Aktuellt
En blond man står med mörk tröja utomhus och ler mot kameran. I bakgrunden syns grön natur och en röd stuga med vita knutar skymtar mellan träden.

Ledare – I vårt Stockholm är alla människor lika mycket värda

Tack för en fin helg – och tack för fortroendet!

Den 25-26 mars så samlades 175 ombud från distriktets alla hörn för hårda förhandlingar och snåriga propositionsordningar. På distriktsårskonferensen stakade vi ut inriktningen för de kommande två åren. Vi antog en verksamhetsplan och behandlade de ca 130 motioner som skickats in. Vi valde också en ny distriktsstyrelse på 16 personer som undertecknad fick förtroendet att leda. Tillsammans ska vi förverkliga alla de kloka beslut som fattades under årskonferensen.

Konferensen var ett styrkebesked. Det finns en sådan otrolig kraft när vi samlas för att diskutera våra gemensamma målsättningar. För vi gör skillnad. Redan nu är vi med och styr i flera kommuner och i regionen har vi genom vår vågmästarroll fått igenom massor med vänsterpolitik – nu senast en satsning på 2 miljarder extra till akutsjukhusen. Även där vi sitter i opposition är vi en viktig kraft och vi visar att en annan väg är möjlig.

Vi lägger ned privata förskolor som inte håller måttet och bygger nya äventyrsbad

Vänsterpartiet Storstockholm kommer att vara den viktigaste motståndskraften mot den rasistiska regeringens högerpolitik. Det gäller både i våra parlament och på våra gator och torg. Trots neddragna statsstöd och ett uselt ekonomiskt läge så står vi upp mot nedskärningar, vi lägger ned privata förskolor som inte håller måttet och bygger nya äventyrsbad. I vårt Stockholm blir det inget vinstregn över riskkapitalisterna. I vårt Stockholm är alla människor lika mycket värda, oavsett asylstatus.

Det är med stolthet jag axlar uppdraget som distriktsordförande för Sveriges största vänsterdistrikt. Men jag är inte nervös. För jag gör det inte själv. Jag är bara en kugge i ett större maskineri. Jag är en del av något stort och det viktiga är inte vad jag gör utan vad vi gör tillsammans.

Tack för förtroendet!

Se hela nyvalda styrelsen i pressmeddelandet från distriktsårskonferensen.

August Flensburg, nyvald ordförande för Vänsterpartiet Storstockholms distrikt