Ida Luther Näsholm

Ida-Luther-Nasholm

Det nya är att moderaterna vill sälja hela bostadsbolaget”

Ida Luther Näsholm sitter sin första period som ordinarie ledamot för Vänsterpartiet Lidingö, en av hennes första uppgifter blir att kämpa mot kommunens förslag om att sälja bostadsbolaget Lidingöhem. Ida är 28 år och bor i södra Lidingö.

Hur gick det i valet för er?

Det gick jättebra i och med att vi fick tillbaka vårt mandat i kommunen. Det är en seger för oss!

Vad tror du det beror på att ni gick framåt?

Troligaste anledningen är rikstrenden, att vänsterpartiet går framåt. Men sen också ökat missnöje generellt i samhället, fler människor som retar sig på vinster i välfärden.

Är det mycket privatiseringar där?

Det är moderatstyrt och har varit så i alla tider, de har drivit privatiseringslinjen rätt så hårt. Det nya är att Moderaterna funderar på att sälja hela bostadsbolaget Lidingöhem.

Va? Alltså inte bara enskilda fastigheter utan hela bolaget?

Ja, hela bolaget. Det skulle vara en katastrof, då förlorar vi all makt över kommunala bostäder, det kanske inte kommer finnas några kvar.

Vad planerar ni att göra för att förhindra det här?

Det vi kan göra är att ha insyn och rapportera om vad som händer. Och sen bilda opinion mot det. Lidingöhem har redan sålt ut mycket år efter år.

Vad vill ni göra istället?

Vi vill använda Lidingöhems pengar för att köpa upp fastigheter eller bygga nya bostäder. De har haft ett kapital som de inte gjort något med. Det behövs fler allmännyttiga hyresrätter, framför allt för att ge jobb till de som jobbar i Lidingö inom till exempel barnomsorgen och för att alla unga ska kunna flytta hemifrån.

Jag tänker att det är en rik kommun?

Jo, man alla har inte råd. Och om alla unga som inte har råd att köpa bostadsrätt tvingas flytta ifrån kommunen när det är dags att flytta hemifrån, minskar ju också vårt väljarstöd. Visst kan man ha mycket pengar och ändå vilja rösta på Vänsterpartiet, men man kan tänka att det är en strategi från Moderaterna hålla nere på hyresrätterna.

Varför gick du med i Vänsterpartiet?

Jag tror på ett rättvist samhälle, framförallt ett långsiktigt hållbart samhälle. Sociala orättvisor och förtryck kommer aldrig att leda till ett hållbart samhälle för någon. Vänsterpartiet är det enda partiet som driver de frågorna på ett långsiktigt sätt och vill arbeta med strukturella förändringar i samhället.

Intervju, Seluah Alsaati