Skip to main content

Författare: storstockholm

Grattis Alla Kvinnors Hus 35 år!

Alla kvinnors hus

”Kvinnor har ju på sig jeans, då kan de väl inte bli våldtagna!” Ungefär så kunde resonemangen se ut på 70-80 talet när våld mot kvinnor diskuterades och avfärdades som otänkbart. Det berättade Cecila Öhnfeldt, en av grundarna till kvinnojouren Alla Kvinnors Hus, idag på ett frukostseminarium som arrangerades med anledning av att Alla Kvinnors Hus fyller 35 år.

Cecila Öhnfeldt sade att det hänt mycket positivt sedan dess. Synen på våld i nära relationer har förändrats. Lagstiftningen har förbättrats och brottsoffrens position stärkts. Men det finns fortfarande brister. Till exempel är det svårt för våldsutsatta kvinnor och deras barn att få eget boende. I de värsta fall innebär det att kvinnan tvingas flytta tillbaka till en man som misshandlar.

Den paneldeltagare som gjorde starkast intryck heter Jessica och har egna erfarenheter av att ha blivit utsatt för våld och hot. Hon berättade om hur hon och hennes barn blivit utsatta för mordförsök och därför tvingats flytta till en ny ort och få skyddat boende. Det var skönt att komma till ett ställe som Alla Kvinnors Hus där hon kunde få skydd och trygghet. Men det var samtidigt slitsamt att behöva lämna hem, jobb och vänner bakom sig. Jessica lever idag fortfarande med skyddad identitet och kämpar för att få vårdnaden för sina barn. Hon tycker inte att barnen ska tvingas träffa den pappa som misshandlat både henne och barnen.

Samtalet leddes av Torun Carrfors och övriga deltagare var Barbro Sjöqvist, advokat och tidigare volontär i juristjouren samt Ann Isaksson, nuvarande verksamhetschef och Jessica, som tidigare bott på Alla Kvinnors Hus.

Vänsterpartiet Storstockholm har tagit fram en rapport om lägenheter till våldsutsatta kvinnor som du kan läsa här: Rapport – Lägenheter för våldsutsatta kvinnor”. För oss är arbetet för att stoppa mäns våld mot kvinnor centralt. Vi vill införa ett statligt grundstöd till kvinnojourerna. I dag ser förutsättningarna för kvinnojourerna väldigt olika ut i olika kommuner. I värsta fall tvingas de hela tiden söka tillfälliga projektpengar för att kunna bedriva sin verksamhet för utsatta kvinnor och deras barn. Vi vill också genomföra en nationell kampanj där fakta om mäns våld mot kvinnor lyfts fram. Syftet ska vara att lyfta frågan i debatten och att få allmänheten engagerad.

Seluah Alsaati, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

 

På bilden: Cecilia Öhnfeldt som var med och startade Alla Kvinnors Hus och Ann Isaksson, nuvarande verksamhetschef.

Valkonferens 15-16 februari 2014

Valkonferensen  kommer att hållas i fullmäktigesalen i Landstingshuset den 15 och 16 februari 2014.

Under lördagen avverkar vi både riksdags- och landstingslistorna. På söndagen är det fullmäktigelistan för Stockholms stad som står på dagordningen.

Ombudsfördelning, förslag till dag- och arbetsordning samt förslag till mötestekniska regler vid själva valen är bifogat i kallelsen. Sista dag att rapportera ombud är den 24 januari så planera in ett medlemsmöte för ombudsval före det.

Kallelse
 
Kandidatpresentationer
 
 
Har ni några frågor? Kontakta Distriktsexpeditionen på [email protected] eller 08-654 13 10.
 

Efter sju förlorade år för jämställdheten – Det behövs en ny feministisk våg

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=LTW3vZM42ek]

Det är kvinnor som har fått betala mest för alliansregeringens politik. Med osäkra jobb och med sämre hälsa. Tiden är därför inne för en ny våg av feminism. Idag startar Vänsterpartiet kampanjen ”Den nya feministiska vågen”.
– Nu utmanar vi de andra partierna. Vänsterpartiet tänker göra feminismen till en huvudfråga inför valet 2014, säger Jonas Sjöstedt, partiordförande, Vänsterpartiet.
– Vi vet att jämställdhet är en fråga som brukar försvinna från den politiska debatten om man inte aktivt driver den. Vi har inte råd att vänta på att jämställdheten ska infinna sig i någon avlägsen framtid, säger Rossana Dinamarca, feministisk talesperson.

Vänsterpartiet driver rätt till heltid inom offentlig sektor, delad föräldraförsäkring, ett statligt grundstöd till kvinnojourerna. Och vi satsar 40 miljarder till kommunerna för att skapa välfärd och jobb.
– Det är vi som startar den nya feministiska vågen. Det går att lita på att Vänsterpartiet kommer driva de här frågorna hårdast av alla. Vill du se en förändring i den förda politiken är det vi som står för den, säger Rossana Dinamarca.

Idag diskuterar Jonas Sjöstedt och Rossana Dinamarca Vänsterpartiet och feminismen, på en pressträff, och berättar om den nya kampanjen.

Plats: Teater Tribunalen, Hornsgatan 92

Tid: Kl 15.00

För mer information:
Rossana Dinamarca, feministisk talesperson,Vänsterpartiet: 070-254 24 15
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64


Här har det publicerats en debattartikel av Jonas Sjöstedt och Rossana Dinamarca.

Här har det skrivits om feministiska vågen i Feministiskt Perpektiv.

 

POLITISKA PRIORITERINGAR I DEN FEMINISTISKA VÅGEN

Kampanjmaterialet är indelat i fyra huvudområden.

Feminism stoppar våldet
Samtycke – ändrad lagstiftning vid sexualbrott. Stärk kvinnojourerna – bland annat statligt grundstöd. Tala om våldet – kampanj med fakta och debatt om mäns våld mot kvinnor.

Feminism ger makt över livet
Höj kvinnors löner med hjälp av lönekartläggningar, konkreta lönehöjningar, bättre arbetsvillkor. Individualiserad föräldraförsäkring. Rätt till heltid. Rätt att jobba och åldras med värdighet – stöd till anhörigvård och fler anställda inom äldreomsorgen.

Feminism ger lika fri och rättigheter till alla barn
Stärk ensamföräldrarna bland annat genom att höja underhållsstödet, handlingsplan barnfattigdom. Rätt till barnomsorg, förskola och nattis, genuspedagogik.

Feminism räddar liv
Förlossningsvården – bland annat one to one care. Akutmottagningar/team för våldtagna. Psykisk ohälsa – stärk ungdomsmottagningarna med bland annat genus- och hbtq-kompetens. Feministiskt självförsvar.

 

Efter presseventet där kampanjen presenteras så uppdateras denna sida.

Och hur ska ni betala?

Grattis regeringen! Äntligen har ni insett det Vänsterpartiet påpekat gång på gång – att behovet av nya bostäder och utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholms län blivit eftersatt i årtionden. Nu är det bara tio månader till valet och vi förstår att ni drabbats av panik. Nu ska allt ske genast, men med vilka pengar när ni redan bundit alla resurser till andra trafikprojekt?

Vänsterpartiet har länge pekat på viktiga utbyggnader av spårtrafiken som måste göras i takt med att länet växer. Men i Stockholms läns landsting har moderaterna under ledning av Christer G Wennerholm ihärdigt vägrat tala om det som alla andra insett – att tunnelbanan måste byggas ut kraftigt och att det är bråttom. I stället har moderaterna lagt ca 290 miljoner på en liten spårstump mellan Norrmalmstorg och Sergels torg som i första hand servar Östermalmsbor och turister på väg till Skansen. Som om det inte vore nog bestämde trafiklandstingsrådet att låta Djurgårdsfärjan göra en extratur via Fotografiska muséet som i genomsnitt hade 35 passagerare per dag till en kostnad av 2, 7 miljoner. För de pengarna hade vi t.ex. kunnat få fullängdståg i tunnelbanan på helgerna eller ökad turtäthet i busstrafiken i förorterna.

Den föreslagna utbyggnaden av t-banan beräknas kosta närmare 26 miljarder. Men hur tänker regeringen finansiera detta projekt?

Stockholmarna utsattes för ett grymt svek när staten bestämde att trängselavgifterna skulle gå till bygget av Förbifarten och inte – som utlovades i folkomröstningen – till utbyggd kollektivtrafik. Nu blir vi lurade igen och beskattas dubbelt. Statens bidrag uppgår inte ens till fyra miljarder.

Som jämförelse kan nämnas att staten bidrog med 17 miljarder till infrastrukturpaketet i Västra Götaland som kostade 34 miljarder. Varför ska Stockholmarna inte få samma femtioprocentiga bidrag? Det handlar trots allt om rikets huvudstad och ett län som växer med 35 000-40 000 invånare per år. Är det löftet om ett femte jobbskatteavdrag som gör att staten inte har pengar över till viktiga infrastruktursatsningar? Regeringen tycks ha insett att kollektivtrafiken behöver stora investeringar men vill inte skjuta till pengar. Är det då rimligt att samtidigt lägga dubbelt så mycket – alltså 40-60 miljarder kronor – på den Förbifart Stockholm som blir omodern i samma ögonblick den är klar?

Alliansen har under många år misslyckats med att uppfylla sina egna målsättningar för bostadsbyggandet och det här är ytterligare ett luftslott. Så länge man låter marknaden sköta byggandet istället för att ta ansvar själva spelar det ingen roll hur tjusiga planer de presenterar.

Vänsterpartiet har en bostadspolitik som innehåller allt från statligt investeringsstöd på central nivå till att använda de allmännyttiga bostadsbolagen mer effektivt på lokal nivå för att bygga fler hyresrätter med rimliga hyror. Vänsterpartiet lämnar inte walkover till marknaden. Vi tar ansvar för byggandet. Vi arbetar för en rättvis storstad som är långsiktigt hållbar där alla har möjlighet att åka kollektivt utan att trängas och där alla har ett hem att trivas i och en hyra de har råd med.

Gunilla Roxby Cromvall, gruppledare (V) Stockholms läns landsting
Seluah Alsaati, ordförande (V) Storstockholm
Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms Stadshus

Jonas Sjöstedt till Rinkeby på onsdag den 13 november

Rinkeby_affisch_okt13 ver 3Inga vinster
– allt till välfärd

Välkommen till valkretsen Yttre Västerorts valupptakt med Jonas Sjöstedt!

Onsdagen den 13 november kl. 18.00 kommer Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt till Rinkeby Folkets Hus, Rinkeby Centrum där han talar och besvarar frågor om vinster i välfärden.
Hjälp gärna till att sprida informationen!

Arrangörer är Vänsterpartiet i Hässelby-Vällingby, Kista och Tensta-Rinkeby-Spånga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kristallnatten idag – Jämlikhet måste segra över rasism

”Duka din veranda till fest

För en långväga gäst

I landet lagom är bäst

Vi skålar för en midsommar till

Färsk potatis och sill

Som om tiden stått still

Välkommen, välkommen hit

Vem du än är var du än är” 

Det är dagen före Kristallnatten och jag återupptäcker för en stund pojkbandet Kent som höll mig sällskap under gymnasietiden. I låten ”Sverige” sjunger Jocke Berg om det land jag drömmer om. Midsommar känns långt borta, men budskapet är ändå aktuellt. Välkommen hit, vem du än är. Faller det bomber i ditt land, välkommen hit. Har du fel religion och riskerar att avrättas på grund av det, välkommen hit. Är det inbördeskrig i ditt land, välkommen hit. Har du fördrivits på grund av en ockupation, välkommen hit. Jag drömmer om Sverige som en fristad från krig och förföljelse.

Det är många som hittat sig den fristaden här. Min pappa är en av dem. Han flydde för sitt liv och tog sig så långt bort som möjligt från Saddam och Irak. Men det är många som aldrig får den chansen. De drunknar i en överlastad båt någonstans i Medelhavet. Eller portas vid dörren till Sverige. Under förintelsen var det många judar som försökte fly hit. Men tiden innan och flera år inpå andra världskriget höll sig Sverige iskallt restriktiv till att ta emot judiska flyktingar. Liksom i resten av Europa fanns det även i vårt land en fientlighet mot judar.

9 november 1938 inträffade det som kom att kallas kristallnatten. Natten då synagogor sattes i brand, judar misshandlades och fönster till butiker med judiska innehavare krossades. Imorgon har det gått 75 sedan det hände. Fientligheten mot judar har till viss del avtagit, men den finns fortfarande där och gör sig smärtsamt påmind. Många män, kvinnor och barn med judisk tillhörighet vågar inte bära sina religiösa attribut på gator och torg. De lever med rädslan över att bli hotade och överfallna.

Den rädslan lever även många andra grupper med. Det var inte länge sen vi hörde om den gravida kvinnan i Farsta som blev misshandlad för att hon hade en slöja på sig. Islamofobin har satt sig i vårt land på allvar och vi har ett parti i riksdagen som gör den politiskt legitimerad. Vi minns pappan och sonen som attackerades av ett gäng i Malmö bara för att de hade fel hudfärg. För att inte nämna romerna som en morgon vaknade upp och insåg att de finns registrerade hos polisen i Skåne.

På årsdagen av kristallnatten påminner vi oss om vad som hände under andra världskriget och lovar varandra att det aldrig ska hända igen. Vi påminner oss om varför vi fortsätter kämpa dag efter dag. Vi påminner oss om att jämlikheten måste segra över rasismen. Vi kramar om våra barn och viskar i deras öron att inget någonsin får hända dem. Vi ser på våra medresenärer på bussen som våra jämlikar. Alla är vi lika värda. Oavsett hudfärg. Oavsett ögonfärg. Oavsett om vi är uppvuxna med potatis och sill eller om vi kommer långväga.

Välkommen, välkommen hit
Vem du än är var du än är

Seluah Alsaati, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Stöd till de strejkande i skärgårdstrafiken

Sedan fyra dagar är SEKO Sjöfolk i strejk. Skärgårdsbåtar av olika slag i Stockholm och Göteborg ligger stilla vid kaj, sjömännen väntar på att arbetsgivaren ska skriva på avtalet som medlarna lagt. Medlarnas och SEKO Sjöfolks bud ligger på samma nivå som de flesta andra avtal på arbetsmarknaden. Trots konflikten så försöker ett av rederierna upprätthålla viss trafik, något som måste betäcknas som strejkbryteri.

Jonas Sjöstedt har besökt de strejkande i Stockholm och även Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting, Gunilla Roxby Cromvall, uttalar sitt stöd till personalen i skärgårdstrafiken.

– Vi vädjar till Almega att sätta sig vid förhandlingsbordet och återuppta samtalen med Seko, säger Gunilla om konflikten som hon annars befarar att den kommer bli långvarig.

Under helgen befarar SEKO Sjöfolk att några avgångar kommer att försöka göras trots konflikten. Nu på fredagskvällen är det en avgång kl 17.30 från Nybrokajen, och 19.00 från Strandvägen, på lördag och söndag en avgång kl 12.00 från Strandvägen. SEKO sjöfolk arrangerar protestmöten i samband med dessa avgångar.

 

Mer om konflikten:
Jonas Sjöstet uttalar sitt stöd för de strejkande
Gunilla R-C: Återuppta förhandlingarna Almega
SEKO: Fem sanningar om konflikten

Det är dags för en feministisk våg!

feminismLedare i Vänsteraktuellt #5 som kommer till medlemmarna senast på fredagen den 8 november.

Det handlar om mitt liv. Det handlar om ditt liv. Feminismen lämnar ingen oberörd. Vi berörs när vi gör ett viktigt jobb men bara får skitlön tillbaka. Vi berörs när vi ska föda barn och inte får plats på förlossningen. Vi berörs när vår kollega kommer till jobbet i polokrage och rödgråtna ögon. Vi berörs när våra män prioriterar jobbet framför barnen.

Men vi berörs också av feminismens segrar. Som när Vänsterpartiet i Malmö fick igenom lönehöjning på 1000 kronor i månaden för kvinnodominerade låglönejobb. Som när Vänsterpartiet i Gävle fick igenom att de anställda har rätt att jobba heltid om de vill. Eller som när Vänsterpartiet i Botkyrka fick igenom 30 timmars förskola för barn till arbetslösa föräldrar.

Feministisk förändring behövs. Och den behöver komma från vänster. Därför startar partiet nu en ny feministisk offensiv: Den nya vågens feminism. Vi bygger vidare på de tidigare feministiska vågorna. Första vågens feminism var rösträttsrörelsen vid förra sekelskiftet. Andra vågens feminism var Grupp 8 och dagis på 60-70-talen. Tredje vågens feminism handlar om queer och intersektionalitet, den tog fart under 90-talet men lever kvar idag. Vi har burits fram av tidigare feministiska vågor och nu är det dags för den Nya feministiska vågen att svepa in från vänster.

Distriktet drar snart igång en förvalskampanj om bostäder och det löpande arbetet för att stoppa vinster i välfärden pågår. Men den feministiska vågen behövs också. Och vi som är aktiva i Vänsterpartiets största partidistrikt behöver lyfta den vågen. Det gör vi antingen genom att föra in ett feministiskt perspektiv i de frågor vi jobbar med eller genom att välja en feministisk fråga att särskilt uppmärksamma.

Vi jobbar inte av pliktkänsla – vi kämpar för förändring. Det ger oss glädje och styrka. Vad gör just dig engagerad? Nu tar vi den feministiska offensiven till Storstockholm.

Seluah Alsaati
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Kvinnor i välfärden betalar för vinsterna

Privat driven välfärd har färre fasta anställningar och färre heltidsanställningar än vad den offentligt drivna har. Det visar statistik som riksdagens utredningstjänst har tagit fram på uppdrag av Vänsterpartiet.

– Det här visar att det är de anställda som betalar för ägarnas vinster. Ungefär en miljon personer jobbar i välfärden och de allra, allra flesta av dem är kvinnor. Det gör det till en viktig feministisk fråga att bli av med vinsterna i välfärden, säger Jonas Sjöstedt. Han är också rädd att de otrygga jobben påverkar kvaliteten.

– Om personalen gång på gång byts ut får det konsekvenser för verksamheten. Och kombinationen av otrygga jobb och ingen meddelarfrihet gör att anställda i privat välfärd får svårare att säga ifrån vid vanvård och andra brister.

Sedan tidigare finns det statistik som visar att privat välfärd ofta har lägre personaltäthet. Nu är det också tydligt att det är otryggare jobb. Undersökningen gäller andelen fasta anställningar och andelen heltidsanställningar. För välfärden som helhet är det offentliga bättre än det privata på båda sakerna. Tittar man på välfärdens olika underområden (hälso- och sjukvård, gymnasieskolor, grundskolor, osv.) finns det inget område där det finns en statistiskt säkerställd skillnad till det privatas fördel. På fem av sex områden är det offentliga bättre, ibland på en av sakerna och lika på den andra, ibland bättre på båda.

Jonas Sjöstedt fortsätter:

– Det privata har sämre villkor än det offentliga. Men det är också tydligt att det offentliga inte är tillräckligt bra det heller. Även där måste det bli fler fasta anställningar och alla ska ha rätt till heltid. Men eftersom det är offentligt så kan vi lättare påverka det, det är ytterligare ett skäl att vara mot privatiseringarna.

Här kan du läsa hela undersökningen från riksdagens utredningstjänst

Riksdagsledamöter på arbetsplatsbesök i Sundbyberg

I tisdagssodexo fick två arbetsplatser i Sundbyberg besök av en delegation vänsterpartister. Syftet med besöket var att politikerna ville träffa folk, höra hur de har det på jobbet och få med sig idéer och synpunkter till riksdagen och kommunen.

Först ut var Sodexo hjälpmedelservice i Hallonbergen. På företaget arbetar ett hundratal personer med rådgivning, ordermottagning, logistik, lager och verkstad. Lars Ohly och Amineh Kakabaveh från riksdagen och Seluah Alsaati som är ordförande i Vänsterpartiets stockholmsdistrikt fick en rundvisning i företagets lokaler. Med på besöket var också  Bert Jagerby och Jenny Norell från Vänsterpartiet i Sundbyberg.

Därefter besökte delegationen SE-bankens huvudkontor i Rissne. Nu utan Lars Ohly som var tvungen att avvika. Bankhuset är Sundbybergs största arbetsplats. Delegationen träffade där bland annat fackliga företrädare och personal.