• Kalendarium

Oktober 2021

MÅNDAG 25 OKTOBER 2021 KL. 18:00

Cirkelledarutbildning klimatkunskap för vänsterpartister

Vänsterpartiet Storstockholms miljö- och klimatutskott har tagit fram en handledning till en studiecirkel som ger grundläggande kunskap om klimatkrisen, hur den påverkar samhället och vad vi kan göra åt den.
Nu bjuder de in till en utbildningsträff för alla medlemmar som är intresserade av att arrangera studiecirklar med materialet som grund.
Du behöver inga förkunskaper och du förbinder dig inte till något genom att komma på utbildningsträffen. Det räcker att ha ett intresse för frågorna.
➤ Datum: 25 oktober
➤ Plats: Kafé Marx och livestreaming via Facebook.
➤ Tid: 18.00-21.00
Ni kommer att få lyssna till experter som berättar om den naturvetenskapliga bakgrunden till klimatkrisen, men också hur samhället påverkas. Det kommer att finnas möjligheter att ställa frågor och att diskutera med andra deltagare.
Upplägget för utbildningsträffen ser ut som följer:
18.00-18.45 Den naturvetenskapliga grunden med Alasdair Skelton, professor i geokemi och petrologi och föreståndare för Bolincentret för klimatforskning vid Stockholms universitet.
18.00-19.35 Paus
19.00-19.45 Klimatförändringarna ur ett samhällsperspektiv med Thomas Hahn, docent i ekologisk ekonomi vid Stockholm Resilience Centre och programchef för det nya forskningsprogrammet FAIRTRANS.
19.45-20.00 Paus
20.00-21.00 Diskussion. Utifrån studiecirkelmaterialet blickar vi framåt och diskuterar lösningar på klimatkrisen.
Anmälan görs via denna länk:
Tanken är att ni efter denna utbildningsträff ska känna att ni har en bra grund att stå på när ni sedan själva leder studiecirklar i era partiföreningar, om ni väljer att göra det.
Vi önskar att ni alla förbereder er inför utbildningsträffen genom att läsa handledningen och studiematerialet och funderar över om det är några frågor ni vill ställa till de inbjudna experterna eller oss som gjort handledningen. Ni finner dokumenten här:
…………………………………………….
September 2021

Studiecirkel: Klass, konflikt och samhällsförändring

Varför återskapar moderna samhällen bestående ojämlikheter? Hur inverkar ekonomin på kampen för ökad jämlikhet? Under vilka omständigheter åstadkommer politiska organisationer djupgående samhällsförändringar? I denna studiecirkel försöker vi besvara dessa frågor utifrån en modern marxistisk klassanalys.

Cirkeln har fem tillfällen och kursmaterialet är skrivet på svenska.

Cirkelledaren David Zachariah har skrivit flera artiklar inom politisk ekonomi och undervisar till vardags.

ABF Stockholm arrangerar studiecirkeln i samarbete med Centrum för marxistiska samhällsstudier.

➤ STARTDATUM: 1:a september
➤ TID: kl.18.00-20.30.
➤ PLATS: ABF-huset, Sveavägen 41
➤ ANMÄLAN: https://abfstockholm.se/kurs/introduktion-till-klass-konflikt-och-samhallsforandring-2/

Solidaritetslopp. Löpning och promenad
Varmt välkommen att delta i Fredsloppet 2021 som genomförs den 28 augusti i Ursvik.
Alla kan delta i Fredsloppet! Det finns motions- och tävlingsklasser på 5 km med tidtagning, promenadklass samt lopp för små och stora barn.
AVGIFT
17 år och yngre = 50 kr
18 år och äldre = 200 kr
Lag barn födda -04 eller yngre = 20 kr/deltagare (minst 6 st/lag)
Lag vuxna födda -03 eller äldre = 100 kr/deltagare (minst 6 st/lag)
Vi kommer anpassa loppets genomförande efter rådande restriktioner (se corona info längre ner).
ANMÄLAN
Anmälan för Ursvik hittas på hemsidan här: https://tinyurl.com/anmalan-fredsloppet
Plats: Ursviks motionsområde Sundbyberg
Datum: lördag 28 augusti