Ledare

Det är dags för en feministisk våg!

feminismLedare i Vänsteraktuellt #5 som kommer till medlemmarna senast på fredagen den 8 november.

Det handlar om mitt liv. Det handlar om ditt liv. Feminismen lämnar ingen oberörd. Vi berörs när vi gör ett viktigt jobb men bara får skitlön tillbaka. Vi berörs när vi ska föda barn och inte får plats på förlossningen. Vi berörs när vår kollega kommer till jobbet i polokrage och rödgråtna ögon. Vi berörs när våra män prioriterar jobbet framför barnen.

Men vi berörs också av feminismens segrar. Som när Vänsterpartiet i Malmö fick igenom lönehöjning på 1000 kronor i månaden för kvinnodominerade låglönejobb. Som när Vänsterpartiet i Gävle fick igenom att de anställda har rätt att jobba heltid om de vill. Eller som när Vänsterpartiet i Botkyrka fick igenom 30 timmars förskola för barn till arbetslösa föräldrar.

Feministisk förändring behövs. Och den behöver komma från vänster. Därför startar partiet nu en ny feministisk offensiv: Den nya vågens feminism. Vi bygger vidare på de tidigare feministiska vågorna. Första vågens feminism var rösträttsrörelsen vid förra sekelskiftet. Andra vågens feminism var Grupp 8 och dagis på 60-70-talen. Tredje vågens feminism handlar om queer och intersektionalitet, den tog fart under 90-talet men lever kvar idag. Vi har burits fram av tidigare feministiska vågor och nu är det dags för den Nya feministiska vågen att svepa in från vänster.

Distriktet drar snart igång en förvalskampanj om bostäder och det löpande arbetet för att stoppa vinster i välfärden pågår. Men den feministiska vågen behövs också. Och vi som är aktiva i Vänsterpartiets största partidistrikt behöver lyfta den vågen. Det gör vi antingen genom att föra in ett feministiskt perspektiv i de frågor vi jobbar med eller genom att välja en feministisk fråga att särskilt uppmärksamma.

Vi jobbar inte av pliktkänsla – vi kämpar för förändring. Det ger oss glädje och styrka. Vad gör just dig engagerad? Nu tar vi den feministiska offensiven till Storstockholm.

Seluah Alsaati
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm