Ledare – vi tar på oss ledartröjan

Välkommen 2023, vi är redo för dig! Vänsterpartiet har slagit rekord i antal medlemmar, nu är vi över hela landet över 30 000 personer som tagit steget in i partiet. Snacka om folkrörelse.

Snart är det också nytt verksamhetsår. Det är alltså dags för distriktsårskonferens. Den 25-26 mars samlas ombud från alla distriktets föreningar för att stöta och blöta politiska frågor och organisatoriska strategier för de kommande två åren. Det är ett lika delar ett högtidligt som skitroligt arrangemang, och självfallet en viktig och given del av vår interndemokrati.

Du som medlem kan bidra genom att skriva motioner på distriktsstyrelsens förslag till verksamhetsplan. Vi i styrelsen har lagt fram våra idéer och förslag och nu är det er tur att göra dem vassare. Ni kan också skicka in allmänna motioner med förslag som ligger utanför ramen för verksamhetsplanen. Alla motioner kommer bli besvarade av styrelsen och komma upp för diskussion och beslut på årskonferensen. Se i Medlemsnytt allt ni behöver för att skriva och skicka in motioner!

När jag skriver detta är det Martin Luther King dagen vilket får mig att tänka på att hoppet om förändring finns bland gräsrötterna. Den svarta frihetsrörelsen i USA visar nu som då hur stor skillnad en progressiv och bred rörelse faktiskt kan göra. Högern har länge velat mainstreamifiera Martin Luther Kings budskap men faktum är att han var en frontfigur för en radikal rörelse. Som organiserade otroliga massor av samhällets mest försummade, inte för att de skulle få det ”lite bättre” utan för att helt utrota fattigdomen som rasismen och kapitalismen skapat.

Det här vill jag att vi ska ha med oss in i kommande verksamhetsperiod; den mest grundläggande insikten av att vår storlek är vår styrka. Att vi står stadigt tillsammans även när åsikter går isär för att kunna mobilisera brett och ta de viktiga striderna såväl i grannskapen som i riksdagen.

Vår roll som vänsterrörelse har aldrig varit så tydlig som idag. Vi är inte bara stenhård opposition i parlamenten utan vi är också den största progressiva folkrörelsen i landet. Det innebär ett ansvar att ta på oss ledartröjan i förorterna, stadsdelarna och byarna för att från rötterna och uppåt skapa ett samhälle för alla. Den förändringen börjar där vi bor, vi ses på torget!

Elena Karlström,
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm