för alla. Den förändringen börjar där vi bor, vi ses på torget!

 

Elena Karlström,
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

 

 

Ledare – vi går från ord till handling

Så fantastiskt för hela Storstockholm och alla som har slitit i denna valrörelse – nu har moderaterna fått packa sina flyttlådor efter att ha styrt regionen i 16 år!

 

Det är en efterlängtad ideologisk seger i rätt riktning. Vänsterpartiet går in i ett samarbete med det nya styret bestående av S, C och MP och ett av våra absoluta krav har varit att akutsjukhusen ska ha mer pengar för att få mer personal och kunna ge bra vård. Vi är även med och styr i flera kommuner runt om i regionen. Därmed har vi gjort region Stockholm lite rödare och det hade aldrig varit möjligt utan alla aktivister, valanställda, sympatisörer och den breda vänsterrörelser – så tack till alla er!

Den här valrörelsen har på många sätt varit en tuff och orolig period. Krig, Natointräde, koranbränningar. Den politiska eliten säljer ut kurderna till Erdogan för att få komma in i ”Nato-värmen”. Den nyligen tillträdda högerrasistiska regeringen har lagt ned miljödepartementet och lagt in hela frågan om miljö och klimat under näringsdepartementet. ”Nu blir det krafttag kring klimatpolitiken”, säger minister Pourmokhtari (L) och tycks mena kärnkraft och tveksam energipolitik. Trots att vi står mitt i en klimatkris och en kris för den biologiska mångfalden.

Samma regering talar om angiveri av gömda flyktingar inom skolor och sjukvården och om  visitationszoner i våra förorter. Statsministern säger att han vill att svenska folket ska spara el för att minska risken för avstängning från elnätet. På flera håll i landet kommer signaler att det går åt mer mat i skolbespisningen och vi kan läsa en artikel om skolbarn i Södertälje som på fredagar försöker äta skollunch för hela helgen. Höjda mat- och elpriser gör att våra barn går hungriga. Regeringen låter svenska hushåll ta smällen för den krisande ekonomin med skenande priserna, och låter samtidigt bankerna och storföretagen gå fria.

Vi lever helt klart i en tid där allt fler människor saknar viktiga basbehov. I veckan kommer jag ställa mig bredvid Vänsterpartiet Huddinge som delar ut frukost till barn och unga innan skolstart, och partiföreningarna i Järva delar ut soppa veckan innan barnbidraget. Vi organiserar läxhjälp där det saknas och samarbetar lokalt för juridisk hjälp till skyddsbehövande. Vi lägger motionerna i kommunfullmäktige om gratis fritid och frukost i skolan.

Vi är dom som går från ord till handling och vi behövs mer än någonsin. Vårt distrikt är historiskt stort och starkt. Vi har nu uppemot 10 000 medlemmar och vi finns i hela regionen i alla kommuner. Den kollektiva empowerment som vi tillsammans utgör är den styrka vi har som förändrar samhällen. Våra ledord för den förändringen är solidaritet och medmänsklighet.

Nu finns också Fristadsfondens julinsamling ute. En fond som hjälper asylsökande som hotas av utvisning med hjälp att få sitt ärende prövat igen (se deras swishinsamling här)

Vi kommer fortsätta organisera oss i solidaritet där vi bor tillsammans med föreningar och vanligt folk. Det gäller våra barn och ungas framtid, och vi finns här för dem.

Hoppas alla får fina helgdagar!

Elena Karlström,
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

 

 

Stockholms stad med ett rödgrönt styre

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholm bildar ett rödgrönt styre för en jämlik, öppen och klimatsmart stad. Välfärden, tryggheten och klimatomställningen kommer att stå i fokus de kommande fyra åren.

I dag måndag 17 oktober kl. 18.00 väljer kommunfullmäktige kommunstyrelse och borgarråd för kommande mandatperiod. Samtidigt som samtliga ledamöter och ersättare officiellt väljs in och det nya rödgröna styret börjar ta form.

– Jag är glad och stolt över det här rödgröna styret. Tillsammans kommer vi att leverera en politik för en starkare välfärd och för klimatomställning. En av de största utmaningarna för det nya styret är bostadssituationen i Stockholm och vi ska göra allt vi kan för att bygga fler hyresrätter med hyror som vanligt folk har råd med, säger Clara Lindblom (V).

– Stockholmarna har röstat för förändring, och jag är glad att väljarna har gett oss förtroende att leda staden. Tillsammans tar vi ansvar för Stockholm i ekonomiskt tuffa tider. Vi står för en politik som skapar sammanhållning, ökar jämlikheten och som tar tydligt avstånd från högerpopulism, säger Karin Wanngård (S).

– Miljöpartiet fortsätter att vara garanten för en kraftfull miljö- och klimatpolitik i Stockholm. Nu skärper vi klimatmålen, minskar biltrafiken och ser till att Stockholm blir en stad för människor, säger Åsa Lindhagen (MP).

En glädjande dag för Stockholm.

Stora satsningar på vården tack vare Vänsterpartiet

– Vi har fått igenom 44 viktiga krav som kommer att innebära stora förbättringar för både sjukvården och kollektivtrafiken i Region Stockholm, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Vänsterpartiet kommer på tisdagens regionfullmäktige att släppa fram ett nytt styre bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet och det nya styret har kommit överens om ett samarbetsavtal som bland annat innehåller konkreta reformer som ska genomföras under de kommande fyra åren.

Det framförhandlade 44-punktsprogrammet finns att läsa i sin helhet HÄR.

Om suspenderingssärende i Storstockholm

Med anledning av suspenderingsärende i Vänsterpartiet Storstockholm.

Distriktsstyrelsen fattade i torsdags beslut om att uppmana Partistyrelsen att inleda en utredning om uteslutning av en medlem i Vänsterpartiet Storstockholm och att suspendera samma medlem i avvaktan på utredningen.

Partiets verkställande utskott beslutade på fredag att gå på den linjen som distriktsstyrelsen föreslagit och suspenderade denna medlem med omedelbar verkan under utredning.

Beslutet grundar sig på en längre period av konflikter i den aktuella partiföreningen och i närtid av en skrivelse från medlemmar. En av Vänsterpartiets grundvärderingar är feminism och vi anser att personen har agerat i motsats till denna. Vi ser allvarligt på anklagelserna mot personen om motarbetning som lett till att framför allt kvinnor valt att avsluta sina uppdrag. I skrivelsen beskrivs också hur personen i fråga inte respekterat demokratiska beslut genom att agera utan partiföreningens godkännande i förhandlingar i kommunen.

Efter flera år av försök att finna en lösning via dialog och samtal har vi inga fler verktyg att tillgå när konflikten fortsätter att påverka medlemmar och det politiska arbetet i kommunen. Det är svårt, och ska vara svårt, att bli utesluten ur partiet. Men vi har också ett ansvar att värna våra grundvärderingar. Det ansvaret har vi nu tagit.

Verkställande utskottet – Vänsterpartiet Storstockholm
Elena Karlström
Jesper Wiklund
Robert Mjörnberg

Historisk rödgrön våg i Storstockholm!

I Stockholmsregionen finns stora förhoppningar att det sker rödgröna maktskiften. I skrivande stund har Vänsterpartiet i Stockholms stad en rekordartad siffra på 15,3 %, det bästa resultatet på 70 år. Vänsterpartiet i Sundbyberg är i skrivande stund på 13, 3 % som även det är historiska siffror sen 1970-talet.

Runtomkring i regionen har vi i olika kommuner chansen att byta ut historiska moderatledda styren, samtal påbörjas inför eventuella förhandlingar för att ta över olika kommunstyren. Vi har i en överväldigande majoritet av kommunerna gått framåt mer eller mindre. Detta i historiskt röda kommuner som exempelvis Botkyrka men även i blå kommuner som Nacka och Danderyd. Vänsterpartiet i Region Stockholm har knipit två extra mandat och det ser ut som att det 16-åriga moderatledda högerstyret raseras. Där samtliga högerpartier backar.

Stockholmarna har gjort ett antirasistiskt val när de har tagit avstånd från SD. Det tycker också Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap (DN 14.09.22), och menar att många allmänborgerliga stockholmare har valt antirasism framför ett borgerligt ställningstagande.

Och vilken storartad valrörelse vi har haft, en valrörelse med parkleksturnéer, blodtrycksbuss! Vi har arrangerat fotbollsturneringar mot rasism, ringt 10 000- tals samtal, knackat dörr, stått i valstugor och cyklat för klimatet, lanserat en omställningsplan för regionen.

Vi bygger broar mellan människor och mellan orter. Vi ska bygga trygga samhällen. Där det finns distans ska vi skapa närhet, där det finns misstro ska vi bygga förtroende. Detta gällde före valet och det gäller precis lika mycket efter valet. Att bygga relationer och förtroende kräver närvaro, lyhördhet och långsiktighet. Jag minns den socialdemokrat jag träffade under dörrknackning. Med ångest och sorg tänkte hon för första gången på 30 år ändra sin röst, dagen innan valet. Det var Vänsterpartiet som hade räddat hennes hyra och höjt hennes pension.

