KAMPANJSTART Höj inte #minhyra!

Nu rivstartar vi kampanjen Höj inte #minhyra eftersom det är stor risk att det införs marknadshyror i Stockholm. Marknadshyror innebär kraftigt höjda hyror på i snitt 40 % i Stockholmsområdet vilket kommer leda till en starkt ökande segregation.

Delta i kampanjen Höj inte min hyra – här! Det tar bara 1 minut av din tid men kan göra jättestor skillnad. Eller gör din röst hörd på twitter med taggen #minhyra

Just nu pågår bostadsförhandlingar mellan regeringen, oppositionen och Vänsterpartiet. Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna vill alla införa marknadshyror. Marknadshyror betyder att hyresvärden kan sätta hyror fritt och då går alla lägenheter till de som kan betala mest och allas hyror höjs.

Var ska alla som har vanliga inkomster bo? Hur ska folk med helt vanliga inkomster ha råd att bo i hyresrätt i storstäderna? Regeringen får inte gå med på förslaget! Därför startar vi idag en kampanj för rimliga hyror- mot marknadshyror.

Illustration: Elin Lucassi

Kampanjupptakt Höj inte #minhyra
Bostadsborgarråd Ann Margarethe Livh startar kampanjen Höj inte #minhyra i Skärholmen. I Skärholmen skulle marknadshyror innebära en hyreshöjning på nära 60 %.