Skip to main content

Författare: storstockholm

Tack alla ni som kämpat för Vänsterpartiet det här året!

Seluah web

Året 2012 kan ses lite som ett mellanår. Det svenska politiska landskapet har inte genomgått några drastiska förändringar. Nya Moderaterna är fortfarande gamla Moderaterna och städade Sverigedemokraterna är fortfarande ostädade Sverigedemokraterna. Järnrören är väl det som skulle vara nytt då. Och att svensk media äntligen börjat kalla SD för ett rasistiskt parti. Sverige tycks också ha blivit mer polariserat. SD har under hösten stärkt sin ställning opinionsmässigt, deras väljare har inte blivit avskräckta över att sanningen nu kommit fram. Tvärtom är det säkert många som tänker att det var rätt att ”ge igen” mot invandrarna. Samtidigt har den antirasistiska rörelsen fått luft under vingarna, åtminstone på sociala medier.

Andra händelser vi minns 2012: Obama blir omvald till president, RUT-avdraget användas för att anlita en bartender, bomber faller återigen över Gaza, EU får fredspriset. Och inte minst valet av två svenska vänsterpartiledare. Socialdemokraterna lyckades genom tillsättningen av Stefan Löfven återhämta sig efter fallet, nu är man tillbaka i kampen om nästa statsministerpost. Även vi i Vänsterpartiet har valt en omtyckt ledare som i början kammade hem nyhetsrubriker som ”Sjöstedt-effekten” och ”Jonas Sjöstedt – en kvinnomagnet”. Opinionssiffrorna sköt i höjden. I slutet av våren var smekmånaden över och stödet för V sjönk något. Men Jonas är fortfarande omtyckt och har ett högt förtroende bland väljarna. Och vi har andra siffror som pekar uppåt, nämligen medlemsantalet som fortsätter att öka. Nu är Vänsterpartiet Storstockholm uppe på fantastiska 3250 medlemmar.

Under året har Svenskt Näringsliv på allvar gett sig in i debatten om vinster i välfärden och jämför nu frågan med striden om löntagarfonderna. Det är ett bra betyg för oss i Vänsterpartiet, vi har vänt samhällsdebatten. Alliansen har börjat prata om att få stopp på skattesnurror, LO-kongressen vill se en ”non-profit” princip i välfärden och Socialdemokraterna ställs till svars. Vänsterpartiet har under året också lanserat kampanjen ”Vi är människor inte maskiner” och nu har omkring 250 personer berättat om sin jobbsituation på prataomjobbet.se. För distriktet har det också handlat om att bemöta en av storstadens största problem, nämligen bostadsbristen. En stor majoritet av partiföreningarna har jobbat med bostadsfrågan, både genom utåtriktade arrangemang och genom intern politikutveckling.

När vi nu närmar oss nästa år är det viktigt att vi tar med oss det här årets framgångar. Nästa års politiska utmaningar för Vänsterpartiet Storstockholm är att fortsätta utveckla en trovärdig politik för fler hyresrätter med rimliga hyror. Målet är att bli spindeln i nätet för bostadsfrågorna inför valrörelsen 2014. Vi har också organisatoriska utmaningar framför oss. Till exempel att stärka partiets kampanjorganisation, stödja partiföreningarnas viktiga arbete och att implementera den internfeministiska handlingsplanen.

För utan en effektiv organisation kan vi inte leverera bra politik. Utan aktiva medlemmar kan vi inte övertyga folk om att Vänsterpartiet är det bästa alternativet för att dem. Ett år går fort och nu tar vi sikte på nästa år. Då ska vi nämligen vässa vänstern för framtiden.

Men innan dess är det dags för vila. Tack alla ni som kämpat så hårt under året för Vänsterpartiet. Ni har gjort ett fantastiskt jobb!

 

God jul och gott nytt år!

Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm

(V)i blir fler!

Vänsterpartiet Storstockholm fortsätter öka i medlemsantal

Sedan januari 2010 har Vänsterpartiet Storstockholm ökat i medlemsantal med nästan 60 procent, eller över 1100 personer. Då var medlemsantalet 1943 medlemmar, vid årsskiftet 2012-2013 kan vi räkna in 3085 medlemmar. Förra årets succé i medlemsökning har alltså hållit i sig även det här året.

 -Det är givetvis väldigt roligt att fler vill bli medlemmar i Vänsterpartiet. Jag tror att många är trötta på alliansen och ser oss i vänstern som ett alternativ. Istället för vinstslöseri i välfärden och passivitet i olika frågor som bostadsbyggande, vill man se satsningar på fler händer i välfärden och fler hyresrätter med rimliga hyror, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Flera Vänsterpartiföreningar ökar medlemsantalet under 2012 med runt 25 medlemmar, bland dem Liljeholmen-Hägersten och Hammarby-Skarpnäck. Vid förra årsskiftet var det sju föreningar som hade över 100 medlemmar. Nu har ytterligare två föreningar; Kungsholmen och Älvsjö-Hägersten anslutit sig till 100-klubben.

Seluah Alsaati

Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
[email protected], 076-236 99 87

Vänsterpartiet Storstockholm

 

 

Vänsterpartiets förslag: Fler kvinnliga gatunamn

Gatubilden i flera stockholmskommuner domineras av manliga gatunamn. Det visar en ny rapport från Vänsterpartiet Storstockholm, där könsstatistik över gatunamnen i Botkyrka, Huddinge, Upplands Bro och Värmdö sammanställts. Vänsterpartiet i dessa kommuner lägger nu förslag om att lyfta jämställdhetsperspektivet vid namngivning av nya gator.

 

– Även vi kvinnor borde få synas i det offentliga rummet. Vänsterpartiet vill skapa mer jämställda stadsmiljöer genom att nämna gator efter kvinnor som gjort avtryck i historien, säger Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

 

Sammanställningen i rapporten visar följande: Botkyrka: 96 procent manliga och 4 procent kvinnliga namn; Huddinge 78 procent manliga och 22 procent kvinnliga namn; Upplands Bro 82 procent manliga och 18 procent kvinnliga namn, Värmdö 76 procent manliga och 24 procent kvinnliga namn.

 

 

Seluah Alsaati
Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
[email protected], 076-236 99 87

 

Handlingar till Distriktsårskonferensen 2013

Här hittar du all information inför Vänsterpartiet Storstockholms distriktsårskonferens i Landstingshuset
den 16-17 mars 2013. Alla dokument inför årskonferensen kommer att finnas tillgängliga här så snart de är klara för spridning.

Som vanligt är årskonferensens huvuddokument distriktsstyrelsens förslag till verksamhetsplan. Den här årskonferensen kommer även att behandla en valstrategi och fatta beslut om former för kongressombudsval och kongressnomineringar.

Vill du delta som åhörare, hör av dig till [email protected]

Några frågor? Hör av er till Distriktsexpeditionen.

 

 Årskonferenshandlingar för nedladdning:

Antal medlemmar och ombud 2013
DÅK2013 Kallelse
DÅK2013 Motionshandledning
DÅK2013 Uppdrag till valberdeningarna
DÅK2013 Valstrategi
DÅK2013 Kongressombud
DÅK2013 Verksamhetsplan
DÅK2013_Rapport_riksdagsgruppen

DÅK2013_Följebrev
DÅK2013_Landstingsgruppensverksamhetsberättelse
DÅK2013_motioner&motionssvar
DÅK2013_Möteshandledning
DÅK2013_Verksamhetsberättelse
DÅK2013_Ekonomi

Vi välkomnar investeringsstödet för hyresrätter

I fredags släppte Vänsterpartiet nyheten att man satsar 3 miljarder i budgeten på nybyggnation av hyresrätter. Idag kan vi berätta att det skulle kunna möjliggöra byggandet av cirka 3900 hyresrätter per år i Stockholmsregionen.

– Vi vet att statliga investeringar stimulerar byggandet av hyresrätter, därför välkomnar vi den här efterlängtade satsningen. Det är mycket bättre än den passiva hållning regeringen intagit gentemot oss storstadsbor som vill ha någonstans att bo, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Villkoren för att få ta del av stöden är att boendekostnaderna blir rimliga. Ett produktionstak för byggandet ska upprättas, som exempel ska hyran för en etta på 35 kvadratmeter i Stockholm då inte få överstiga 4.375 kronor.

– Det räcker inte bara med att bygga hyresrätter, vi måste också se till att pressa hyran så att folk har råd att bo i dem.

 

 

Kontakt: 

Seluah Alsaati
Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
[email protected]
076-236 99 87

Ny rapport: Alliansens lagerrensning av allmännyttan

Ingen valfrihet utan tjock plånbok

124 av 132 stadsdelar ökar bostadsrätternas andel av lägenheterna. Hyresrätterna minskar drastiskt. Den kraftigaste minskningen märks bland de allmännyttiga lägenheterna. Ombildningar till bostadsrätter, utförsäljning av kommunala bostäder till privata ägare och kontinuerliga hyreshöjningar skapar en svårt segregerad stad. Många Stockholmare tvingas redan idag att flytta ifrån sin stad. De har inte råd att bo kvar. Stockholm är på väg att bli en stad där bara välbärgade människor kan bo. Det visar Edvin S Frids rapport, som har kartlagt utvecklingen i Stockholms alla stadsdelar.

Högeralliansen blåljuger när de säger att de vill bygga en blandad stad. Människor med låg inkomst och verksamheter som används av de som inte har pengar, tvingas bort. Vi vill ha en annan stad. Därför har vi en helt annan politik för Stockholm. Vi tror att en stad med många hyreslägenheter med överkomliga hyror gör människor fria och kreativa. Man ska kunna flytta mellan små och stora lägenheter när livsvillkoren ändras, utan att behöva oroa sig för om man har råd med hyran eller om man ska tvingas betala miljonbelopp för att köpa en bostad. I första hand har vi lagt upp sammanfattningarna av respektive stadsdelsområde men rapporten innehåller en nedbrytning på detaljerad nivå.

Här kan du läsa hela rapporten.

 

Sollentuna: Hopp om att bygga upp en bättre framtid

Det är den 16 september 2012. Söndagsmorgonen är solig i Sollentuna. Några tappra vänsterpartister träffas tidigt i partilokalen och lastar in i bilen allt som behövs för dagen. Och så ut, direkt till Edsbergsparken för årets Edsbacka marknad.

När vi kommer fram är det redan en del stånd som säljer korvar, honung, borstar, väskor och alla möjliga prylar. Vi får dåliga instruktioner av arrangörerna och Hasse är tvungen att backa flera gånger. Till slut kommer vi fram och lastar av materialet. Samuel dirigerar arbetena och partytältet kommer snabbt på plats. Vi hänger en banderoll på tältets vägg och tapetserar bokbordets framsida med affischer. Budskapet är tydligt: det är dags att bygga nytt i Sollentuna!

Vi har tejpat fast kommunens karta på en frigolitplatta. Vi ber de förbipasserande att hjälpa oss att lösa bostadsbristen: om de har en idé på ett nytt ställe att bebygga så ber vi dem sätta upp en nål på kartan på just den platsen.

Det är inte självklart att folk kommer fram till oss när vi har våra aktiviteter i denna djupt blåa kommun. Men idag är det många som kommer fram och vill prata bostad. Visst finns det en och annan idiot som går förbi och säger ”Nej, jag har redan en bostad, jag behöver inga nya lägenheter”, men det får man nästan förvänta sig i Sollentuna. De flesta vi pratar med har däremot en annan uppfattning. Bostadsbristen upplevs som ett mycket allvarligt problem. Det är flera som berättar att de eller deras barn har stått i bostadskön i många år och inte fått något, antingen för att det finns för få hyresrätter eller för att de som finns är för dyra. Till och med de borgerliga väljarna som vi byter några ord med håller med om att bostadsbristen är ett problem, trots den borgerliga alliansens förnekande.

Kommunens karta blir snart full med nålar. Folk tycker att det är roligt att dela med sig av sina idéer. Några berättar att de länge tänkt på att ”den här markplätten skulle man bygga bostäder på”… Det är dyrbara tips på nya bostadsprojekt vi har fått in och vi kommer att undersöka dem vidare. Snart kommer vi att lämna in en massa motioner i fullmäktige med konkreta förslag på nya hyresrätter.

Eftermiddagen går mot sitt slut och vi känner oss trötta men väldigt nöjda. Vi driver rätt fråga i rätt tid och får mycket bra respons. Det är en otroligt skön känsla. Vi packar ihop grejerna med gott humör och med sikte på nästa etapp. På torsdag ska vi ha medlemsmöte. Då ska vi konkretisera våra förslag och gå vidare med motionsskrivandet.

Tack så mycket till alla dem som har stannat till och hjälpt oss med sina idéer! Nu blir det dags att bygga nytt i Sollentuna. Nya hyresrätter med rimliga hyror och en ny majoritet med tyngden åt vänster. Vi är beredda att ta bägge utmaningar.

Bostadsbyggande prioriteras i höstens vänsterbudgetar

Vänsterpartiet lyfter bostadsbristen i alla höstbudgetar i Stockholms län.

– Vi vill bygga bort bostadsbristen i Storstockholm, alla länets kommuner måste bidra för att det ska vara möjligt, säger Seluah Alsaati.

Vänsterpartiets kommungrupper i Stockholms län kommer under hösten att ta ett gemensamt grepp om bostadsbyggandet. Ambitionen är att planera för att bygga 20 000 nya lägenheter per år i regionen fram till 2030. Vänsterpartiets kommungrupper ska nu granska sina bostadsområden och se hur många lägenheter just deras kommun kan bidra med.

– Vänsterpartiet vill bygga bort bostadsbristen. Vi har därför inlett ett unikt samarbete mellan distriktet och våra 26 kommungrupper. Ambitionen är att tillsammans kunna leverera en samlad plan för hur och var vi planerar byggande. Jag talar därför för de flesta av våra kommungrupper när jag säger att bostadsbyggande är en prioriterad fråga i höstens vänsterbudgetar, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Enligt Länsstyrelsens rapport ”Läget i länet – bostadsmarknaden i Stockholms län 2011” måste bostadsbyggandet fördubblas för att matcha befolkningsökningen. Detta är en målsättning som Vänsterpartiet Storstockholm gjort till sin egen i kampanjen ”Dags att bygga nytt”.

Resultatet av samordningsarbetet kommer att presenteras senare under hösten 2012.

Seluah Alsaati
Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
[email protected]
076-236 99 87

Klart med folkomröstning om Förbifarten

Den uppgörelse om kollektivtrafik och infrastruktur i Stockholmsregionen som de rödgröna partierna presenterar i dag, innebär att en folkomröstning kommer till stånd om Förbifart Stockholm.

I omröstningen, som ska hållas den 23 september 2012, får invånarna i Stockholms län välja mellan två alternativ. Det ena handlar om att bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer och det andra att bygga den nord-sydliga motorvägen Förbifarten. Båda alternativen har samma investeringskostnad.

– Jag är oerhört glad och lättad över att vi uppnått ett resultat vad gäller Förbifarten. Redan i december förra året gick vi i Vänsterpartiet ut och krävde folkomröstning i frågan. I en investering av den här storleksordningen är det självklart att Stockholmarna själva ska få ta ställning. Det är demokrati som vi vill se den, säger Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd.

– Beslutet om Förbifarten ska inte avgöras i slutna rum, utan direkt av folket. Nu blir de två alternativ som det står emellan tydliga, en kollektivtrafiksatsning som binder ihop hela Stockholmsregionen eller Förbifarten. En folkomröstning är också motiverad av det faktum att frågan skär rakt igenom partiernas väljarkår, säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsborgarråd.

Fortsätt läsa