Skip to main content

Författare: storstockholm

Vår tur nu

Idag är det vår dag, 1 maj, arbetarrörelsens dag. Vänsterpartiet arrangerade som vanligt landets största förstamajdemonstration i Stockholm. Vi vet att det är vår tur nu, det är dags att bygga ett samhälle för alla, inte bara för några få.

På Medborgarplatsen talade Lina El Yafi från SEKO-vänstern, hon beskrev den hårdnande verklighet som är vardag på många arbetsplatser,

– Jag har som fackligt aktiv i Lokalbaneklubben varit med om hur mina kollegor som arbetade som konduktörer rationaliserades bort. Frustrationen växer på många arbetsplatser där arbetsvillkoren blir sämre för varje år och man ser hur kollegor som blir sjuka, är fackligt aktiva eller som inte är lönsamma sorteras bort.

Från Medborgarplatsen gick demonstrationen och medan tåget slingrade sig från söder ner mot Kungsträdgården så spelade tributebandet Redwines Sthlm Jerry Williams-låtar och värmde upp publiken. När nästan hela tåget var framme talade Kajsa Bysell, ordförande för Hotell- och restaurangfacket Stockholm Gotland och hon lyfte hur #metoo-rörelsen har påverkat arbetslivet för de bakom baren, i köken eller som städar hotellrummen,

– Kampen om lika rättigheter och villkor, både i arbetslivet och i privatlivet, är långt ifrån över. Men shit vad vi eldat på den! Och tack vare detta
kanske vi har kommit en bra bit närmare målet om ett jämställt samhälle.

I Kungsträdgården talade Jonas Sjöstedt om att vi är starkare tillsammans och om vad solidaritet är. Men också om Sveriges rödaste rocker, Jerry Williams.

– Med hälsning från Jerry Williams – Huka er alla Grillhagen, vare sig ni heter Jan Emanuel Johansson eller Bert Karlsson – det är snart slutgrillat för er i välfärden. Vi tänker inte göda er med våra skattepengar längre! 

Jonas talade vidare om hur 

– För två år sedan förstamaj-talade jag i Malmö. I det talet krävde jag avdragsrätt för fackföreningsavgiften, nu i sommar blir det verklighet. Vänsterpartiet gör det billigare att vara med i facket så att fler kan gå med. Så gör vi facket starkare, det förbättrar löntagarnas ställning och villkor på sikt. Det är en av de saker jag är stoltast över den här mandatperioden. Nu vill vi gå vidare. Vänsterpartiet vill nu även införa en avdragsrätt för a-kasseavgiften. För en vanlig butiksanställd skulle det ge 400 kronor mer om året. Sånt gör skillnad för den som har en låg lön. Men förslaget är inte bara bra fördelningspolitik. Om få är med i a-kassan så leder arbetslöshet till fattigdom. Det ställer löntagare mot löntagare och sätter press nedåt på allas löner. Men om fler kommer att vara med i A-kassan och facket går vi åt andra hållet. Det gör det lättare att få upp lönerna för alla. Vi ska ha mer trygghet och starkare löntagare.

Tillsammans gör vi skillnad, var med du också i kampen för ett samhälle för alla – inte bara de rika. Bli medlem i Vänsterpartiet! 


Här är hela Jonas Sjöstedts tal:

Förstamajfirare, socialister, feminister

Vilken glädje det är att få stå här och se er alla som kommit hit till Kungsträdgården. Jag ser unga föräldrar med femåringar som precis fått glass, jag ser pensionärer som varit med på många första maj och självklart är här igen, och gymnasieelever som ska rösta för första gången (och några har klättrat upp på statyn, av Karl XIII)

Hit till vårt 1 maj-möte kommer personal från butikerna och restaurangerna längs tågets väg, hit kommer lärare, sjuksköterskor, lagerarbetare, hit kommer ni som har ett arbete ni trivs med men ser hur villkoren försämrats och ni som har svårt att få ihop till försörjningen trots att ni har två eller tre jobb. Här bland oss finns musikälskare, hemmakockar, fackligt förtroendevalda, arkitekter, artister, byggnadsarbetare, programmerare och aktivister.

Vi är många som vill ha ett rättvist, jämlikt samhälle! Välkomna allihop! Det här är vår dag – frihetens dag, folkets dag – när vi tittar oss runt och påminns om hur det känns att vara i en gemenskap där ingen ser vare sig uppåt eller neråt på någon annan, utan där vi alla ser varann i ögonen som jämlikar.

Det är ett sånt samhälle vi vill ha! Det är ett sånt Sverige vi vill ha!

Det är vår tur nu!

En person som alltid brukade glida runt här i Kungsan på 1 maj, i skinnjacka och boots, var Jerry Williams, som tyvärr lämnade oss för ett par veckor sen. Eller ”drog in årorna” som han själv skulle sagt.

Jerry Williams, Sverige rödaste rocker, en av Vänsterpartiets trognaste medlemmar. Och jag vill rikta ett varmt tack till Jerry som alltid, alltid stod upp för vänstern. Och för hans språk – ett språk som var en motståndshandling i sig. Ett språk som kom ur erfarenheten av ett tydligt klassamhälle, med dem däruppe och vi härnere. Det upproriska språket bar med sig ett löfte om att en dag ska det inte vara så längre.

Så sent som i vintras sa Jerry såhär om vinster i välfärden:

– Det som är dyngöken, det är att någon ska tjäna pengar på var ens ungar går i skolan någonstans. Likadant om din farsa blir sjuk och åker in på sjukan, då ska någon jävla grillhagen sitta och tjäna pengar på det.
– Det är åt helvete.

Med hälsning från Jerry Williams – Huka er alla Grillhagen, vare sig ni heter Jan Emanuel Johansson eller Bert Karlsson  – det är snart slutgrillat för er i välfärden. Vi tänker inte göda er med våra skattepengar längre! 

Vänsterpartiet gick till val på just det löftet, välfärden är inte till salu! Vi vill lagstifta mot att plocka ut vinster från vård, skola, förskola och äldreomsorg. Våra skattepengar ska istället gå till mer personal och bättre kvalitet. De privata företag som är seriösa och sätter verksamheten främst kan vara kvar. De vars drivkraft är att plocka ut vinster får söka sig någon annanstans. Välfärden ska inte styras av girighet – den ska styras av omtanke om oss som använder den.

Och – otroligt men sant – vi har drivit regeringen framför oss och nu blir det ett lagförslag till riksdagen före sommaren! Borgarna kommer ju att rösta nej, och frågan är hur det är med SD?  Ska Jimmie Åkesson svika de väljare som faktiskt trodde på honom när han påstod att han var emot vinstjakten i skolan? Det verkar så. SD lät sig bjudas på middagar och drinkar i Svenskt Näringslivs salonger och började låta som deras lobbyister.

Det finns bara ett parti som aldrig viker ner sig i vinstfrågan. Vänsterpartiet. Vi ger oss aldrig i frågan om vinster i välfärden, lita på att vi tänker driva den med kraft så länge det behövs!

Jerry Williams växte upp på sjukhusområdet på gamla Karolinska ”Karro” i Solna, där hans mamma Edit jobbade som undersköterska. När Edit avled i cancer 1954 flaggade sjukhuset på halv stång! En av ambulansförarna på sjukhuset var vänster och mycket fackligt aktiv. Sjukhusledningen ville inte först, men ambulansföraren fick fler med sig och hotade med strid, och då blev det så.

Kan ni föreställa er Nya Karolinska flagga på halv stång för en undersköterska?

 

Nyligen såg jag ett TV-reportage om svårt cancersjuke Oskar 12 år, som inte kan andas frisk luft för fönstren på bancanceravdelningen går inte att öppna på Nya Karolinska. Och det går inte att gå ut på balkongerna och det finns inget kök där föräldrarna kan laga mat till sina sjuka barn.

Jag kände sån sorg och sån vrede efter att ha sett hur Oscar och andra sjuka barn har det. Hela historien om Nya Karolinska kom så nära. Det kunde varit jag och mina barn, eller du och dina barn som låg där sjuka och inte kunde komma ut en enda gång på dagen för att ingen ansvarig brytt sig om att tänka på att barn på sjukhus behöver få andas frisk luft.

Det är en skam! Ska vi bygga nya sjukhus ska det vara för Oscars och alla andra sjukas skull, inte för konsulter och byggherrar!

Istället har moderaterna och Boston Consulting Group gjort Stockholms landsting till Groupies!

De har byggt världens dyraste skrytbygge till sjukhus, moderaternas eget regalskeppet Vasa!

Mitt i skandalen tronar det moderata landstingsrådet Irene Svenonius och hennes man, den förra upphandlingschefen för Karolinska. Och vad gör Ulf Kristersson – jo han gör Svenonius till en av sina närmaste, han lyfter upp henne till partiledningen. Moderaterna vill styra hela Sverige som ett företag, som ett Nya Karolinska där konsulterna har ständig fest medan undersköterskor och patienter får betala priset. Det tänker vi sätta stopp för den 9:e september!

 

På valdagen är det 100 år sedan den allmänna rösträtten infördes, efter stort motstånd från Kristerssons föregångare. Det är mycket som står på spel det här valet. Vi ser högern liera sig med Sverigedemokraterna, alltid med udden riktad mot dem som kommer från andra länder. Vi ser rasister och nazister marschera på gatorna och vi ser attacker mot löner och tryggheten på arbetsmarknaden. Det som byggts upp i mödosam och modig kamp av svensk arbetarrörelse i ett sekel, det river högern ner.

Högern vill ha mer av det som kallas Gig-ekonomi – men det handlar knappast om att det är Jerry Williams och hans musikervänner som fått ett gig och är ute och lirar. Istället är det unga människor som tvingas ut på en arbetsmarknad där de via appar får ange vilken lägstalön de kan tänkas arbeta för, i ett konstant race to the bottom.  

Fackförbundet Handels har gett ut en bok som heter ”Lösa förbindelser”. Där berättar Malin och Erik som jobbar på ICA Maxi i Linköping, om hur de ständigt måste hålla koll på appen där arbetspassen läggs ut. Ett nytt pass signaleras med ett pling i telefonen – ett ljud som har kommit att förknippas med magont. Det gäller att få upp telefonen först, att tacka ja innan någon annan gör det. De tar till och med telefonen in i duschen – för att inte missa plinget.

Vad säger du ICA-Stig? Du ska väl vara lika schysst som i reklamen mot Cindy, Sebastian, Ulf och Jerry. Låt oss hjälpa dig bli det!

De otryggaste anställningsformerna, som tim- och behovsanställning, har ökat mest på arbetsmarknaden sedan ”allmän visstid” infördes av alliansen 2007. Nu lovar högern ännu mer otrygghet och sänkta löner, vi lovar det motsatta. Vi lovar – bort med allmän visstid, rätt till heltid och slut på missbruket av bemanningsföretag!

Även #metoo – denna fantastiska rörelse – har visat hur viktigt det är att skapa verklig trygghet i arbetslivet. Väldigt många av vittnesmålen som vi hört och läst, handlade ju just om arbetslivet. För vem vågar säga ifrån mot en närgången chef när det är han som har makt över din otrygga visstidsanställning? När det är just han som avgör om du kan betala hyran nästa månad? Vi måste göra upp med de otrygga anställningarna och mota tillbaka sexismen. Metoo måste få politiska konsekvenser.

Och när människor från andra länder utnyttjas på svensk arbetsmarknad av oseriösa arbetsgivare, när papperslösa tvingas arbeta för 12 kronor i timmen och sova på golvet i bilverkstäder och frisersalonger, då är det dags att säga ifrån. Men vårt svar är inte att som Stefan Löfven säga att det är orimligt att de tar jobb som arbetslösa svenskar skulle kunna ta.

Vårt svar är att ta kamp mot arbetsgivarna och visa solidaritet med dom som utnyttjas!

Vi ska stå upp för asylrätten och skärpa reglerna om arbetskraftsinvandringen. Men vi ska rikta vår vrede åt rätt håll, mot oseriösa företag som utnyttjar folk och dåliga lagar. Inte mot fattiga människor som jobbar hårt för skitlöner och med dåliga villkor.

Det är arbetarrörelsens sätt att svara på orättvisor!

 

Mycket av det bästa i Sverige har byggts upp av vänstern och arbetarrörelsen. Det har inte skett utan konflikt, tvärtom, det har krävt protester och strejker.

1909 var det storstrejk utlöst av en lönesänkaroffensiv från SAF, 1931 minns vi som året när militär öppnade eld med gevär och kulsprutor mot ett demonstrationståg i Ådalen och dödade fem arbetare.

Vi har gruvarbetarstrejken 1969 som inleddes med att några gruvarbetare satte sig ner i gruvan i Svappavaara och snabbt var det tusentals som anslöt. När strejken avslutades hade gruvarbetarna fått igenom bättre villkor och högre lön. I storkonflikten 1980 berördes en femtedel av arbetskraften. Konflikten slutade med att SAF gav med sig och gick med på LO:s lönekrav.

Alla dessa arbetare som tagit strid för värdiga villkor och löner det går att leva på. Så viktigt det är för oss att de vågade!

Många kanske inte tänker på det, men strejkrätten används varje dag och överallt. Den används på alla arbetsplatser vi ser här runtomkring oss, även när arbetet flyter på som vanligt. För utan de anställdas rätt att i sista hand ta till strejk, då skulle arbetsvillkor och löner vara mycket sämre än idag.

Att socialdemokraterna skulle gå in i en valrörelse med förslag om inskränkning av strejkrätten är därför så oförlåtligt! Men det pågår just nu en utredning om just det. De skyller på konflikten i Göteborgs hamn.

Socialdemokraterna säger att de helst vill regera med Centern och Liberalerna efter valet. Det är partier som är öppet antifackliga, som vill ha marknadshyror och lönesänkningar. Partier som jublar när socialdemokraterna gör jobbet åt dem och öppnar för begränsad konflikträtt.

Vänsterpartiet har fällt en socialdemokratisk regering en gång i vårt partis historia. Det var när man lade ett förslag om att begränsa strejkrätten. Detta är en varning till socialdemokraterna. Stefan Löfven, jag har ett tydligt budskap till dig denna första maj:
Rör inte strejkrätten!

För två år sedan förstamaj-talade jag i Malmö. I det talet krävde jag avdragsrätt för fackföreningsavgiften, nu i sommar blir det verklighet. Vänsterpartiet gör det billigare att vara med i facket så att fler kan gå med. Så gör vi facket starkare, det förbättrar löntagarnas ställning och villkor på sikt. Det är en av de saker jag är stoltast över den här mandatperioden.

Nu vill vi gå vidare. Vänsterpartiet vill nu även införa en avdragsrätt för a-kasseavgiften. För en vanlig butiksanställd skulle det ge 400 kronor mer om året. Sånt gör skillnad för den som har en låg lön. Men förslaget är inte bara bra fördelningspolitik.

Om få är med i a-kassan så leder arbetslöshet till fattigdom. Det ställer löntagare mot löntagare och sätter press nedåt på allas löner. Men om fler kommer att vara med i A-kassan och facket går vi åt andra hållet. Det gör det lättare att få upp lönerna för alla. Vi ska ha mer trygghet och starkare löntagare.

 

Det fanns en tid när Sverige var ett land som högt och tydligt sa ifrån när förtryckare bombade civila. Men när jag i riksdagen frågade Stefan Löfven om Turkiets anfall mot Afrin i Syrien var svaren svävande.

När en allians mellan kurder och araber, muslimer och kristna, gjorde jobbet på marken för att besegra terrorgruppen IS i Kobane, Sinjar och i befrielsen av Raqqa. Då jublade till och med de borgerliga i Sverige. Då jublade hela världen.

Sedan blev det tyst när Nato-landet Turkiet anföll Afrin och federationen i norra Syrien och fördrev befolkningen. När de anföll de som besegrade IS, de som bygger en bättre framtid med feminism och jämlikhet. De svenska Natovännerna vill inte stöta sig med Natolandet Turkiet. EU vill inte kritisera sin egen gränsvakt, Erdogans Turkiet.

Det här är inte en tid när det duger att vara tyst. Vi i Vänstern tittar inte bort, varken från Erdogans eller Assads vidriga attacker på civila, eller från Trumps och Putins skenheliga maktspel i regionen.     

Och vi i Vänstern glömmer aldrig vilka som gjorde jobbet på marken mot IS, vilka som inte backade. Vi stödjer det kurdiska folket. Vi tänker inte svika er!

 

Vi lever i en värld där de 8 rikaste personerna äger mer än halva jordens befolkning. Vi lever också i ett Sverige där vi fått en växande smörklick superrika, som glider omkring. Samtidigt har vi svenska pensionärer som blir hemlösa och åker runt på nattbussar för att få sova. Och de som får löneförhöjning på Försäkringskassan är de som ger flest avslag till dem som behöver sjukpenning!

Den brutala ojämlikheten har gjort att till och med borgerliga partier har börjat prata om jämlikhet. På sitt eget bakvända vis. De vill nämligen att de som tjänar allra minst ska skärpa sig, få lägre löner och göra sig anställningsbara, annars har samhället inte råd med dem.

Verkligt mod vore istället att säga rakt av till storbolagen och de förmögna: Ni har för mycket makt och för mycket pengar!

Det är Nordeas bankdirektörer Koskull och Wahlroos, det är välfärdskapitalisterna Bert Karlsson och Jan Emanuel Johansson som vi ska sätta press på. Det är pensionsmiljardärerna i Allra som ska bidra allra mest!

Det finns de som hävdar att det är mossigt att tala om höger och vänster. Men vi håller inte med. Tvärtom. Vänsterpartiet tänker prata mycket om jämlikhet och klass i den här valrörelsen. Vem som har råd att gå till tandläkaren handlar om klass, vems barn som får högre betyg i skolan handlar om klass, vem som får bättre vård handlar om klass.

Vi bygger jämlikhet med vänsterpolitik. Under de senaste åren har vi förhandlat fram reform efter reform, mer än 80 reformer, som gör Sverige bättre. Fria glasögon för barn, gratis mediciner, mer stöd till ensamstående föräldrar, mer pengarna till kvinnojourerna och nya miljarder till välfärden. Det är en politik för jämlikhet, men också en politik som tydligt gynnar kvinnor.

Den som har lett förhandlingarna för Vänsterpartiet är Ulla Andersson. Och hon har berättat hur hon gör. När hon går in och förhandlar med regeringen så tänker hon alltid ”när jag kommer ut ur det här rummet igen, då ska mina gamla arbetskamrater på förskolan i Gävle ha fått det lite bättre.” Så ser en feministisk politik ut som steg för steg förbättrar Sverige.

Och mina vänner, vi ska fortsätta. Med mer politik för jämlikhet och feminism. Vi vill att tandvården ska bli en del av högkostnadsskyddet. Vi vill att sjukvården får de resurser den behöver. Och så har vi frågan om sex timmars arbetsdag. Redan under nästa mandatperiod vill vi sätta igång med att korta arbetstiden. Precis som vanligt säger högern att det inte går. Men vi har kortat arbetstiden förut – självklart kan vi göra det igen.

Även klimat handlar om klass. Det är de rikaste i världen som förstör klimatet mest. 80 procent av världens befolkning har aldrig suttit i ett flygplan. En politik för jämlikhet är också en politik för klimatet. Det är bra att lägga solceller på taket, jag gör det själv. Men vi behöver ta större tag. Vi behöver en regering som säger ifrån mot de storföretag som förstör klimatet.  Som drar våra pensionspengar från miljöförstörande företag – inte som säljer Vattenfalls kolgruvor till dem.

Kära socialdemokrater – man kan inte förändra samhället om man inte utmanar kapitalet och högern. Det gällde för 100 år sedan när rösträtten infördes. Och det gäller i valet 2018!

Runtom i världen och Europa ser vi hur vänstern växer. Det sker i USA och det sker i Storbritannien. I Frankrike har hundratusentals människor demonstrerat nu i vår mot inskränkningar i arbetsrätten.

2018 är det 100 år sedan rösträtten och 50 år sedan gruvstrejken och studentrevolten! Det är dags att än en gång våga ställa de stora frågorna om frihet, rättvisa och jämlikhet. Det är dags att samla sig mot marknadens klåfingrighet och mot den råa fascismen. Det är dags att bygga något så mycket bättre.

Låt det här bli valet där vänstern lyfter – det gör vi tillsammans!

Den 9 september är din röst lika mycket värd som Sveriges rikaste. Använd den för att skapa en framtid som tillhör oss alla – inte bara några få. Rösta på Vänsterpartiet – det enda Vänsteralternativet i svensk politik!

Det är vår tur nu!

Budgetdebatt

BUDGETDEBATT STOCKHOLMS STAD Idag börjar debatten om Stockholms budget för 2018 – en sån dag är det är extra härligt att vi har en rödgrönrosa majoritet med Vänsterpartiet i Stockholm. Vi lägger fram en budget för en starkare välfärd! Läs hela budgeten och följ budgetdebatten här: https://www.stockholm.se/OmStockholm/Budget/

Feministiskt självförsvar

Välkommen på feministiskt självförsvar i Haninge den 19/11!
Feministiskt självförsvar är en typ av självförsvar för tjejer och kvinnor som har sin grund i feministisk ideologi och fokuserar på det sexualiserade våldet. Det är ett praktiskt sätt att arbeta mot det samhällsproblem som det sexualiserade våldet är, och den vardagsrädsla som det för med sig. De flesta kvinnor har erfarenheter av att ha blivit kränkta eller utsatta för våld av en man – oavsett om det rör sig om obehagliga kommentarer, tafsningar, våldtäkt, misshandel eller någon annan typ av kränkning. I feministiskt självförsvar lär vi ut tekniker för att försvara oss mot så väl vardagliga trakasserier som grovt våld.
➤ DATUM: 19 november.
➤ TID: kl. 12.00-15.00.
➤ PLATS: Haninge kulturhus.
➤ ANMÄLAN: Senast den 17 november till [email protected] eller till ordförande Carina Wellton: 0739-709791.
➤ ARRANGÖRER: Vänsterpartiet Haninge och Vänsterpartiet Storstockholm.

Slutstation Nolltaxa

KOLLEKTIVTRAFIK FÖR ALLA! Att kollektivtrafiken är för dyr är ett problem och en konkret verklighet för många. Alliansen och Miljöpartiet höjer nu priset på månadskortet. Igen. Vi måste våga ta beslut för att bygga ett jämlikt och hållbart samhälle. Vänsterpartiet vill avgiftsbefria kollektivtrafiken i Storstockholm. 

Nolltaxa på sommarlovet – Nästa år kommer elever i högstadiet och gymnasiet få gratis kollektivtrafik på sommarlovet. Ett förslag som Vänsterpartiet har drivit igenom i förhandlingarna med regeringen. 

Nolltaxa för barn och unga upp till 18 år och pensionärer under lågtrafik – En första station på väg mot en avgiftsfri kollektivtrafik, avgiftsfria resor för barn och ungdomar under 18, samt för pensionärer under lågtrafik. Vänsterpartiet i Stockholms landsting har lagt ett full ut finansierat förslag om detta i budgeten.

Nolltaxa för jämlikhet – Ett tappat SL-kort ska inte vara skillnaden på om du kan köpa höstskor till barnen eller inte. Med avgiftsfri kollektivtrafik fördelar vi från rik till fattig och ger alla samma möjligheter att röra sig obehindrat i länet.

Nolltaxa för klimatet – Klimatförändringarna är redan här. Vi måste våga ta tillräckliga beslut för att ställa om vårt samhälle mot hållbarhet. När vi avgiftsbefriar kollektivtrafiken ställer fler bilen hemma och väljer det klimatsmarta färdmedlet.

Feministisk nolltaxa – De flest av resenärerna i kollektivtrafiken är kvinnor. Nolltaxa skulle alltså vara en feministisk satsning, och dessutom möjliggöra resor för de som sällan kommer hemifrån.

Ny podd med Jonas

SVENSKA KÖKSBORD är en podd där Jonas Sjöstedt möter människor runt om i landet och pratar om hur ojämlikheten i Sverige påverkar dem på olika sätt. Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? Hur blir vardagen i en familj där barnet behöver personlig assistans men assistanstimmarna plötsligt dras in? På möten och resor träffar Jonas Sjöstedt personer som vill berätta om sitt liv och sin situation.
Precis det handlar den här podden om. Att Jonas får slå sig ned vid köksbordet hemma hos människor runtom i landet och verkligen får tid att lyssna och samtala om läget i Sverige.
I första avsnittet som är inspelat i Lund pratar Jonas Sjöstedt om LSS och assistans med Mia Lorentz, dottern Maja och arbetsterapeuten Evelina Stenholm.
Du hittar podden här eller där poddar finns. 

Varför är vi vänsterpartister?

Varför är vi vänsterpartister? Carolina Gustafsson, partistyrelsens redaktionskommitté för valplattformen, tydliggör varför folk blir vänsterpartister. Vänsterpartiets kamp för ett jämlikt samhälle är grunden för partiets politik.

Vi har alla olika anledningar till varför vi är vänsterpartister. Några av oss har varit med så länge att det kan vara svårt att minnas varför det blev just Vänsterpartiet vi gick med i, men många är rätt så nya medlemmar. Några har pinfärskt minne av att bli förbannade då deras mormor på boendet fick uppmaningen att vänta några timmar då hon behövde hjälp med att gå på toaletten. Andra minns hur de som barn på 80-talet blev chockade av att på TV se hur jämnåriga barn i Eritrea och Etiopien svalt, medan de själva hade mer än vad de kunde äta på middagsbordet hemma. En annan ser hur vissa av barnen i skolan inte har råd att åka på den där friluftsdagen. Hur klasskillnaderna ökar och hur socialdemokratin totalt har tappat sina rötter.

Det som löper som en röd tråd genom alla dessa historier är hur den ojämlika fördelningen av resurser sliter sönder vårt samhälle. Det är därför vår kamp för en ekonomi för alla, inte bara för några få – är avgörande.

Vänsterpartiet driver på utvecklingen för ett mer rättvist och jämlikt Sverige. I nära nog varje rättvisereform är det Vänsterpartiet som höjer rösten för förändring först – och det är ofta våra röster i riksdagen som är avgörande. För oss hänger ideologi och praktik ihop. Vi är bättre på att bygga ett samhälle för alla just för att vi är socialister. Vi är bättre på att skapa rättvisa mellan kvinnor och män för att vi är feminister. Vänsterpartiet är ett parti på ekologisk grund – vi har en plan för att ställa om samhället till ekologisk hållbarhet och vi vågar ta strid mot de starka intressen som vill att allt ska fortgå som vanligt.

• Vi vill bygga ett skattesystem som ger en ekonomi för alla, istället för ett som är riggat för de rika.

• Vi vill se en ekonomi som fungerar för alla i hela landet, inte bara i storstäderna.

Nu har arbetet med valrörelsen börjat sätta igång och vi vill förstås få ännu fler vänsterväljare att välja just oss. Men utrymmet i media och valstugorna kommer också att bli trängre ju närmare valet vi kommer. Många av oss brukar alltför snabbt hamna i diskussioner om sakkrav och tekniska förklaringar om hur en reform ska genomföras och den delen ska inte glömmas bort. Men när vi ska tala med vänsterväljare som ännu inte bestämt sig för att komma med oss i vår kamp är det bättre att vänta med detaljerna tills utrymme och tid finns. För vänsterväljare röstar inte på oss för en smart skatteteknisk skrivning utan varför vi skriver den: För att vi vill bygga ett samhälle för alla.

För att berätta vår historia och vilket slags samhälle vi vill bygga, på ett lättförståeligt, relevant men ändå mänskligt sätt, så är det viktigt att vi funderar på just varför vi blev Vänsterpartister. Att formulera det i ett par meningar för oss själva – och hur en ekonomi för alla, inte bara för några få – är vägen till en bredare rörelse, fler vänsterväljare och ett rättvisare samhälle.

Carolina Gustafsson, partistyrelsens redaktionskommitté för valplattformen

Vikarierande ordförande

När jag var 13 år stoppade min rektor en artikel jag skrivit i skoltidningen om Vietnamkriget med motiveringen att den var kritisk mot USA. Vietnamkriget väckte mig politiskt och sedan dess har mitt politiska engagemang fortsatt. Just nu är jag vikarierande ordförande på Storstockholmsdistriktet under Elena Karlströms föräldraledighet.

Det är mindre än ett år kvar till valet den 9 september 2018 vilket gör att det känns extra spännande att få arbeta med all vår verksamhet. Ett arbete som jag gör tillsammans med distriktsstyrelsen, våra utskott och nätverk, alla partiföreningar, våra parlamentariker och all kunnig personal på expedition och kanslier. Efter valet kommer vi i Vänsterpartiet kunna se tillbaka på en framgångsrik valrörelse där vi fått fler röster i kommun-, landsting- och riksdagsvalet. Grunden till detta lägger vi redan i höst när vi genomför den första förvalskampanjen med fokus på nolltaxa i kollektivtrafiken som vi kom överens om på distriktsårskonferensen i våras. Med kollektivtrafikkampanjen lyfter vi fram såväl jämlikhets- som klimat- och miljöfrågor. Vi sätter även fokus på att landstinget styrs av högeralliansen med stöd av SD. Samtidigt under hösten ska vi välja våra ombud till den viktiga valkongressen i Karlstad i februari 2018 då partiet tillsammans lägger fast valplattformen.

En inspirerande start till ett fortsatt politiskt engagemang kan också våra nya medlemmar få. Så tipsa våra nya medlemmar om att anmäla sig till Nachos med Nooshi Dadgostar, en av våra riksdagsledamöter, den 10 oktober, kl. 10 på Kafé Marx.

Precis som Elena har jag tre döttrar, men de är lite äldre så det finns även barnbarn. Jag har bott på olika håll i länet. Uppväxt i Hökarängen på 60-talet och återvände för snart 10 år sedan till Farsta efter 35 år i Haninge och Norrtälje. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med er alla.

4,7 miljarder till vården!

VÅRDPAKET FRÅN VÄNSTER: Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen fått igenom 4,7 miljarder kronor till vårdområdet under 2018, varav 1 miljard kronor till förlossningsvården.

Den största satsningen som inte tidigare presenterats görs på förlossningsvården: en miljard kronor om året 2018-2022.

– Den som föder barn ska känna sig trygg med att man får den vård man behöver, men så är det inte alltid idag. Därför är vi väldigt glada över att ha fått igenom en så stor satsning som 1 miljard kronor om året från och med nästa år. Nu ger vi landsting mycket goda förutsättningar för att skapa en bra förlossningsvård, säger Jonas Sjöstedt.

Utöver förlossningsvården utökas bland annat satsningarna mot psykisk ohälsa bland barn, unga och vuxna. Väntetiderna till BUP förväntas kortas med vårdpaketets riktade förstärkningar.

– Barn och ungas psykiska ohälsa måste ses i ett brett sammanhang där även det sociala ingår. Därför ser vi till att socialtjänsten stärks i sitt arbete som rör insatser kopplade till barn och unga och för bättre samverkan med vården när barn och unga mår dåligt, säger Sjöstedt.

Vårdpaketet innehåller också satsningar på barnhälsovård: landstingen får pengar för att fler barn ska få tillgång till vaccinationer och god tandhälsa.

Gynekologiskt cellprov för screening för livmoderhalscancer görs avgiftsfritt och tandvårdsbidraget fördubblas.

– En bra och jämlik vård bidrar till ett samhälle där alla får chans att må bra och bli bemötta utifrån sina behov, inte bara de som har rätt kontakter och hög inkomst. Vårdpaketets miljarder lägger en god grund för att vården ska finnas där när du behöver den och för en jämlik tillgång till vård över hela landet, avslutar Sjöstedt.

I vårdpaketet ingår:

  • Förlossningsvård: 1 miljard kr/år 2018-2022
  • Psykisk hälsa och psykiatri: 600 miljoner kr 2018, 1,10 miljarder kr/år 2019-2020
  • Sociala barn- och ungdomsvården (avser socialtjänsten): 250 miljoner kr/år 2018-2020
  • Tandvårdsbidrag: 531 miljoner kr 2018, därefter 750 miljoner kr/år
  • Förbättrade arbetsvillkor vårdanställda: 2 miljarder kr/år 2018-2021
  • Barnhälsovård: 142 miljoner kr/år 2018-2020
  • Fritt gynekologiskt cellprov för screening livmoderhalscancer: 141 miljoner kr/år fr.o.m. 2018.

Totalt ligger satsningarna på 4,7 miljarder kronor 2018, vilket ökar till 5,4 miljarder kronor per år för 2019 och 2020

Läs mer här (pdf)

 

Jobba för Vänsterpartiet i Stockholms stad

Borgarrådssekreterare/politisk sekreterare till Vänsterpartiet i Stockholms stad, 100% (tidsbegränsad)

Vänsterpartiet ingår i den styrande majoriteten i Stockholms stad tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ. Vänsterpartiet har bland annat ansvar för bostadsroteln som ansvarar för den politiska styrningen av de allmännyttiga bostadsbolagen samt Bostadsförmedlingen. Vi söker nu en borgarrådssekreterare/politisk sekreterare som kommer att ha det övergripande ansvaret för vårt arbete med bostadsfrågor. Tjänsten tillsätts den 15 september 2017, eller enligt överenskommelse, är heltid och tidsbegränsad till den 31 december 2018.

Arbetsbeskrivning
Som borgarrådssekreterare jobbar du i bostads- och demokratiborgarrådets stab i Stadshuset och har bland annat ansvar för följande:

  • Kontakten med stadens allmännyttiga bostadsbolag samt Bostadsförmedlingen.
  • Omvärldsbevakning och att ta fram underlag inom rotelns bevakningsområden.
  • Bevaka och bereda ärenden samt skriva yttranden inför beslut i bolagsstyrelser och kommunfullmäktige.
  • Förhandla politikens inriktning med andra borgarrådssekreterare inom majoriteten.
  • Bistå vid politikutveckling inför valrörelsen 2018.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, juridik, statsvetenskap eller förvaltning samt goda kunskaper om bostadspolitik och de allmännyttiga bostadsbolagens villkor. Du är väl insatt i Vänsterpartiets politik och delar våra värderingar, har god analytisk förmåga och kan formulera dig i tal och skrift. Arbetet sker periodvis under tidspress så du behöver snabbt kunna sätta dig in i nya frågor. Du bör vara bra på att strukturera och planera ditt arbete samt arbeta självständigt.

Tidigare erfarenhet av arbete i politiska organisationer och/eller offentlig förvaltning är meriterande liksom erfarenhet av att arbeta i valrörelse.

Övrigt
Borgarrådssekreterare tillsätts enligt kommunallagen 4 kap § 32 vilken ger dig rätt till tjänstledighet från din nuvarande tjänst. Arbetstiden är oreglerad och viss arbetstid kommer att vara förlagd på kvällar och helger.

Vänsterpartiet eftersträvar mångfald på arbetsplatserna varför vi önskar sökande med olika etnisk bakgrund, kön och ålder.

Ansökningar skickas senast den 28 augusti till [email protected].

Frågor om tjänsten kan ställas till [email protected] alternativt kanslichef Anita Gidén, tfn 08-508 291 06.

Välkommen Erika!

I veckan började Erika Murga som ny ombudsman på Vänsterpartiet Storstockholm!

Vem är du? 
Jag heter Erika Murga och bor i Södertälje där jag bland annat sitter i kommunfullmäktige. Jag har fyra barn och en särbo som bor i Hallonbergen. Jag är nästan klar statsvetare men har de senaste 19 åren jobbat inom äldreomsorgen. Jag var arbetsplatsombud/skyddsombud tidigare och den fackliga kampen ligger mig varmt om hjärtat.

Vad ser du mest fram emot med att jobba på expen? 
Jag ser fram emot att kunna hjälpa föreningar att organisera sig på bästa sätt och stödja deras engagemang men även kunna vara med och bidra att utveckla partiets organisation.

Vad kommer du göra på expen?
Jag kommer att ta över Sannas uppgifter under tiden hon är föräldraledig. Jag kommer till största del att hjälpa och stötta föreningarna i Stockholm stad och repskapet men även vara med och förbereda till nästa års valarbete.  

Inom kort kommer du kunna nå Erika på ett eget telefonnummer och en @vansterpartiet-adress men till dess så kan du ringa växeln på 08-6541310 för att få prata med henne eller maila [email protected].