Nooshi tar renovräkningarna i Husby till riksdagen

Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson Nooshi Dadgostar besökte igår Husby för att lyssna på hyresgäster som organiserar sig mot fuskrenoveringar och hyreshöjningarna som följer. Nooshi har därefter ställt en skriftlig fråga, en interpellation, till bostadsministern Peter Eriksson.

Det privata fastighetsbolaget D. Carnegie är en av Sveriges största ägare av hyreshus i miljonprogramsområden. Bolaget har fram till nyligen bland annat ägt 1 528 hyreslägenheter i Husby i norra Stockholm. Dessa hyresbostäder har nu sålts vidare till det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone.

Hyresvärden har inte åtgärdat fukt och svartmögel i lägenheterna, istället har fastighetsägaren satt i system att höja hyran kraftigt genom att genomföra dåliga renoveringar. Hyror har höjts från 6 300 till 9 600 kronor. Samtidigt ser vi hur det allmännyttiga bolaget Svenska Bostäder lyckas genomföra renoveringar i området utan hyreshöjningar på de nivåer D. Carnegie krävt av sina hyresgäster.

Många hyresgäster är oroliga inför framtiden, och flera är osäkra på om de har råd att bo kvar efter de kraftiga hyreshöjningarna. Samtidigt är det svårt att hitta en annan bostad.

– Hyresgästerna har rätt att bo i bra lägenheter. Här har vi en fastighetsägare som varken klarar att ge underhåll eller göra riktiga renoveringar. Det funkar inte. Vi kommer nu att ta upp det här med bostadsministern för att få en lösning på problemet, säger Nooshi Dadgostar, bostadspolitisk talesperson Vänsterpartiet.

På många orter runt om i landet har privata fastighetsägare köpt upp hyresrätter som byggts under miljonprogrammet. I flera fall har det varit fråga om riskkapitalbolag som köpt fastigheterna bara för att tjäna pengar och därefter sälja fastigheterna vidare, ofta till ett annat bolag med samma affärsidé. Förlorarna är alltid desamma – hyresgästerna. Fenomenet att hyresgäster tvingas flytta på grund av hyreshöjningar efter renoveringar har blivit så vanligt att det har fått namnet renovräkningar.

För många hyresgäster som drabbats av dessa hyresvärdars framfart är läget akut. Den här gången är det Husbyborna som tvingas leva med mögel, fuktskador och skadedjur och betala orimliga hyror för undermåligt renoverade lägenheter. Samtidigt tjänar fastighetsägarna mycket pengar.

– Så här får det inte gå till! Riskkapitalbolag som utnyttjar bostadsbristen för att tjäna pengar. Vi i Husby vill ha schyssta bostäder och schyssta hyror, säger Veronica Stiernborg, ordförande Vänsterpartiet Kista.