Ledare

Vi låter oss inte tystas – inte då, inte nu

MalmöKnivar och krossat glas. Blod som rinner ner för magen. Ambulanser i brådska. Möllevången i chock. Detta är vad nazisterna lämnar efter sig när attacken mot feministerna är genomförd.

Det är inte en slump att attacken skedde på internationella kvinnodagen. Den rasistiska rörelsen bygger på och upprätthåller manlig överordning och utgör därmed ett hot mot feminismen. Såhär har den nazistiska organisationen Svenska Motståndsrörelsen (SMR) beskrivit sig själva:

Ingen man kan gå med i Motståndsrörelsen om han inte kan eller är beredd att med våld försvara sig själv, sin organisation eller sina kamrater….Veklingar och fegisar har ingen plats hos oss. Ingen ska kunna undgå sin manliga plikt.

En obehaglig kombination av våldsromantik och patriarkal ideologi är alltså några av de faktorer som driver nazister i Sverige idag. Hatet mot kvinnor går hand i hand med hatet mot invandrare, homosexuella och alla oss som kämpar för ett jämlikt samhälle. Därför är också kampen mot rasism och högerextremism oåterkalleligt sammanflätad med den feministiska kampen.

Under de senaste tio åren har nazister genomfört 14 mord i Sverige. Den väpnade grenen av den rasistiska rörelsen är farlig för de personer som blir direkt drabbade och det underblåser rasismen. Men om syftet är att skrämmas och tysta ner oss är strategin inte särskilt framgångsrik. Tittar vi på några av de attacker som skett de senaste åren är effekterna snarare det motsatta.

2007. En antirasistisk konsert arrangerad av Ung Vänster Söder om Söder blir attackerad av SMR, fyra personer förs till sjukhus. En vecka senare samlas ett hundratal personer i Farsta Centrum under parollen Vi låter oss inte tystas.

2012. Efter en demonstration arrangerad av Dalarna mot rasism blir ett möte i Ludvika attackerat av ett tiotal aktivister från SMR. Två veckor senare samlas omkring 700 personer till stödmanifestation.

2013. En fredlig demonstration i Kärrtorp blir attackerad av SMR. En vecka senare arrangeras stödmanifestationer över hela Sverige. Den största i Kärrtorps IP samlade uppemot 20 000 deltagare.

2014. Personer som demonstrerat på 8-mars i Malmö blir knivskurna av nazister med kopplingar till Svenskarnas Parti. Dagen efter samlas tusentals till protest i Malmö och på andra håll i landet.

Det som skulle släcka den antirasistiska elden har istället lett till att lågorna spridit sig. Vi är födda i Akalla, Alingsås och Afghanistan. Vi har olika kön och sexuell läggning, talar olika språk, har olika livserfarenheter, kultur och tro. Tillsammans är vi Sverige. Vår tro på ett bättre samhälle är starkare än vår rädsla för nazisternas hatpropaganda. Vi bemöter nazisternas våld med fredlig massmobilisering på gator, torg och i riksdagen.

Från oss antirasister i Stockholm till er i Malmö. Er kamp är vår. Vi står vid er sida. Vi har inte låtit oss tystas förr och vi kommer inte att göra det nu. Tillsammans krossar vi rasismen.

Seluah Alsaati
Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm