Nu börjar förberedelserna!

Hösten är äntligen här och för vår del innebär det bland annat förberedelser inför valåret 2024. Om du har missat det är det nämligen val till Europaparlamentet i juni nästa år. Inför det så ska vi till att börja med sätta en lista med våra kandidater. Partistyrelsen ska också ta fram en valstrategi och en valplattform. För vår del ska vi planera våra valkampanjer i partiföreningarna och i distriktet.

Själv tycker jag att valrörelse

är det roligaste som finns men

det kommer såklart även

innebära en hel del jobb!

Själv tycker jag att valrörelse är det roligaste som finns men det kommer såklart även innebära en hel del jobb! Valresultatet kommer också att bli den bästa mätningen av opinionen – om vi lyckas mobilisera våra väljare så säger det mycket om hur impopulär regeringens politik är.

Innan vi går till valurnorna så ska vi dock även ha en partikongress. Det är en efterlängtad kongress då vår förra ordinarie programkongress blev reducerad på grund av pandemin. Jag tror det är många som liksom jag känner ett uppdämt behov av att diskutera våra program och vår ideologi. Därför anordnar distriktet en hel del ideologiska studier under hösten och våren. Även programkommissionen är ute på turné. Bäst blir dock studierna på lokal nivå och nu är det ett extra bra tillfälle att starta en studiecirkel i partiföreningen eller bjuda in föreläsare, t.ex någon från programkommissionen. Ett tips är att ni hittar mycket bra material om ni googlar ”vänsterskolan”…. Hör annars av er till oss på distriktet om ni behöver tips och råd.

Håll också utkik efter kallelser och instruktioner inför de ombudsval som ska genomföras, både inför EU-valkonferensen(som sätter vår EU-valslista) och så småningom inför kongressen. Distriktet har redan börjat förberedelserna inför de här två stora händelserna i maj-juni nästa år. Börja ni också!

August Flensburg, distriktsordförande i Vänsterpartiet Storstockholm