Ledare – Avtalsrörelsen visar att vi behövs!

De senaste veckorna har de olika LO-avtalen börjat löpa ut ett efter ett och för de branscher där avtal inte slutits har strejkvarslen duggat tätt. Förutom olika förbättringar av villkor och en låglönesatsning så går LO fram med de högsta lönekraven på 25 år. Naturligtvis är det en konsekvens av den skenande inflationen som om den fortsätter kan komma att innebära reallönesänkningar även om facken får igenom sina krav.

Ännu har strejkvapnet inte behövt användas. Målarna fick efter sitt strejkvarsel igenom de flesta av sina krav medan SEKO backade från sin strejk trots att man ännu inte kommit överens om flera av de viktigaste punkterna. I veckan så har kommunal varslat om strejk för park- och trädgårdsarbetare medan byggnads hotar med att ta ut rörmokare i strejk. Resultatet av de olika konflikterna säger något om var vi står i kampen mellan arbete och kapital.

Att det är oroligt på arbetsmarknaden är tydligt. Lärarna demonstrerar, lokförarna på pendeltåget går ut i vild strejk. Men där Vänsterpartiet är med och styr svarar vi upp mot kraven. Trots regeringens svältbudget plockar vi fram mer pengar till skolan i Stockholms kommun och i regionen säger vi upp avtalet med MTR samtidigt som ett skyddsstopp har omöjliggjort en fortsatt avveckling av tågvärdarna.

Vi vet av erfarenhet

att kamp lönar sig.

Vi vet av erfarenhet att kamp lönar sig. Därför är det så viktigt att fler Vänsterpartister engagerar sig fackligt. När vi deltar och backar våra fackliga kamrater så får de råg i ryggen att kämpa hårdare. När vi är med och styr förbättrar vi för de som arbetar inom det offentliga och vi ställer andra krav vid upphandlingar än “billigast vinner”.

När det är avtalsrörelse så ställs allt på sin spets. Ska alla vi som arbetar få bättre villkor eller ska vi betala för regeringens skattesänkningar och direktörernas bonusar? Vänsterpartiet är det parti som tydligast bär upp arbetarrörelsens stolta arv av kamp och solidaritet. Därför behövs vi nu mer än någonsin.

August Flensburg,                                                                    ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm