Ledare

Extra val vid ideologiskt vägskäl

Milla Lindén från Tyresö börjar känna värkarna. De tilltar. Hon ringer till sjukhus efter sjukhus men ingen kan ta emot henne, varken i Stockholms län eller i Uppsala eller Nyköping. Det går sju minuter mellan varje värk.
Barnmorskan i luren säger att hon måste vänta tills värkarna kommer oftare. Milla får panik, känner att bebisen trycker emot. Hon klockar fortfarande sju minuter mellan varje värk men ringer ändå igen och säger att det går fem minuter. Lögnen gör att hon blir insläppt. Några minuter efter att hon skrivits in i ett provisoriskt rum kom bebisen.

Onsdagen den 3 december fällde Sverigedemokraterna regeringens budget. Det var den första budget på länge som hade tydliga satsningar på välfärden. Vi i Vänsterpartiet hade lyckats förhandla oss till många bra saker, bland annat gratis läkemedel för barn och ökade resurser till förlossningsvården. Mer pengar för att anställa och höja lönerna för sjuksköterskor, barnmorskor och undersköterskor är helt nödvändigt för att åtgärda krisen inom förlossningsvården.

Det ska inte vara så att kvinnor ska känna sig tvungna att ljuga om två minuter för att bli insläppta på förlossningen. Vad hade hänt Milla om det blivit komplikationer i det provisoriska rummet, eller ännu värre, om hon blivit kvar hemma? Milla är bara en av alla de som vittnat om situationen inom den svenska sjukvården. Det är mot bakgrund av alla förlorade reformer vi känner sorgen över att budgeten fallit och att nyval utlysts. Men nu gäller det att gilla läget och att ta situationen på allvar. Vi är i ett vägval. Antingen går Sverige mot ökade klassklyftor, flera år till av högerpolitik och ökad misstro mot flyktingar och oss som har bakgrund i andra länder. Eller så går vi mot ett mer rättvist samhälle med satsningar på en välfärd att lita på.

seluah_bylineVår uppgift är att få debatten att handla om höger mot vänster. Pengar till barn, tanter och gubbar eller pengar till skattesänkningar och riskkapitalister? För alla antirasister därute som vill organisera sig ska Vänsterpartiet vara det självklara alternativet. För alla föräldrar som oroar sig för allt från förlossning till barnens skolgång ska Vänsterpartiet vara alternativet. För alla som undrar om de kommer få ha kvar sitt jobb eller inte ska Vänsterpartiet vara de man vänder sig till.

För alla som vet att det är solidaritet, aldrig rasism och girighet, som kan bygga ett bättre samhälle, är Vänsterpartiet alternativet. Nu tar vi fajten, vi är beredda.

Och alla behövs. Även du.

Vill du aktivera dig? Läs här om hur du gör.