Frågor och svar om extra valet

seluahgersvar

Har vi samma kandidater eller väljer vi nya?

Vänsterpartiet Storstockholm har på rekommendation av partistyrelsen beslutat att den kandidatlista som användes vid senaste valet även ska gälla i extra valet. Det blir alltså ingen ny valkonferens utan vi ger fortsatt förtroende till de duktiga kamrater som demokratiskt valdes att företräda oss sist.

Kommer jag få träffa våra kandidater under valet?

Alla kandidater kommer att besöka partiföreningar, arbetsplatser och andra sammanhang under valrörelsen. Du kommer att ha många möjligheter att träffa dem och även andra profilerade vänsterpartister.

Hur blir det med valmaterial?

Det är partiet centralt som kommer att ta fram valprofil och valmaterial eftersom valet endast gäller riksdagen. Valmaterialet släpps någon gång i början av nästa år. Men redan nu finns materialet om vad Vänsterpartiet fick igenom i budgeten, du vet den med den gulliga ängeln på. Ladda ner eller hämta från distriktsexpeditionen!

Blir det någon peppig valupptakt?

Ja, vi kommer att arrangera en peppig valupptakt, håll utkik efter datum för det. Vi kommer också att hålla ett flertal argumentationsträningstillfällen så att du kan känna dig trygga när du ska ut och snacka med folk.

Kan jag göra något redan nu?

Självklart! Du kan prata med din arbetsplats, idrottsförening eller skola för att bjuda dit en vänsterpartist på besök eller för att anordna en debatt. Prata med oss så fixar vi en representant till dig. Eller varför inte dra ihop ett gäng kompisar och bjuda över någon av oss? Du kan också kontakta din lokala partiförening och säga att du gärna vill hjälpa till. Annars kan du alltid se till att sprida vänsterpartigrejer på sociala medier och snacka med vänner om extra valet.

Tre saker du kan hjälpa till med redan idag:

Ladda ner material:

Boka en vänsterpartist till ett hemma-möte:
Maila: [email protected]