• Lediga tjänster...

Lediga tjänster

Ombudsman med fokus på partiföreningarna i Stockholm Stad samt branschföreningar

Drivs du av visionen om ett bättre, mer jämlikt samhälle. Brinner du för att skapa förutsättningar för mer vänsterpolitik i Stockholm, och motiveras av att skapa förändring genom andra? Vill du arbeta i en politisk miljö och verka för att Vänsterpartiets politik får större slagkraft? Då är detta en roll för dig!

Vänsterpartiet Storstockholm söker en ”Ombudsperson med fokus på partiföreningarna i Stockholm Stad samt branschföreningarna”. Vårt distrikt är Vänsterpartiets största och har i dagsläget snart 8000 medlemmar och består av strax över 50 partiföreningar varav 16 finns inom Stockholm Stad och 11 är yrkesbaserade branschföreningar.

Sista dag att skicka in din ansökan är 10 september.

För att Vänsterpartiet ska kunna växa och vår politik ska kunna få mer inflytande, är stabila, välkomnande och aktiva partiföreningar en av de viktigaste komponenterna där du som ombudsman är central. Som ombudsman är du partiföreningens stöd och kontakt i både internt och utåtriktat arbete. Från stöd gällande styrelsearbete, internfeminism, genomföra utbildningar, till stöd i att planera aktiviteter och lokala kampanjer. Vi arbetar aktivt med att välkomna fler och skapa en inkluderande kultur där fler ges möjlighet att hitta sin plats och utlopp för sitt politiska engagemang i vårt parti. Vissa administrativa uppgifter ingår i arbetet, som uppdateringar i vårt medlemsregister och att sitta sekreterare på möten.

Arbetet med branschföreningarna är en del av en strategi av ett utökat facklig-politiskt arbete inom Vänsterpartiet som helhet. Vi är i startgroparna, och en del i arbetet kommer vara att ta fram strategier för hur det facklig-politiska arbetet i Storstockholms distrikt ska utvecklas och få större genomslag.

På arbetsplatsen finns ca 12 personer som arbetar med kommunikation, stöd till partiföreningarna och Distriktsstyrelsen samt större events och arrangemang. Du arbetar närmast de andra ombudsmännen och organisationsutvecklaren. Hos oss trivs du som uppskattar att arbeta i en politisk miljö med högt till tak. Vi hjälps åt och samarbetar mycket mellan arbetsgrupperna, och det finns möjligheter att påverka sitt eget arbete samt växa och utvecklas i organisationen. Arbetet ställer krav på förmåga att självständigt planera sitt arbete, att arbeta med flera parallella projekt samtidigt och att möta och samarbeta med många olika typer av människor.

Formella krav på tjänsten:

• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
  • Känna sig bekväm med att arbeta i digitala verktyg (Office 365 inkl Teams, Zoom mm)
  • Erfarenhet av projektledning för ex. kampanjer eller arrangemang
  • Minst 5 års erfarenhet av styrelsearbete i en ideell eller politisk organisation

Meriterande erfarenheter och kunskaper:

• Kännedom om Vänsterpartiets politik samt nätverk inom partiet/Storstockholms distrikt
  • Erfarenhet från politiska uppdrag, ex förtroendevald politiker eller som förtroendevald i partiförening/distriktsstyrelse
  • Vana att utforma och hålla i utbildningar och kurser
  • Eftergymnasial utbildning inom relevanta områden exempelvis statsvetenskap, ledarskap, globala frågor, genusteori, arbetsrätt mm.
  • Erfarenhet av att leda och utveckla grupper
  • Erfarenhet av att arbeta med facklig-politiska frågor, internfeminism, antirasism eller andra av Vänsterpartiets prioriterade frågor för strategisk utveckling
  • B-körkort

Egenskaper och färdigheter:

• Samarbetar väl mellan olika delar av en organisation och vana av att vara spindeln i nätet
  • Förmåga att hålla många bollar i luften, arbeta självständig, kunna prioritera och ta egna initiativ
  • Är bra på att bygga relationer och skapa engagemang bland de du arbetar med
  • Prestigelös och lösningsfokuserad, du hugger i och hjälper till där det behövs
  • Diplomatisk men inte rädd för att ta i och hantera konflikter om det så krävs

Tjänstens omfattning är 100% och en tillsvidaretjänst med 6 månaders provanställning. Vi har 37,5 h arbetsvecka, målstyrd arbetstid samt 30 semesterdagar. Arbete på kvällar och helger förekommer. Placering på distriktskansliet på Kungsgatan 84, men arbetet innefattar mycket kontakt och träffar med exempelvis partiföreningar. Tillträde 1 december, men gärna tidigare. Tarifflön i enlighet med kollektivavtal, lokala förmåner förekommer såsom friskvårdsbidrag mm.

Du söker genom att skicka personligt brev och CV till [email protected], skriv “Ansökan Ombudsman Staden” och ditt namn i ämnesraden.

För frågor om tjänsten kan dessa ställas till kanslichef Vicci Friberg, [email protected] Facklig kontakt är Gunnar Friberger för Handelsklubben, [email protected], 08-617 51 49.

Ombudsman, ansvarig för lokaler och medlemsservice

Drivs du av visionen om ett bättre, mer jämlikt samhälle? Brinner du för att sänka trösklarna för engagemang och skapa en välkomnande miljö för nya medlemmar i Vänsterpartiet? Vill du vara en nyckelperson i Vänsterpartiets Storstockholms verksamhet och underlätta för vår rörelse att växa och bli starkare? Då är detta en roll för dig!

Vänsterpartiet Storstockholm söker en Ombudsman och ansvarig för lokaler och medlemsservice. Vårt distrikt är Vänsterpartiets största och har i dagsläget snart 8000 medlemmar och består av strax över 50 partiföreningar. Våra partiföreningar finns från Norrtälje i norr till Nynäshamn i syd men även i form av tio yrkesbaserade branschföreningar. På Kungsgatan 84 ligger vårt kansli, vår utåtriktade kulturlokal Porten och vår medlemslokal Kafé Marx.

Sista dag att skicka in din ansökan är 10 september.

Som ”Ombudsman, ansvarig för lokaler och medlemsservice” har du en bred och varierande roll med flera ansvarsområden. Du är du den första kontakten för många medlemmar i vår organisation, och möter dagligen våra medlemmar genom mejl, telefon eller på utbildningstillfällen. Du ansvarar för att samordna utvecklingen samt driften av våra lokaler Kafé Marx, kulturlokalen Porten och Distriktsexpeditionen, allt ifrån teknisk utveckling, inköp, hantera nyckelrekvisitioner och post till utformning av lokalerna och interna sociala aktiviteter. Du administrerar även bokningar och underlättar för de som använder våra lokaler, sköter praktisk planering inför utbildningar, möten och konferenser, samt gör en del administration ex. arbetar i vårt medlemsregister och arkiverar. Du arbetar närmast de andra ombudsmännen och organisationsutvecklaren.

På arbetsplatsen finns ca 12 personer som arbetar med kommunikation, stöd till partiföreningarna och Distriktsstyrelsen samt större events och arrangemang. Här trivs du som uppskattar att arbeta i en politisk miljö med högt till tak. Vi hjälps åt och samarbetar mycket mellan arbetsgrupperna, och det finns möjligheter att påverka ens eget arbete samt växa och utvecklas i organisationen. Arbetet ställer krav på förmåga att självständigt planera sitt arbete, att arbeta med flera parallella projekt samtidigt och att möta och samarbeta med många olika typer av människor.

Formella krav på tjänsten:

• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
  • Goda kunskaper och vana av att arbeta i digitala verktyg (Office 365 inkl Teams, Zoom mm)
  • Erfarenhet av projektledning av arrangemang, konferens och kulturaktiviteter
  • Engagemang inom Vänsterpartiet eller närliggande organisationer på central- eller distriktsnivå.
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter så som ansvarig för lokaler, administration, teknisk support och genomföra utbildningar/kurser

Meriterande erfarenheter:

• Teknikintresserad och erfarenhet av att självständigt lösa både enklare och mer komplexa problem
  • Bakgrund som facklig företrädare eller förtroendevald inom facket
  • Vana att utforma och hålla i utbildningar och kurser
  • B-körkort

Egenskaper och färdigheter:

• Strukturerad, effektiv och noggrann administratör
  • Hjälpsam, prestigelös och flexibel, beredd att hugga i där det behövs
  • Välkomnande och inkluderande, serviceminded
  • Problemlösare och initiativtagare, det du inte kan hittar du ett sätt att lära dig

Tjänstens omfattning är 100% och en tillsvidaretjänst med 6 månaders provanställning, med målstyrd arbetstid. Tillträde 1 december, men gärna tidigare. Vi har 37,5 h arbetsvecka, målstyrd arbetstid samt 30 semesterdagar. Arbete på kvällar och helger förekommer. Tarifflön i enlighet med kollektivavtal, lokala förmåner förekommer såsom friskvårdsbidrag mm.

Du söker genom att skicka personligt brev och CV till [email protected], skriv “Ansökan Ombudsman ansvarig lokaler och medlemsservice” och ditt namn i ämnesraden.

För frågor om tjänsten kan dessa ställas till kanslichef Vicci Friberg, [email protected] Facklig kontakt är  Gunnar Friberger för Handelsklubben, [email protected], 08-7864034.

Vänsterpartiet i Stockholms stad söker två politiska sekreterare

Vänsterpartiet är det tredje största partiet i Stockholms stad. Vi är ett aktivt oppositionsparti som arbetar för jämlikhet, jämställdhet och klimatomställning. Vi söker nu två politiska sekreterare till vårt kansli att arbeta tillsammans med 120 vänsterpartistiska politiker för att skapa ett Stockholm för alla. Tjänsterna är föräldravikariat som sträcker sig från 1 november 2021 till den 31 oktober 2022. Goda möjligheter till förlängning finns.

Du kommer att arbeta i ett trevligt team som tillsammans arbetar med politik och kommunikation. Vi förutsätter att du delar våra värderingar. Just nu arbetar vi hemifrån, men vanligtvis är vår arbetsplats i Stockholms stadshus. I arbetet ingår att stötta politiker med frågor inom kultur, utbildning, idrott, socialtjänst och arbetsmarknad, men det kan komma att förändras över tid.

Dina arbetsuppgifter:

• Bistå ansvariga politiker med texter, underlag och sakkunskap inom dina sakpolitiska områden.
  • Hålla dig uppdaterad inom dina sakpolitiska områden.
  • Skriva förslag på texter som del av det politiska arbetet i nämnder, fullmäktige och styrelser.
  • Vara en del av arbetet med att ta fram förslag på budget för Stockholms stad.
  • Bistå kommunikationsenheten med texter, underlag och sakkunskap inom dina sakpolitiska områden.
  • Delta i arbetet med att utveckla partiets politik i staden i samarbete med kollegor och politiker.
  • Delta i arbetet med att svara på allmänhetens frågor.

Du har:

• Universitet/högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig inriktning.
  • Några års arbetslivserfarenhet inom offentlig förvaltning eller ideell sektor.
  • Goda kunskaper om politik.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
  • God förmåga att hålla deadline.
  • God förmåga att samarbeta.
  • God analysförmåga.

Det är meriterande om du också har:

• Erfarenhet av arbete inom Stockholms stad eller annan kommunal verksamhet och kunskaper i kommunal ekonomi.
  • Erfarenhet av att arbeta inom en politisk styrd värderingsdriven verksamhet.
  • God kunskap om Vänsterpartiets politik.
  • Ekonomisk, statistisk eller juridisk utbildning.

Vänsterpartiet eftersträvar mångfald på arbetsplatserna varför vi önskar sökande med olika etnisk bakgrund, kön och ålder.

Övrigt

Tjänsten tillsätts enligt kommunallagen 4 kap § 32 vilken ger dig rätt till tjänstledighet från din nuvarande tjänst. Arbetstiden är 37,5 timme per vecka och är oreglerad men kommer främst vara att förlagd till ordinarie arbetstid.

Sista dag att skicka din ansökan är 24 september.

Ansökningar skickas till [email protected]
Frågor om tjänsten kan ställas till kanslichef Marie Antman tfn 08-508 291 22.
Fackligt ombud Rosa Lundmark 08- 508 291 60.

Dela den här sidan: