Skip to main content

Författare: storstockholm

Vi håller ihop – och vi blickar framåt


Ingen kan ha missat att de senaste dagarna har varit stormiga, både för vårt parti och vårt distrikt. Olika uppgifter och anklagelser har cirkulerat, och två av våra riksdagsledamöter har valt att lämna Vänsterpartiet. I sådana stunder är det lätt att dras med, att reagera instinktivt och känslomässigt. Det är mänskligt, särskilt när tillgången till tydlig information är begränsad.

.
Men det är inte så vårt parti är, eller ska vara.
.
När vi är som bäst är vi ett varmt, inkluderande och öppet parti. Vi arbetar aktivt med internfeminism, antirasism och ett ledarskap som bygger på tillit. Vi tror på snälltolkning, på att lyssna innan vi dömer, och på att alla röster ska få höras. Det är grunden vi står på och det är något vi hela tiden måste bli ännu bättre på att leva upp till.
.
Den uppgift vi har framför oss är för viktig för att schabblas bort. Vi har att göra med den mest högerextrema regering Sverige har haft på över hundra år. En regering som förstör klimatet, svälter ut välfärden, tar från de fattiga och ger till de rika. En regering som inte ens kan enas om huruvida man ska blunda för folkmordet i Palestina eller öppet stödja det.
.
Vi står för något helt annat.
.
Vänsterpartiet är fortfarande det bästa verktyget vi har för att förändra Sverige. Det är här vänsterpolitik gör skillnad, i riksdagen, i kommunerna, i regionerna, i rörelserna och på gatorna. Men för att kunna påverka politiken åt vänster behöver vi ett starkt Vänsterparti. Och för att bygga det partiet behöver vi varandra.
.
Vi går snart in valåret 2026. Nu gäller det. Oavsett din bakgrund. Om du är fackligt aktiv, organiserar dig på landsbygden, i förorten, i föreningslivet, i kvinnojourer eller som förtroendevald så behövs du. Om vi hjälps åt, håller ihop och fokuserar på det som förenar oss, då kan vi göra verklig skillnad.
.
Vi håller ihop – och vi blickar framåt. För jämlikhet, för rättvisa, för ett bättre Sverige.
.
August Flensburg
Distriktsordförande
Vänsterpartiet Storstockholm

Vi firar våra segrar men glömmer aldrig vänner vi har förlorat

Pride är en hyllning till kärleken, till att få uttrycka sig och vara fri. Men det är också en påminnelse om den kamp vi har bakom oss för att kunna stå här i dag och den kamp som måste fortsätta föras. Att få leva, vara och älska borde vara en självklarhet för alla. Men så ser verkligheten inte ut, varken i Sverige eller i världen.
.
Vi ser hur HBTQIA plus-personers rättigheter ifrågasätts och undermineras. Prideparader attackeras, hatbrotten ökar och regnbågsflaggor rivs ner. Med den här högernationalistiska regeringen förstärks röster som vill rulla tillbaka rättigheter vi har kämpat för i decennier genom organisering, mod och solidaritet.
.
Det är ett allvarligt läge, och därför måste vi fortsätta organisera oss, stå upp för varandra och framför allt för dem som inte kan. För dem som tystats, hotats och för dem som inte längre lever. Att gå samman för förändring har alltid varit vår styrka, och det är den styrkan och stoltheten vi bär med oss i varje Prideparad, varje manifestation och varje politisk reform vi kräver.
.
Vi i Vänsterpartiet kommer aldrig att kompromissa med rätten att vara den man är, älska den man vill och leva fritt utan rädsla. Det är inte förhandlingsbart. Transpersoners existens är inte ett debattämne. Asyl för HBTQIA plus-personer är inte valbart. Att barn får växa upp utan att skambeläggas för vilka de är borde vara grundläggande i varje demokratiskt samhälle.
.
Pride är en fest, och det ska det vara. I dansen och glädjen finns ett andrum, men också ett motstånd. Vi firar för att vi eller våra vänner fortfarande lever, älskar och står kvar.
.
Vi firar våra segrar men glömmer aldrig vänner vi har förlorat. Och vi ger oss inte förrän alla är fria att leva.
.
August Flensburg
Distriktsordförande
Vänsterpartiet Storstockholm

Medvind i Palestinafrågan – men kampen fortsätter

Inför sommaren hade jag tänkt skriva om glass. Om hur ett sommarlov med bad, nöjen och jordgubbsglass är en klassfråga och en klassmarkör. Men det får vänta. Just nu behöver vi prata om något ännu viktigare: solidariteten med det palestinska folket. 
.
I över ett och ett halvt år har vi i Vänsterpartiet – tillsammans med den breda solidaritetsrörelsen – outtröttligt fördömt Israels folkrättsbrott i Gaza. Vi har kallat det för vad det är: ett folkmord. Vi har krävt vapenembargo, sanktioner och att Sverige använder sin röst i det internationella samfundet. Länge var vi ensamma i att säga det högt – medan andra partier och stora delar av svensk media valde tystnaden. 
.
Men något har förändrats. 
.
Fler röster höjs nu. De senaste veckorna har flera stora medier börjat rapportera med större tydlighet om övergreppen i Gaza. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har börjat röra sig mot en hårdare hållning gentemot regeringen och Israels agerande. Det är viktiga steg, men de har inte kommit av sig självt. 
.
Det är tack vare alla er som har fortsatt stå på gator och torg, lördag efter lördag, i ur och skur. Det är tack vare den växande rörelsen som vägrar normalisera folkrättsbrott, som kräver rättvisa och som står upp för mänskliga rättigheter, oavsett vem som kränker dem. Den nationella demonstrationen den 7 juni samlade tiotusentals människor från hela landet. När Greta Thunberg greps av israelisk militär spreds frågan ännu längre, både i Sverige och internationellt. 
.
Idag genomförs en av de bredaste manifestationerna hittills – där flera fackförbund, inklusive LO, står sida vid sida med ABF, Svenska kyrkan, RFSU och andra folkrörelser. Tillsammans visar vi att Palestinafrågan inte är en nischad angelägenhet: det är en fråga om mänsklig värdighet. 
.
Vi i Vänsterpartiet vet att politiken inte förändras av sig själv. Den förändras när människor organiserar sig, kräver mer och vägrar vara tysta. Den medvind vi nu ser i Palestinafrågan är resultatet av enveten politisk kamp: i riksdagen, i kommunerna, i folkrörelserna och på gatorna. 
.
Men vi är inte framme än. 
.
Israels attacker mot Gaza fortsätter. Människor dödas, svälter, tvingas på flykt. Barn växer upp bland ruiner och trauma. Därför fortsätter vi vår kamp för omedelbart och permanent eldupphör och för ett slut på ockupationen.
..
August Flensburg
Distriktsordförande
Vänsterpartiet Storstockholm

Det går att göra skillnad

Att arbeta politiskt är till stor del en kamp om verklighetsbeskrivningen. När vi beskriver vad som är problemen i samhället så måste folk känna igen sig. Men det behöver också vara en så stark berättelse att våra politiska motståndare måste förhålla sig till den. Lösningarna vi presenterar måste vara trovärdiga och enkla att förstå. 
.
Därför är det så viktigt att vi när vi går in i valåret har en gemensam berättelse. Det är en berättelse om de skenande priserna som pressar hushållen – och där regeringen istället för att stötta hushållen väljer att ta bort det förhöjda bostadsbidraget och försämra högkostnadsskyddet på medicin. Istället väljer de att sänka skatten för de rika. 
.
Vår berättelse handlar om en välfärd som genom underfinansiering och extrema marknadsexperiment är kraftigt försämrad. Där vi behöver göra stora investeringar och där vi behöver ta tillbaka kontrollen över välfärden så att vi kan säkerställa att resurserna går till våra barn, äldre och till de som är sjuka istället för till vinster för välfärdskapitalister. 
.
Men vi måste också växla upp tempot i den gröna omställningen och göra massiva investeringar i tågtrafiken och klimatsmart infrastruktur. Det handlar inte bara om att möta klimatkatastrofen utan också om att skapa gröna jobb och att sänka priserna i kollektivtrafiken – det här är reformer som inte bara gynnar miljön utan även kvinnor och låginkomsttagare. 
.
Vår berättelse är en berättelse om ett hårdnande klassamhälle. Om en internationell situation med ett pågående folkmord i Palestina. Om orättvisor och rasism. Men också hopp om något bättre. Vi vill byta regering och byta politik. Vi kan och vill göra skillnad på riktigt. Vår berättelse handlar om att det är möjligt.
.
August Flensburg
Distriktsordförande
Vänsterpartiet Storstockholm

Alla ska ha råd!


