8 mars 2015 – dags att dela lika!

Dela lika!

På söndag, 8 mars, är det Internationella kvinnodagen och i år lyfter Vänsterpartiet kravet om en individualiserad föräldraförsäkring. Det är för att en jämställd fördelning av föräldraledigheten helt enkelt är en av de viktigaste nycklarna till en jämställd arbetsmarknad och är en fråga där vi kan driva på regeringen.

Som riksdagens främsta feministiska parti vill vi tillsammans med andra arbeta för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att kvinnor och män ska ges samma möjligheter i arbetslivet, att inkomstklyftorna mellan män och kvinnor ska minska och att alla föräldrar ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Jämställdhet handlar ju om att dela lika. Inte litegrann lika. Utan helt enkelt lika. För det ska bli möjligt krävs ett målmedvetet långsiktigt arbete. Kom med oss i den kampen!

Runt om i distriktet händer det flera olika saker och vi har samlat en del av dem här, maila oss om det är något som saknas.

Stockholm

I år går demonstrationen under parollen ”Organisera dig, kräv din rätt! På arbetet, för makten över våra kroppar, vi står bakom kvinnorna i Kobanê”. Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och Dina Viksten Abrahamson, Ung Vänster Storstockholm kommer att hålla tal. Demonstrationen arrangeras precis som tidigare av 8 mars-kommittén, som består av en sammanslutning av flera politiska partier och organisationer. Med årets tema vill vi trycka på vikten av bred feministisk organisering och solidaritet över alla gränser. Demonstrationen startar klockan 16.00 på Södermalmstorg, Slussen och tillsammans tågar vi till Medborgarplatsen. Teckentolk kommer att finnas på plats under talen.

Demonstrationens konferencierer är den populära syskonduon Tiffany och Bianca Kronlöf. Det blir även underhållning med artisten Little Jinder. Se till att du är där och ta kampen för feminism och rättvisa!

Södertälje

I Södertälje uppmärksammas Internationella kvinnodagen genom en spännande dag på ABF-huset. Seluah Alsaati, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm kommer kl 11.15 tala om individualiserad föräldraförsäkring. Du kan läsa hela programmet här.