Valrörelsen handlade om ideologi, att vara tydlig med vår politik. Vi har tydliga svar på den växande rasismen, klimatkrisen, nerskärningarna, gängkriminaliteten, asylrätten och marknadsskolan och vikten av en stark allmännytta. Frågor som berör väljarna in på bara skinnet. Det är viktigt att vara tydlig med våra uppfattningar. Det fick också de ryggradslösa partierna till höger se, att det inte lönade sig att närma sig SD, och glömma principer och ideologi, inte i vår region.

Det vi har gått ut med är vår trygghet. Och för oss hänger allt ihop, ekonomisk trygghet, social trygghet och den fysiska tryggheten. Alla måste vara trygga där vi bor. Det hör ihop med vår kamp för bra arbetsvillkor, klasslöst samhälle, antirasism och en omställning för att nå våra klimatmål.

Vänsterpartiet behövs nu mer än någonsin. Det är dags att vi ger tillbaka där behoven är som störst i vår region. Särskilt där de ekonomiska förutsättningarna är tuffare, där barnfattigdomen är stor. Där unga utsätts för rasism. Där röstdeltagandet är lågt.

Vår aktivism, den lokala organiseringen, är grunden till förändring! Den börjar igen idag!

Där behövs du! Kanske är du en av alla nya medlemmar? I din lokala partiförening är du viktig. Kanske är du lärare eller student? Organisera läxhjälp. Är du fritidsledare eller socionom, skapa aktiviteter för unga, turneringar i dans, basket? Är du jurist – berätta för våra unga om deras rättigheter. Skapa studiecirklar. Gör frukostutdelningar till barnen, soppa innan barnbidraget.

Välkommen, alla nya medlemmar ni behövs!

För nu behöver vi arbeta, var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Lyft luten med oss

Lyft luren med oss!

Ringstugan är i full gång!  ✨ Den består av ett peppat gäng aktivister, anställda, partimedlemmar med flera som ringer runt till väljare. Kampanjen handlar om att ringa upp väljare i vårt distrikt för personlig kontakt. För dig som letar efter sätt att engagera dig på: detta är ett utmärkt tillfälle att bidra i valrörelsen! Samla ihop ett gäng och lyft luren tillsammans med oss 📞✊
Vi bjuder på fika, gott sällskap och roliga aktiviteter. Här ska vi ha roligt och peppa varandra! 🥰 Håll utkik efter kommande evenemang på våra sociala medier under de kommande veckorna. Klicka här för att boka upp dig på pass.
Alla är välkomna. Vi ses där! ❤️❤️❤️

Invigning av valhubben!

Är du ny medlem som vill göra något men är osäker på hur?Är du kanske aktiv sedan länge och vill träffa likasinnade inför valet? Oavsett hur länge du har varit Vänsterpartist är valhubben något för dig.

Tisdagen den 16 augusti 18.00 inviger vi vår valhubb på Porten. Det blir pizzakväll, pepp från partiledningen och på plats finns material till valstugor i första hand.
Kom och peppa inför valrörelsen!

Valhubben kommer att fungera som uppsamlingsplats för valarbetare, volontärer, aktivister, sympatisörer, nyfikna, partimedlemmar, väljare med flera som tillsammans organiserar oss inför valet 2022. Valhubben kommer även att fungera som uppsamlingsplats för aktuellt valmaterial. Allt från flyers och affischer till ballongmaskiner, merch, Nooshi som pappfigur mm.

Här kommer det alltid att finnas aktiviteter där du kan bidra och du kommer få tips och råd om hur du på ett enkelt sätt kan bidra till valarbetet i distriktet.

Följ oss på Instagram och Facebook för uppdateringar om events och händelser kring valrörelsen!

Öppettider för valhubben: 10-20 vardagar,  10-16 helger

Tid: 18:00 tisdag 16/8

Plats: Porten, Kungsgatan 84

Är du inte redan medlem? Bli det nu!

Här finns andra sätt att organisera sig på

Vilken vecka vi fick! Järvaveckan gick av stapeln 1-5 juni och vårt tält var fullt med pop-corn, prat och politik. Tack alla ni som deltog!!

Vi fick precis den minivalupptakt vi planerade för och tack alla ni medlemmar, lokala aktivister, politiker på olika nivåer och besökare som var på plats. Tillsammans lärde vi känna nya vänner från hela distriktet, fick prata politik och går stärkta in i valrörelsen med fler nya medlemmar i ryggen!

Ta del av Nooshis tal på Järvaveckan: https://www.facebook.com/watch/?v=1072877939982850

Veckan avslutades med en fantastisk snabbt ihoproddad fotbollsturnering med partiföreningarna i Järva för att ge unga en aktivitet istället för att behöva utstå de som vill förstöra allt vad Järvaveckan står för såsom Paludan och AFS som var på plats.

Lokala fotbollsföreningar och artister som ville stötta engagemanget kom och bidrog och alla som deltog fick gratisbiljetter till fotbollsmatchen Sverige-Norge som sponsrades av Partybuss som tog dem dit. Vänsterpartiet Stockholm stad, Region Stockholm och vi, Vänsterpartiet Storstockolm stöttade detta fantastiska rörelsebygge ekonomiskt och med arbetskraft för att göra detta möjligt.

Tack alla som bidrog! Detta gör vi om!

700 miljarder för klimatet

Klimatet kan inte vänta, och samhället måste gå före och visa vägen genom kollektiva lösningar. Därför kräver Vänsterpartiet nu ett tioårigt moratorium för det finanspolitiska ramverket, vilket frigör 700 miljarder till investeringar för omställning av transporter, elproduktion och bostäder.

Vi befinner oss i ett akut klimatnödläge. Flera tunga aktörer, däribland Klimatpolitiska rådet, har pekat på att omställningspolitiken måste accelereras. Att inte agera i klimatfrågan är förenat med stora risker och enorma kostnader i framtiden. Varje dags dröjsmål ökar den skuld som framtida generationer måste bära, och lägger ännu större investeringskrav på deras axlar. Vi måste alltså sjösätta omfattande investeringar så snart som möjligt – för att nå våra klimatmål och för att undvika en situation där klimatkrisen orsakar skador som inte går att reparera.

Därför föreslår Vänsterpartiet nu ett historiskt omfattande investeringsprogram för klimatet på 700 miljarder kronor. Investeringsprogrammet fokuserar på tre viktiga områden för klimatomställningen – infrastruktur, elöverföringskapacitet och elproduktion samt bostadsbeståndet. Här ingår resurser för alltifrån laddinfrastruktur och stambanor för höghastighetståg, till klimatanpassad renovering av miljonprogrammen. Med Vänsterpartiets förslag skulle Sverige ta rejäla kliv mot att bli världens första fossilfria välfärdsland.

För att finansiera klimatomställningsprogrammet föreslår Vänsterpartiet ett 10-årigt moratorium för dagens överskottsmål i den offentliga budgeten, med start år 2023. Istället ska detta ersättas med ett underskottsmål på -1 procent av BNP. Detta kommer inte att äventyra de offentliga finanserna. I budgetpropositionen för 2022 beräknas den offentliga bruttoskulden till 35,4 procent och sjunker till 31,1 procent 2024. Med det underskottsmål vi föreslår skulle den offentliga bruttoskulden landa på omkring 39 procent av BNP år 2032. Det skulle fortfarande innebära en av de lägsta skuldnivåerna inom EU.

Detta alltså oräknat de positiva ekonomiska effekter som ett investeringspaket av den här omfattningen skulle medföra, som inte minst skulle innebära ett stort antal nya arbetstillfällen.

Vänsterpartiet är inne i en process att delvis lägga om den ekonomiska politiken. Omfattande investeringar i klimatomställningen är en bärande del av den omläggningen. De huvudsakliga argumenten för Vänsterpartiets förslag är dock inte statsfinansiella. Vi behöver en offensiv klimatpolitik som samtidigt är effektiv och socialt rättvis. Därför behöver vi genom gemensamma ansträngningar styra bort från fossila transporter, klimatnegativ produktion och konsumtion.

Ett så omfattande investeringsprogram som Vänsterpartiet föreslår kommer naturligtvis att innebära utmaningar för statsförvaltningen. Därför vill Vänsterpartiet att en omställningsminister ska ges i uppdrag att samordna, prioritera och bevaka klimatomställningen. Till sitt förfogande bör denne få en nyinrättad klimatinvesteringsmyndighet som bistår i arbetet med att prioritera, utreda och bevaka omställningen.

Läs Nooshi Dadgostar och Ali Esbati om förslagen på DN Debatt.

Se pressträffen med Ali Esbati och Åsa-Pia Järliden Bergström.