För tre år sedan stod Ebba Busch med en falukorv i TV och ondgjorde sig över hur höga matpriserna hade blivit. Det ekonomiska läget i Sverige och den pressade ekonomiska situationen för många hushåll var en av orsakerna till att högersidan vann valet 2022. Men hur har det då gått sedan dess?
.
Svaret vet vi alla. Korven har blivit mer än 30 % dyrare. Precis som vi misstänkte har regeringen prioriterat att sänka skatten för de rika och inte gjort något åt de skenande levnadsomkostnaderna för alla oss andra. Vårt jobb är att påminna om regeringens brutna löften och om den dyra falukorven. Så vinner vi valet 2026.
.
Därför är årets 1 maj-paroll en favorit i repris: ”Alla ska ha råd”! Vi samlas på arbetarrörelsens högtidsdag för att fira vunna segrar och protestera mot de klassorättvisor som ännu finns kvar. Men vi samlas också för fred i Palestina, för kortare arbetstid och för klimaträttvisa.
.
Nu behöver vi din hjälp. Hjälp oss att organisera Sveriges största 1 maj-firande genom att anmäla dig som funktionär. Prata ihop er i partiföreningen och uppmuntra andra att göra likadant. Bjud med dina kollegor, dina kompisar och din mamma – de borde alla gå med oss! Tillsammans gör vi 1 maj till en styrkedemonstration som får regeringen att darra på manschetterna.
.

August Flensburg
Distriktsordförande
Vänsterpartiet Storstockholm

Tack för förtroendet!

Under helgen samlades Vänsterpartiet Storstockholm för distriktsårskonferens. Tillsammans antog de 175 ombuden en verksamhetsplan och lade fast de politiska prioriteringar och strategier vi ska ha under de kommande två åren. Ombuden valde också en ny distriktsstyrelse och jag fick förnyat förtroende som distriktsordförande.
.
Tack till alla som deltog och bidrog till en stark och inspirerande konferens. Om du inte var med på årskonferensen men är nyfiken så finns det nu bilder upplagda på vår facebooksida.
.
Nu växlar vi upp arbetet mot att byta ut den högernationalistiska regeringen. Just nu har Vänsterpartiet fått upp frågan om de höga matpriserna på den politiska dagordningen. Denna vecka bojkottar jag de stora matjättarna. Det är en viktig signal, men det räcker inte – jag vill göra mer.
.
Därför kommer jag nu på torsdag delta i en blixtaktion för lägre matpriser. När Elisabeth Svantesson har sitt möte med matjättarna kommer jag att stå utanför finansdepartementet med en skylt där det står “Sänk priset på ICA”. Om du har möjlighet: Kom och stå med mig!
.
Läs mer om manifestationen i Facebook-eventet här.
.
August Flensburg,
Distriktsordförande
Vänsterpartiet Storstockholm

Vi sörjer offren i Örebro och bekämpar den splittrande politiken

Vi sörjer offren i Örebro – och bekämpar den splittrande politiken
Terrorattacken på Campus Risbergska i Örebro är den värsta masskjutningen i modern svensk historia. Våra tankar går till offren, deras anhöriga och alla som drabbats av detta fruktansvärda dåd.

Enligt polismyndighetens senaste uppdatering så är det svårt att fastställa det exakta motivet för det hemska dådet i Örebro. Vi kan samtidigt inte blunda för det vi faktiskt vet, om vilka som var offren och om den rädsla som många människor med utländsk bakgrund känner för sin egen och sina barns trygghet i Sverige.

De senaste åren har vi sett hur rasistisk retorik blivit en del av den politiska vardagen. När den högernationalistiska regeringen, som i praktiken styrs av ett parti grundat i nazismen, pekar ut invandring och invandrare som roten till samhällets alla problem, när fler utvisas på godtyckliga grunder och när icke-vita misstänkliggörs i riktade visitationszoner och behandlas som kriminella – skapas en grogrund för splittring och hat.

Ingen av oss vet exakt varför attacken i Örebro utfördes. Men vissa saker vet vi alla. Det går inte att bortse från samhällskontexten i vilken gärningsmän kan radikaliseras. Trollhättan, Eslöv, Christianstad, Malmö. Olika attacker, med unga vita gärningsmän som marinerats med samtidens avhumaniserande prat om ”de andra”, ”de som förstör vårt land” och ”de respekterar inte oss”. Att gärningspersonerna också kan ha psykisk ohälsa, lida av ensamhet eller vara misogyna innebär inte att det inte samtidigt förekommer exempelvis rasistiskt motiv. Det går inte heller att ignorera att de allra flesta av de tio mördade hade utomeuropeisk bakgrund.

När statsministern talar om att samhället ska ”hålla ihop” så sker det i en kontext där hans regering samtidigt eldar på splittringen och bidrar till avhumanisering av vissa grupper i samhället.

Vi kan inte acceptera detta. Istället måste vi samla oss för att förändra samhället i grunden, bortom kapitalismens och rasismens splittringspolitik. Vi måste kämpa för jämlikhet, trygghet och en politik som sätter människovärdet främst. I först hand är våra tankar och vår solidaritet hos de drabbade och deras anhöriga i Örebro samt alla som nu känner rädsla över det rasistiska samhällsklimatet.

Distriktsstyrelsen Vänsterpartiet Storstockholm

 

 

Vi kan fortfarande rädda Sverige

Vi sörjer offren i Örebro, och det Sverige där det kunde hända
Det var med fasa vi alla mottog nyheterna om den pågående skjutningen på Campus Risbergska i Örebro i förra veckan. Det visade sig vara den värsta masskjutningen i svensk historia. Polisen säger att de ännu inte vet vilka motiv gärningsmannen hade. Men vi vet vilket samhällsklimat han verkade inom. Även en ensam galning verkar inom en kontext och den kontexten är ett samhälle med eskalerande rasism och snabbt växande klyftor. Bara dagar innan det fruktansvärda dådet på Risbergska sade vår stadsminister i TV att invandringen är orsaken till det våld vi ser i samhället. Enligt TV4 så ska gärningsmannen, Rickard Andersson, ha skrikit “ni ska ut ur Europa” under den pågående skjutningen – om det stämmer så är det ett solklart orsakssamband. Tidöpartierna underblåser aktivt rasismen i vårt land och följden av det är att det sker ännu ett rasistiska våldsdåd.
.
Inför EU-valet förra året presenterade Sverigedemokraterna sin valfilm. I den skyller man alla samhällsproblem på utomeuropeiska invandrare, man räknar upp en lång rad problem och tillägger att de också ansvarar för “all annan misär”. Vi får också veta att SD:s Europa är “kärlek, snus och krut”, videon avslutas med att Jimmie Åkesson säger “Mitt Europa bygger murar”. Det är alltså just detta nyfascistiska parti som styr mycket av vår nuvarande regeringspolitik och det är denna retorik som fått fäste även hos andra riksdagspartier och i samhällsdebatten. Vi vet att de flesta skolskjutare är män med högerextrema åsikter. Det är ingen slump att de flesta av de 10 mördade har just en utomeuropeisk bakgrund.
.
Det är heller ingen slump att när Vänsterpartiet Enskede i samarbete med några andra föreningar bjöd in till en föreläsning om antifascism i Gubbängen i fjol så anfölls mötet av nynazister. De tog sig in i lokalen, slängde rök- och färgbomber samt misshandlade några av mötesdeltagarna. Syftet var tydligt: man vill skrämma alla oss som står upp för demokrati och mänskliga rättigheter. Naturligtvis kommer vi inte låta oss tystas, men lika naturligt är det att flera av oss känner obehag och en ökad rädsla för att bli utsatta för högerextrem terror. Det är en befogad känsla.
.
På samma sätt så bidrar dådet i Örebro till rädsla för alla i vårt land och särskilt för de som är utsatta för rasism. I en intervju säger ett av ögonvittnena ”Vi valde Sverige för att vi trodde på säkerhet, respekt och värdighet. Men de senaste åren har saker förändrats. Vi blir måltavlor, inte bara för rasistiska grupper utan av själva systemet.”. Därför räcker inte statsministerns maning till nationell samling. Vem är det vi ska samla oss med? Samma partier som aktivt bidrar till att rasismen växer?
.
Istället behöver vi samla oss mot rasismen och de växande samhällsklyftorna. Rörelsen för ett mer jämlikt samhälle behöver växa. Det är bara när vi går samman som vi kan vända utvecklingen. Nästa år kastar vi ut Tidöpartierna från Rosenbad. Sedan börjar det verkliga arbetet med att bygga ett mer solidariskt samhälle.
.
För de som föll offer i Örebro är det försent. Men vi kan fortfarande rädda Sverige.

För ett fritt Västsahara!

I år är det 50 år sedan konflikten började. Marocko och Mauretanien anföll Västsahara i ett försök att roffa åt sig mark när den spanska kolonialmakten drog sig tillbaka. Det västsahariska folket gjorde motstånd genom sin befrielserörelse (Polisario), man slog vakt om sin rätt till självbestämmande. Trots tappert motstånd kunde befrielserörelsen inte stoppa grannländernas militära angrepp och än idag – trots flera fredsprocesser – så ockuperas större delen av landet. Hundratusentals västsaharier har fördrivits från sina hem och lever idag i diaspora eller i flyktingläger i Algeriet.
.
Dessa flyktingläger är belägna i öknen och var tänkta som en tillfällig lösning men har nu blivit hem till nära 200 000 västsaharier vars hopp om att en dag återvända till sitt hemland ännu lever. Väderförhållandena i lägren är extrema, det är varma dagar och kalla nätter. I regel kommer ingen nederbörd och ingenting kan växa. Det finns ingen jord, bara sand och sten. Utan matleveranser från UNHCR och World Food Programme så skulle befolkningen svälta. Bara att överleva ännu en dag är en motståndshandling. 
.
I början av januari besökte vi flyktinglägret Boujdour i sydvästra Algeriet för att delta i en solidaritetskonferens som anordnades av organisationen Solidarity Rising. Vi bodde hos värdfamiljer i lägret och fick lära oss om de västsahariska flyktingarnas situation. Under året så kommer vi att berätta om Västsahara och uppmärksamma att ockupationen nu har pågått i 50 år. Vi kommer lyfta att det är dags för Sverige att erkänna Västsahara som stat. Det internationella samfundet måste sätta press mot Marocko och införa sanktioner mot dem så länge deras brott mot folkrätten fortsätter. Vi vanliga människor kan läsa på om ockupationen i Västsahara, avstå från att köpa marockanska produkter och hjälpa till att berätta om den här annars bortglömda konflikten.  
.
Vänsterpartiet har en stolt tradition av solidaritet med förtryckta folk världen över. Vi gav tidigt vårt stöd till Polisario och till det västsahariska folket. Vi har alltid stått i frontlinjen i kampen mot kolonialismen: vare sig det är Spanien, Israel eller Marocko som ockuperar och koloniserar. Kampen fortsätter tills Västsahara är befriat!
.

August Flensburg,
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Se fler bilder från besöket på vår facebook-sida HÄR.

Tomten är röd

Om livet var rättvist så skulle det nog inte bli några julklappar för Ulf Kristersson i år. När tomten besöker Sagerska palatset och ställer den ikoniska frågan: Finns det några snälla politiker här? Då är svaret helt klart ett tydligt “Nej”. Vår statsminister har under året fortsatt utarma välfärden samtidigt som han sänker skatten för sig själv och sina rika kompisar. Han har fortsatt bidra till att fascismen flyttar fram sina positioner. Han tar inte avstånd när Israels bomber fortsätter att skörda civila offer.
.
Men ur allt elände växer krafterna som vill ändra riktning, som står på vanliga människors sida. Tack vare en fantastisk valrörelse så ökade Vänsterpartiet mest av alla partier i EU-valet i juni och har nu två EU-parlamentariker. Distriktets ringstuga ringde upp över 200,000 potentiella väljare och hade samtal med 30,000 av dem. Partiföreningarna gjorde enorma insatser, med allt ifrån valstugor, röda lördagar, dörrknackning, flygbladsutdelning och valaffischering. Denna seger tar vi med oss in i det nya året – att även om mycket ser mörkt ut nu så är allt möjligt när vi kämpar tillsammans.
.
För att parafrasera en viss tänkare så räcker det ju inte att förstå världen, det viktiga är att förändra den. Det gör vi genom att delta i och vinna val – 2026 måste vi ersätta nuvarande regering. Vi gör det genom att vinna segrar i det parlamentariska arbetet – som vi gjort under året i både regionen och flera kommuner. Men också genom att delta i och underblåsa demonstrationer, sociala protester, facklig kamp och så vidare. Grunden för allt detta är att vi rustar oss starkare som parti och som enskilda aktivister och parlamentariker. Det har vi gjort under 2024 och det arbetet fortsätter 2025.

.
För att vi ska lyckas med vår ansats att göra världen till en bättre plats så behöver vi dig! Ta chansen nu i början av året att gå på din förenings årsmöte, ta del av alla förslag inför distriktets årskonferens. Var med och påverka! Bidra efter förmåga – Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
.
Glöm heller inte att tomten är röd, åtminstone i någon sorts idealiserad värld så delar han ut klappar efter behov och inte efter plånbok.
.

August Flensburg,
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm