Eid Mubarak!

Ordförande har ordet –

Eid Mubarak!

Idag firar svenska muslimer högtiden Eid al-Adha. Jag tillsammans med Vänsterpartiet Storstockholm vill skicka en varm hälsning till alla som firar denna dag. Jag vet att det är en stor och viktig dag för er.

Vad religion är och vad det betyder är olika för olika personer. Ens tro är något personligt och varken nått staten eller högerkonservativa krafter ska inskränka på. Det är också en grundlagsskyddad rättighet som vi i Vänsterpartiet värnar om.

Tyvärr har högerextremister fått tillstånd att idag samlas utanför Södermalmsmoskén för att bränna Koranen. Hetsen mot muslimer både i Sverige och övriga Europa, inte minst från politiskt håll, är numera vardag. De som hetsar är samma människor som ställer grupper mot varandra för att slippa ta ansvar för välfärden. Som vill skylla nedskärningar och segregation på hudfärg och härkomst i stället för politisk vårdslöshet.

När extremister bränner koraner så är det en attack mot vårt demokratiska samhälle. Det här har vi sett tidigare i historien och vi vet vart den utvecklingen går – mot mer våld och mer förtryck. Vi måste stå upp för en demokrati där respekten för varandras olikheter och egenheten är självklar. Där vem vi är, vad vi tror och hur vi ser ut inte är grund för hot och hat.

Solidaritet med våra muslimska vänner, grannar och medmänniskor börjar med att önska dem en glad Eid. Det fortsätter med att inte gå på hat-retoriken och splittringshetsen som riktas mot dem. Stå sida vid sida med oss för trygghet, välfärd och jämlikhet både idag och alla andra dagar.