Partiföreningar

Vänsterns studentförbund blir partiförening

Vänsterns Studentförening i Storstockholm som nu har bildats är distriktets femtionde partiförening. Kärnan i den nya partiföreningen är VSF-klubben på Stockholms Universitet, men förhoppningen är att den nya organisationen ska ge möjlighet för vänsterstudenter på fler lärosäten, folkhögskolor och liknande ska få en plattform att engagera sig i.

Carl Tjernell är ordförande för föreningen och var tidigare också aktiv i Vänsterns Studentförbund som nu lagts ner.

– Vi valde att lägga ner förbundet eftersom den strukturen inte var optimal för att organisera och engagera studenter. Just nu finns vi bara på Stockholms universitet men vårt mål är att organisera studenter på flera lärosäten i Stockholm, säger Carl.

En stor del av verksamheten är såklart att påverka studentkåren som är lite som ett fackförbund för studenterna på SU. Man försöker helt enkelt driva igenom så mycket vänsterpolitik i studentkåren på Stockholms universitet som det bara går.

– Vi har traditionellt haft ett väldigt starkt stöd bland studenterna. Till exempel i förra kårvalet blev vi största parti med 28,5 procent av rösterna vilket gjort att vi fått igenom flera bra saker. Bland annat att kåren varje termin håller pass i feministiskt självförsvar och att utbudet av vegansk mat på kårens evenemang blivit bättre, säger Carl.

I vår är det kårval igen. VSF kommer fokusera på fri kurslitteratur och att alla dolda avgifter ska tas bort.

– Vårt mål är att högre utbildning inte ska vara en klassfråga, utan en möjlighet för alla, säger Carl.

Alla som kan är med och affischerar och delar ut flygblad om nya VSF.

– Vi kan se att det har effekt. Vi har fått flera nya medlemmar och fler personer som kandiderar för oss i kårvalet i år än vad vi haft på länge efter den aktivitet vi haft under hösten.

Just nu är universitet stängt på grund av coronaviruset och all undervisning sker digitalt.

– Det gör det svårare att driva politik men vi gör vad vi kan för att alla studenter ska kunna ta del av distansutbildningen. Studenter har det ofta tufft ekonomiskt och nu kräver flera lärare att vi ska köpa till exempel webbkameror, avslutar Carl Tjernell.

Kårvalet på SU hålls mellan 27 april – 8 maj, så pluggar du på SU, se till att rösta på Vänsterns studentförening. Vill du som studerar på högskola, universitet, folkhögskola eller komvux engagera dig i föreningen, hör av dig till [email protected].