Dags att bygga nytt

Vänsterpartiet anmäler M:s nya reklamkampanj till Konsumentverket

Foto: Clara Lindblom
Foto: Clara Lindblom

Nu anmäler Vänsterpartiet Moderaternas nya reklamkampanj för att vara vilseledande.

–   Till Konsumentverket kan man anmäla reklam som försöker lura konsumenter. Hade Sverker Olofsson varit här, skulle han ha slängt Moderaternas nya kampanj i papperskorgen direkt. I den nya reklamkampanjen hävdar Moderaterna att Stockholm ”snart har 6 000 nya studentbostäder”. Men stadens egna tjänstemän i räknar med att det kommer att dröja till år 2020 innan 4 000 av dem ens har påbörjats, säger Clara Lindblom (V), ers Exploateringsnämnden.

–   Hittills under mandatperioden har det påbörjats drygt 400 studentbostäder i Stockholms stad. Resten ligger på ritbordet och blir inflyttningsklara om 5 – 10 år, om de nu blir av över­huvudtaget. Jag kan inte tolka den här kampanjen som någonting annat än ett medvetet försök att missleda väljarna, säger Clara Lindblom (V), ers Exploateringsnämnden.

Fakta: Enligt Konsumentverkets riktlinjer prövas bara reklam som har ekonomiskt syfte. V anser att reklamen bör prövas eftersom valresultatet får stor ekonomisk betydelse för väljarna.

 

UPPDATERAT:
Clara Lindblom kommenterar anmälan i Dagens Media.
Clara Lindblom kommenterar anmälan i Dagens Opinion.
Clara Lindblom kommenterar anmälan i Dagens Arena.
Clara Lindblom kommenterar anmälan i Hem&Hyra.

 

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på  https://www.stockholmsvanstern.se/

För mer info:
Clara Lindblom, ers Exploateringsnämnden, 0733-86 57 67

 

Kopiera länk