Skip to main content

Författare: storstockholm

Till minne av Abdirahim Hassan

abdirahim-hassan-webb

Vänsterpartiet sörjer Abdirahim Hassan. Våra tankar går till hans familj och vänner. Många kan vittna om hans stora engagemang och viktiga arbete för demokrati och rättvisa. Saknaden efter Abdirahim Hassan är enormt stor.

Abdirahim Hassan eller Abdi, som han kallades, föddes i Somalia men växte upp i Husby. År 2009 gick Abdi med i Ung Vänster. Han var målmedveten och ville lära sig mer om organisering för att ta med sig de kunskaperna till Somalia i syfte att organisera vänstern och fackföreningsrörelsen där. Alla som lärde känna Abdi i Sverige – och det var många – såg honom som en som oerhört drivande gräsrot för vanliga människors rätt och värdighet i Sverige.

Särskilt i Husby men också i stora delar av övriga Västerort var Abdi både känd och omtyckt. När Abdi var med på en aktivitet på torget samlades plötsligt en hel krets av unga som ville tala om allt från politik till vardagsproblem. Som någon uttryckte det: ”Jag skulle bara gå förbi torget men fastnade i timmar hos Abdi vid valstugan”.

Fanns det aktiviteter i eller kring Järvaområdet så var Abdi inte bara med, utan pådrivande. Som nattvandrare under Husbykravallerna. Som organisatör vid protesterna mot flytten av Husby träff eller nedläggningen av vårdcentralen. Eller som demonstrationsvakt eller megafonutropare på 8 mars eller antirasistiska demonstrationer. Abdi var i olika perioder aktiv i både Ung Vänster Akalla-Husby- Kista och i Hässelby-Vällingby, och var fadder till Ung Vänster i Tensta-Rinkeby-Kista. Han satt i Ung Vänster Storstockholms distriktsstyrelse och de senaste åren i Vänsterpartiet Kistas styrelse.

Hans engagemang för Somalia var starkt och hans ställningstaganden tydliga. Han ville bidra till bygget av demokratiskt, jämställt och socialistiskt Somalia. Han ville bygga upp landet igen. Han ville få bort krigsherrar, klanvälden och utländska exploatörer. Han bildade ett nätverk av unga svensk-somalier som ville samma sak. Han reste flera gånger till Somalia för att lära sig, diskutera och organisera. Han skrev reportage till Röd Press, pratade med strejkande och kvinnoaktivister, spred kunskap i Sverige på föreläsningar, i radiointervjuer osv.

Idag skriver andra exilsomalier om att de inte tänker låta de mörka krafterna vinna i Somalia utan istället kämpa hårdare för det Somalia Abdi ville se.

Abdi var en människa som brann, levde, påverkade och inspirerade, ofta med ett stort skratt och leende. Abdi var enormt modig och hans gärningar kommer att fortsätta inspirera många i Husby, Sverige och Somalia för lång tid framöver.


Vill du lämna dina kondoleanser, finns det möjlighet att göra det från och med torsdag eftermiddag på Ung Vänster Storstockholms distriktscentral på Gamla Lundagatan 2, Stockholm (T-bana Mariatorget). Distriktscentralen kommer att vara bemannad även på kvällstid, och det går bra att ta kontakt på telefonnummer 08-640 80 05.

För presskontakt: 070-620 00 64

Fotograf: Kalle Larsson

Med anledning av de tragiska händelserna i Somalia

AbdiFamiljen till den vänsterpartistiske politikern Abdirahim Hassan bekräftar att han har avlidit i skottlossning i Somalia.

– Det är en tragedi och en dag av sorg för Vänsterpartiet. Han var en ung man från Stockholm som var i Somalia inom ramen för Vänsterpartiets internationella arbete. Vi tänker på hans familj och vänner. Abdi kommer att vara djupt saknad av många vänner i Ung Vänster och Vänsterpartiet, säger Jonas Sjöstedt.

Abdirahim Hassan jobbade bland annat i partiföreningsstyrelsen i Vänsterpartiet Akalla-Husby-Kista.

– Abdis bortgång är en ofattbar sorg. Mina tankar går framförallt till hans familj. Men det berör också mig personligen och alla oss som jobbat i Vänsterpartiet och Ung Vänster med honom. Han var alltid en otroligt varm person som spred glädje och kamplust omkring sig. Det var lätt att gilla Abdi. Han var en stark röst med förankring i förorten. Vi kommer alla att sakna honom, säger Seluah Alsaati, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad, skottskadades i attacken, men mår efter omständigheterna bra och har lämnat Somalia. Vänsterpartiet kommer nu att noggrant undersöka exakt vad som har hänt. Här kan man läsa vad Ann-Margarethe Livh själv säger om händelsen. 

Distriktsexpeditionen är öppen i mellan 09.00-17.00. Vill man lämna sina kondoleanser så finns det möjlighet att göra det på Ung Vänster Storstockholms distriktscentral som ligger på Gamla Lundagatan 2, (T-bana Mariatorget) från och med torsdag eftermiddag. Det kommer finnas människor på plats på distriktscentralen även på kvällstid, är man osäker så går det bra att ringa 08-640 80 05 i förväg och kolla om någon är där.

För mediekontakter:
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64.

Spetsutildning för kvinnliga, blivande eller nuvarande, parlamentariker

Den 14-15 september anordnar Vänsterpartiet Storstockholm en spetsutbildning för kvinnliga parlamentariker, antingen nuvarande eller blivande. Kursen arrangeras på Syninge Kursgård och det ingår boende och mat under hela helgen. Sista ansökningsdag är den 19 augusti. Skicka din ansökan till [email protected].

Syftet med denna utbildning är att stärka gruppen kvinnor i Vänsterpartiet. Genom att lyfta fram och stärka ett stort antal kvinnliga parlamentariker i både landstinget och kommungrupperna, så ökar vi antalet synliga kvinnor i partiet, vilket leder till högre identifikation både för kvinnliga väljare och medlemmar i Vänsterpartiet.

Ett annat syfte med utbildningen är naturligtvis att höja kunskapsnivån hos dem som deltar. Med en vetskap om hur det parlamentariska systemets cykler fungerar, får man större trygghet att agera i dem. Ytterligare ett syfte är att våra kvinnliga parlamentariker får möjlighet till att skapa starka nätverk och hitta kamrater i andra delar av länet att diskutera och dela erfarenheter med. Tanken är att det ska finnas en mentorsgrupp knuten till gruppen, som kan fungera som bollplank i framtiden för deltagarna. På så sätt tar vi tillvara kunskaper och erfarenheter hos erfarna kvinnliga medlemmar och skapar en struktur för kunskapsöverföring och systerskap över generationsgränserna.

Kursen kommer gå igenom ledarskaps- och systerskapsfrågor, en ekonomidel där vi pratar om Gender Budgeting och kommunikationsfrågor.

Distriktets verkställande utskott kommer besluta om vilka 20 personer som kommer få delta i utbildningen. Sista ansökningsdag är den 19 augusti så du har helgen på dig att skicka in din ansökan.

För mer information maila Anna Herdy, ombudsman, på [email protected]

Vilken PRIDE-vecka det var!

1146498_409513205823815_1259676886_nKlackskorna är avplockade, pyntet från paradvagnen nedpackat till nästa år och funktionärerna är utvilade. Vilken fest det blev! Vänsterpartiets seminarier i Pride House var välbesökta, tältet var fint och vår del i paraden var en folkfest. Vänsterpartiets deltagande under Pridefestivalen hade temat 40 år av kamp för regnbågsfamiljer och det genomsyrade såväl de seminarier som vi anordnade till vårt deltagande inne i Pride Park. I Vänsterpartiets tält kunde man delta i Ung Vänsters tipspromenad där frågorna behandlade viktiga årtal i HBTQ-historien samt titta på en utställning med viktiga händelser i HBTQ-kampen och hur Vänsterpartiet på olika sätt kämpat för HBTQ-personers rättigheter i hela 40 år.

970826_409513062490496_49838696_nHöjdpunkten för veckan var naturligtvis Prideparaden. Vänsterpartiet inledde festligheterna med en picknick-frukost med Jonas Sjöstedt i Fatbursparken på Södermalm. Frukosten var välbesökt och många uppskattade partiledarens närvaro, en av få partiledare som gick i paraden, kanske till och med den enda (?). Tillsammans med Josefin Brink, riksdagsledamot från Stockholm och många andra politiker från Stockholms län, ungdomsförbundets ordförande Stefan Lindborg, ledde Jonas Sjöstedt Vänsterpartiets sektion i paraden. Med oss gick också vår alldeles egna blåsorkester med och förgyllde stämningen.

Paraden, som var sen och gjorde att vår sektion fick vänta i nästan 90 minuter innan avmarsch, var lång och rutten var ny. Cirka 60 000 gick med i paraden och stämningen var fantastisk. Paradenvar en manifestation över hur långt vi kommit i vår kamp, men också en påminnelse om att det ännu finns frågor kvar att driva för HBTQ-rörelsen, fortfarande människor som förtrycks och diskrimineras på grund av sin sexuella läggning och att Vänsterparitets 40 år av kamp för HBTQ-personers rättigheter kommer bli många fler.

Nu ligger lite bilder från paraden uppe på Vänsterpartiet Storstockholms sida på Facebook, ta en titt där, njut och minns.

Vi ses igen nästa år! Happy Pride!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vänsterpartiet & Ung Vänster på Stockholm Pride 2013

Juli månad går mot sitt slut och nu med augustis intåg så kommer sommaren höjdpunkt för HBTQ-personer runt om i hela Sverige: Stockholm Pride. Naturligtvis finns Vänsterpartiet och Ung Vänster på plats under hela veckan. Nedan följer information om vad som händer varje dag under Pride-veckan.  OBS! Kan komma att ändras under veckan.

TISDAG 30 juli

”Att driva HBTQ-frågor i Riksdagen – skillnader och likheter mellan då och nu” 

Lokal: Studio 3 (Kulturhuset
Dag: Tisdag 30/7-13
Tid: 12.00-12.45

Medverkande: 
• Jörn Svensson (F.d. riksdagsledamot Vänsterpartiet)
• Hans Linde (Riksdagsledamot Vänsterpartiet)
• Barbro Westerholm (riksdagsledamot Folkpartiet)
• Mona Sahlin (f.d. partiledare Socialdemokraterna)
• Samtalsledare: Moa Svan (programledare & komiker)

Arrangör: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänstern
Klicka här för att komma till Facebook-eventet.

”Hur gör vi Stockholm till en bättre stad för HBTQ-personer?”

Lokal: Ekoteket (Kulturhuset
Dag: Tisdag 30/7-13
Tid: 14:00-14.45

Medverkande: 
• Håkan Jörnehed (Landstingsråd Stockholm)
• Karin Rågsjö (vice gruppledare Stockholm stadshus)
• Julle Bergenholtz (Vice Ordförande RFSL Stockholm)
• Samtalsledare: Tobias Johansson (HBTQ-Vänstern)

Arrangör: Vänsterpartiet i Stockholm stadshus, HBTQ-Vänstern
Klicka här för att komma till Facebook-eventet.

”Panelsamtal om HBT-flyktingars situation i Sverige” 

Lokal: Café String, Nytorgsgatan 8 (T) Medborgarplatsen
Dag: Tisdag 30 juli
Tid: 18.00

Ung Vänster Storstockholm bjuder in till panelsamtal om HBT-flyktingars situation i Sverige på Café String i samband med Stockholm Pride.

Idag får personer som blivit förföljda i sitt hemland på grund av sin sexualitet eller könstillhörighet avslag på sina asylsökningar i Sverige. Många skickas tillbaka till sina hemland med motiveringen att det går att dölja sin sexuella läggning och på så sätt undgå döden.

Hur ser situationen ut för HBT-flyktingar i Sverige? Hur kan vi förändra vardagen för dem? I ett samtal med personer från olika organisationer som arbetar med HBT- och/eller flyktingfrågor hoppas vi få olika perspektiv på de och andra frågor.

Medverkande:
• Magdalena Streijffert (Flyktingbloggen)
• Ella Coogan (Ung Vänster)
• Aino Gröndahl (Jurist för RFSL)
• Anita Dorazio (Fristadsfonden)
• Samtalsledare: Karina Bråth (Ung Vänster Storstockholm)

Arrangör: Ung Vänster
Klicka här för att komma till Facebook-eventet.

ONSDAG 31 juli

pridetältetPride Park (Östermalms IP) 
kl 14.00: Parken öppnar och Vänsterpartiet har ett tält där.

18.00–18.30 Politisk talkshow med funkisaktivisten Veronica Kallander
Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält
Veronica Kallander sitter i Vänsterpartiets partistyrelse och är en funkisaktivist som länge kämpat för rättigheter och tillgänglighet för funkis-personer. En talkshow där politiska och personliga frågor varvas. Du är också välkommen att ställa frågor.

Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält.

18.30–19.00 Politisk talkshow med riksdagsledamoten Hans Linde

Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält
Vänsterpartiets politiska talkshow “Här är ditt liv” med riksdagsledamot Hans Linde. Hans är HBT-politisk och utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet. En talkshow där politiska och personliga frågor varvas. Du är också välkommen att ställa frågor. 

Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält.

TORSDAG 1 augusti

”Från Stonewalluppror till lobbyarbete – Så når vi våra mål!”

Lokal: Ekoteket (Kulturhuset
Dag: Torsdag 1/8-13
Tid: 15.00-15.45

Medverkande:
• Hans Linde (Riksdagsledamot Vänsterpartiet)
• Jon Woss (Chefredaktör QX)
• Kerstin Burman (Jurist)
• Ulrika Westerlund (Ordförande RFSL)
• Åsa Hagelstedt (Samtalsledare)

Arrangör: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänstern
Klicka här för att komma till Facebook-eventet.

pridetältet2Pride Park (Östermalms IP) 

16.30 Politisk talkshow med Kerstin Burman, jurist som jobbar med HBTQ-frågor
Politikerscenen
Kerstin Burman är jurist och engagerar sig för RFSL och de transsexuellas rättigheter på volontärbasis. Ett antal personer som genomgått könskorrigering har nu krävt skadestånd av staten. Kerstin är den jurist som leder rättsprocessen. Kerstin har också jobbat med HBTQ-frågor som namnfrågan, mot tvångssteriliseringar och diskriminering mot transpersoner, samt tillgången till assisterad befruktning för samkönade par inom Stockholms läns landsting. En talkshow där politiska och personliga frågor varvas. Du är också välkommen att ställa frågor.

Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Politikerscenen

17.00 Politisk talkshow Rossana Dinamarca, feministisk och skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet
Politikerscenen
Rossana Dinamarca är riksdagsledamot samt feministisk och skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Detta samtal kommer både att beröra HBTQ-personer situation i skolan och feminism. Som vanligt är vår talkshow en blandning av politiska och personliga frågor. Du är också välkommen att ställa frågor.

Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Politikerscenen

18.00 Prata politik med Vänsterpartiets landstingsråd Håkan Jörnehed
Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält
Vänsterpartisten Håkan Jörnehed är landstingsråd i Stockholm Län. Kom till V-tältet och ät godis samt ställ dina frågor till Håkan. Håkan arbetar bl.a. med hälso- och sjukvård, närsjukvård, personalfrågor, handikappfrågor mm. Kom till Vänsterpartiets tält och diskutera!

Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält.

”Kvinnokroppen som vara – panelsamtal om prostitution, surrogatmödraskap och skeva skönhetsideal”

Lokal: Café String, Nytorgsgatan 8 (T) Medborgarplatsen
Dag: Torsdag 1 augusti
Tid: 18.00

Ung Vänster Storstockholm bjuder in till panelsamtal om prostitution, surrogatmödraskap, skeva skönhetsideal och andra ämnen som berör kvinnokroppen som vara på Café String. Johanna Granbom, distriktsordförande för Ung Vänster Storstockholm kommer diskutera dessa ämnen med Joar Forsell, distriktsordförande för Liberala ungdomsförbundet. Det är mycket som skiljer förbunden åt om man tittar på deras feministiska politik. LUF anser till exempel att prostitution ”under rätt förutsättningar” inte bör vara någonting negativt medan Ung Vänster menar att prostitution är ”en av de mest allvarliga formerna av våld mot kvinnor” och även vill förbjuda sexköp utomlands.

Välkommen till en kväll på Café String med feminism som tema, ta chansen att fråga ut de båda distriktsordföranden och lär dig mer.

Medverkande:
• Johanna Granbom (Ung Vänster Storstockholm)
• Joar Forsell (Liberala ungdomsförbundet)
Arrangör: Ung Vänster

Klicka här för att komma till Facebook-eventet.

 

FREDAG 2 augusti

Pride House(Kulturhuset) TAKET
15.00 – Feministiskt självförsvar (Ung Vänster)
Feministiskt självförsvar går ut på att lära sig att sätta värde på sig själv. Det handlar om känna sig bekväm med att ta den plats vi har rätt till. Att lära sig att försvara sig, mentalt och verbalt – och med våld om det skulle behövas. Att ta tillbaka rätten över sin kropp och att vända tänkandet i en hotfull situation. Alla tjejer/kvinnor/brudar/damer är välkomna!
Instruktör: Amanda Möllenhoff

Pride Park (Östermalms IP)

17:00–17:30 Politisk talkshow med Lars OhlyPolitikerscenen Vänsterpartiets f.d. partiledare och nuvarande kulturpolitiske talesperson Lars Ohly gästar Vänsterpartiets politiska talkshow ”Här är ditt liv”. En talkshow där politiska och personliga frågor varvas. Du är också välkommen att ställa frågor. Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Politikerscenen

17:00–19:00 Prata politik med Stefan Lindborg, ordförande för Ung VänsterVänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält Kom till Vänsterpartiets tält och diskutera HBTQ-politik, världsläget eller vad som helst med Ung Vänsters ordförande Stefan Lindborg. Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält

17:30–18:00 Politisk talkshow med Hans LindePolitikerscenen Vänsterpartiets politiska talkshow ”Här är ditt liv” med riksdagsledamot Hans Linde. Hans är HBT-politisk och utrikespolitisk talesperson samt gruppledare för Vänsterpartiet i riksdagen. En talkshow där politiska och personliga frågor varvas. Du är också välkommen att ställa frågor. Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Politikerscenen

Pridemingel med HBTQ-vänstern”

Lokal: Kafé Marx, Kungsgatan 84, StockholmDag: Fredagen 2 augustiTid: 16.00 – 20.00

Fredagen den 2 augusti är just du välkommen på mingel med Hbtq-Vänstern. Det blir ett tillfälle för oss Vänsterpartister att ses under Prideveckan i Stockholm. Vi bjuder på musik, snacks, alkoholfritt bubbel och trevligt sällskap. (Vin och öl kommer att finnas att köpa i baren.)

Detta är en sluten tillställning och föranmälan krävs. Anmäl dig genom att tacka ja till eventet på Facebook (som du hittar här), skicka ett mail till [email protected] eller skicka ett sms till 073-362 59 01.

Välkomna!

 

LÖRDAG 3 augusti

Paradfrukost med Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet”

Plats: Bofills båge / Fatbursparken (den lilla park som finns mellan Södra station och medborgarplatsen)Dag: Lördag 3 augustiTid: 10.30 (Paraden avgår kl. 13.00)

Innan paraden så bjuder vi in alla Vänsterpartister och sympatisörer till paradfrukost. Vi bjuder på frukost och vår partiledare Jonas Sjöstedt kommer att närvara. Anmäl dig gärna här på Facebook-eventet så vi vet hur mycket som ska inhandlas.

Frukosten börjar kl 10:30 i Bofills båge/Fatbursparken (den lilla park som finns mellan Södra Station och medborgarplatsen). Vi sätter upp röda fanor så att ni hittar oss) och vi håller på fram tills dess att vi ska ställa upp oss inför paraden. Paraden avgår från Medborgarplatsen kl 13:00 och de första ekipagen beräknas anlända Pride Park på Östermalms IP kl 15:00-16:00. Vi går under parollen ”För stjärnfamiljen” och årets färgtema är rosa och glitter.

Vi kommer även i år att ha en musikbil. Likaså kommer Vänsterpartiet Storstockholms blåsorkester att delta med en priderepertoar i vår sektion. Har du frågor som rör Vänsterpartiets deltagande under Stockholm Pride ska du kontakta [email protected].

Arrangör: Vänsterpartiet Storstockholms HBTQ-utskott

Pride Park (Östermalms IP)

15:30–16:30 Politisk talkshow med Jonas SjöstedtVänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt gästar vår politiska talkshow ”Här är ditt liv”. En talkshow där politiska och personliga frågor varvas. Du är också välkommen att ställa dina frågor. Arr: Vänsterpartiet & HBTQ-Vänstern | Plats: Vänsterpartiet och HBTQ-Vänsterns tält

 

Snart kommer Asylstafetten till Stockholm!

asylstaffettenSöndagen den 14 juli så inleddes Asylstafetten i Malmö. Asylstafetten är ett initiativ som går ut på att gå från Malmö till Stockholm för en human flyktingpolitik. Vill du som enskild gå med i Asylstafetten och visa ditt stöd för en human flyktingpolitik? Nedan finns en lista på asylstafettens stopp under vägen och här kan du läsa mer om hur det går till. Den 14 augusti når Asylstafetten Södertälje, kom med och gå du också!

På Asylstafettens hemsida finns att läsa följande:

Från Malmö till Stockholm för en human asylpolitik

”Jag heter Ali och jag kommer från Ghazni, en liten stad i Afghanistan. För folkgruppen hazarer, som jag tillhör, innebär vår religion, vårt språk och vårt utseende stora problem. Vi förföljs vart vi än kommer. Därför flydde jag. Nu är jag i Sverige, efter en lång och svår väg genom Europa. Här tvingas jag att fortsätta kämpa för mitt liv.”

Ali som länge levt gömd i Sverige är en av initiativtagarna till denna kraftsamling. I sommar går vi från Malmö till Stockholm för en human flyktingpolitik. Längs med vägen samtalar vi med människor om den värld vi vill leva i. Sverige bör vara en fristad för människor som söker skydd från krig och förföljelse. Vi vill se ett samhälle som gör sitt yttersta för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna och principen om barnets bästa. Fler måste få skydd och papperslösas rättigheter måste respekteras.

Asylstafetten handlar om att lyssna på dem som drabbas av den nuvarande flyktingpolitiken – och att ta deras berättelser på allvar. Som det ser ut idag får många inte ens sina asylskäl prövade här. Dublinförordningen gör att flyktingar deporteras till EU-länder som Italien och Malta varifrån vittnesmål om missförhållanden är allt för vanliga.

PRELIMINÄR RESVÄG: 
Observera att resvägen kan ändras beroende på väderlek och andra oväntade händelser. Följ därför stafettens frammarsch via facebook.

Tanken är att börjar vandringen söndagen den 14 juli i Malmö. Samling 12.00 på Möllevångstorget. I Stockholm ska vi vara framme 34 dagar senare – fredagen den 16 augusti.

Dag 1. 14 juli. Totalt: 19 km.
Malmö – Åkarp (10 km) – Lund (9 km).

Dag 2. 15 juli. Totalt: 35km.
Lund – Kävlinge (13 km) – Dösjebro (7 km) – Landskrona (15 km).

Dag 3. 16 juli. Totalt: 24 km.
Landskrona – Glumslöv (8,5 km) – Rydebäck (4 km) – Helsingborg (12 km).

Dag 4. 17 juli. Totalt: 23km.
Helsingborg – Hyllinge (15 km) – Åstorp (8 km).

Dag 5. 18 juli. Totalt: 29km.
Åstorp – Stidsvig (15 km) – Örkelljunga (14 km).

Dag 6. 19 juli. Totalt: 30,5 km.
Örkelljunga – Åsljunga (7 km) – Skånes Fagerhult (10 km) – Markaryd (13,5 km).

Dag 7. 20 juli. Totalt: 34 km.
Markaryd – Strömsnäsbruk (14 km) – Traryd 3,5 (km) – Hamneda (17 km).

Dag 8 21 juli. Totalt: 24 km.
Hamneda – Kanna (17 km) – Ljungby (7 km).

Dag 9. 22 juli. Totalt: 28 km.
Ljungby – Lagan (10,5 km) – Vittaryd (9 km) – Sjöängsvägen (5 km) – Toftaholm (4,5 km).

Dag 10. 23 juli. Totalt: 23km.
Toftaholm – Trastvägen (9 km) – Hjälshammar (6,5 km) – Värnamo (7,5 km).

Dag 11. 24 juli. Totalt: 0 km.
EN DAGS RAST I VÄRNAMO.

Dag 12. 25 juli. Totalt: 20 km.
Värnamo – Klevshult (20 km).

Dag 13. 26 juli. Totalt: 18,5 km.
Klevshult – Skillingaryd (9,5 km) – Skillingaryd – Vaggeryd (9 km).

Dag 14. 27 juli. Totalt: 23 km.
Vaggeryd – Taberg (23 km).

Dag 15. 28 juli. Totalt: 15 km.
Taberg – Ljungarum (9,5 km) – Jönköping (5,5 km).

Dag 16. 29 juli. Totalt: 22 km.
Jönköping – Huskvarna (7,5 km) – Kaxholmen (9 km) – Skärstad (5,5 km).

Dag 17. 30 juli. Totalt: 17 km.
Skärstad – Ölmstad (5 km) – Ölmstad – Gränna (12 km).

Dag 18. 31 juli. Totalt: 26,5 km.
Gränna – Ödeshög (26,5 km).

Dag 19. 1 augusti. Totalt: 22 km.
Ödeshög – Väderstad (22 km).

Dag 20. 2 augusti. Totalt: 13 km.

Väderstad – Högstad (6,5 km) – Mjölby (6,5 km).

Dag 21. 3 augusti. Totalt: 21 km.
Mjölby – Mantorp (11 km) – Vikingstad (10,5 km).

Dag 22. 4 augusti. Totalt: 15 km.
Vikingstad – Malmslätt (7 km) – Linköping (8 km).

Dag 23. 5 augusti. Totalt: 25 km.
Linköping – Linghem (11 km) – Norsholm (14,5 km).

Dag 24. 6 augusti. Totalt: 26 km.
Norsholm – Kimstad (5 km) – Eksund (12 km) – Norrköping (9 km).

Dag 25. 7 augusti. Totalt: 0 km.
EN DAG RAST I NORKÖPING.

Dag 26. 8 augusti. Totalt: 22,5 km.
Norrköping – Åby (10 km) – Krokek (12,5 km).

Dag 27.9 augusti. Totalt: 27 km.
Krokek – Jönåker (27 km).

Dag 28. 10 augusti. Totalt: 19,5 km.
Jönåker – Enstaberga (9 km) – Nyköping (10,5 km).

Dag 29. 11 augusti. Totalt: 23 km.
Nyköping – Tystberga (23 km).

Dag 30. 12 augusti. Totalt: 23 km.
Tystberga – Vagnhärad (23 km).

Dag 31. 13 augusti. Totalt: 24 km.
Vagnhärad – Hölö (14 km) – Hölö – Järna (10 km).

Dag 32. 14 augusti. Totalt: 17 km.
Järna – Pershagen (12 km) – Södertälje (5 km).

Dag 33. 15 augusti. Totalt: 24,5 km.
Södertälje – Salem (13 km) – Tumba (5 km) – Tullinge Station (4,5 km) – Flemingsberg (2 km).

Dag 34. 16 augusti. Totalt 19 km.
Flemingsberg – Huddinge (6 km) – Stockholm (13 km)

För mer information och kontakt: [email protected].

Nominera till utskotten

Bild fred o sol

Nu är det dags att nominera till distriktets utskott. Utskotten arbetar på uppdrag av distriktsstyrelsen med att stärka och utveckla arbetet inom sina respektive områden. I augusti kommer distriktsstyrelsen att utse vilka som ska ingå i utskotten. De utskott som det är aktuellt att nominera till är:

  • Antirasistiska utskottet
  • Miljö- och klimatutskottet
  • Freds- och solidaritetsutskottet
  • Fackliga utskottet

Här kan du läsa mer om utskotten och vad de arbetar med.

Både partiföreningar och enskilda medlemmar kan nominera till utskotten. Skicka din nominering till [email protected] senast den 1 augusti 2013. Skriv vem du nominerar, till vilket utskott och med en kort motivering.

Debatt: Orten brinner!

inbjudan.indd

Ung Vänster Akalla-Husby-Kista och Tensta-Rinkeby-Spånga bjuder in till en debatt måndagen den 3 juni kl 17.00 i Husby träff.

Varför brinner det och vad bör göras?

Representanter från polisen, lokala organisationer och de olika politiska blocken kommer tillsammans med Husbyborna att diskutera vad som är orsaken bakom bilbränderna och vilka åtgärder som måste till.

– Vi i Husby har länge fått se vår förort rustas ned. De flesta av oss unga har inte upplevt mycket annat än försämring av området under våra liv. Vi tillhör en otrygg generation som växer upp under osäkra förhållanden. Arbetslöshet, försämrade fackliga rättigheter, bostadsbrist, försämrad skola och en allt inhumanare bidragspolitik ger ungdomar i hela Sverige en osäker framtid, säger Joakim Ahrnfeldt Blomberg, ordförande Ung Vänster Akalla-Husby-Kista.

– 
Självklart är det förkastligt att bränna upp sin grannes bil och sprida våld i bostadsområden, men lika självklart måste det vara för politikerna att man inte kan försämra medborgares livsvillkor hur mycket som helst utan att en reaktion kommer, säger Joakim.

I panelen:
Jörgen Karlsson, närpolischef Kista
Arin Karapet, Moderaterna
Gulan Avci, Folkpartiet
Clara Lindblom, Vänsterpartiet
Abdirahim Hassan, Husbybo

Uppdaterad info finns att hitta på korta.nu/husby.

Arrangörer:
Ung Vänster Tensta-Rinkeby-Spånga
Ung Vänster Akalla-Husby-Kista

Gärna höjd skatt, säger majoritet

Gunilla R-COm länet ska klara av befolkningsökningen och minska utsläppen av växthusgaser krävs omfattande investeringar i kollektivtrafiken. För att finansiera detta föreslår Vänsterpartiet en skattehöjning på 25 öre i landstingsbudgeten för 2014. Det möjliggör avgiftsfritt för barn alla veckans dagar och för pensionärer i lågtrafik och enhetstaxa införs med samma pris oavsett reslängd.

 

 

– Vi satsar rejält de kommande åren för att locka fler att åka kollektivt, säger Vänsterpartiets gruppledare Gunilla Roxby Cromvall och tillägger:

– Redan i dag är trängseln outhärdlig på bussar, tåg och tunnelbana. Genom skatten får vi in omkring 100 miljoner mer än alliansen de kommande åren. Då kan vi utveckla kollektivtrafiken både på kort och lång sikt.

I en Sifomätning utförd i april/maj som Vänsterpartiet beställt, svarar 48 procent av länsinvånarna att de är beredda att acceptera en skattehöjning för att kunna finansiera den omfattande utbyggnaden av kollektivtrafiken. Män i åldern 30-49 år utmärker sig: 59 procent av dem är positiva till skattehöjning förutsatt att priset på SL-kortet bibehålls på nuvarande nivå.

– Det är en mycket intressant iakttagelse eftersom vi vet att kvinnor i högre utsträckning åker kollektivt. Det är männen som oftast väljer bilen i stället men uppenbarligen finns en stor potential för många fler män i kollektivtrafiken, säger Gunilla Roxby Cromvall.

 

För mer information:
Gunilla Roxby Cromvall (V)
Tel. 070 – 737 39 92

Skicka satsningar – inte poliser till Husby

AMLVänsterpartiet i Stockholms stad har under lång tid krävt massiva satsningar på Järvaområdet och en verklig dialog med de boende om de behov som de har. Detta är den s.k. Järvadialogens fullständiga misslyckande, och svaret på gårdagens händelser kan inte vara att skicka fler poliser. Vi beklagar gårdagens våldsamma händelser i Husby. Vi beklagar också den successiva nedrustning av Västerort som skett under lång tid och accelererat under de senaste åren av alliansens styre och lett till den desperation som nu tar sig uttryck.

– Det finns all anledning att tro på Husbybornas egna ord om att detta är uttryck för den frustration som de känner över att ständigt sättas på undantag i alliansens Stockholm, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare i Stockholms stadshus (v). Bilbränder kommer inte att leda någonvart, inte heller fler poliser. Vi måste föra en verklig dialog med de boende och göra verkliga satsningar som lämnar pappret – verksamheter, arbetstillfällen, kultur och skola måste få större resurser för att kunna skapa en hoppfull generation.

– Vi har länge krävt satsningar på Husby och hela Järvaområdet, men talat för döva öron. För alliansen kommer skattesänkningar först, sen avdrag för höginkomsttagare och till sist finns det inget kvar för sociala satsningar. Detta är ena sidan av resultatet, säger Leo Ahmed, ersättare i Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd (v). Staden borde räkna ut vad en kvälls polisinsatser kostat det gemensamma och imorgon kväll istället satsa de pengarna på föreningar ute i området.