• Lediga tjänster...

Lediga tjänster

Kanslichef för Vänsterpartiet Storstockholm

Vänsterpartiet Storstockholm söker en ny kanslichef. Vårt distrikt är Vänsterpartiets största och har i dagsläget cirka 8000 medlemmar och består av 50 partiföreningar. Våra partiföreningar finns från Norrtälje i norr till Nynäshamn i syd men även i form av tio yrkesbaserade branschföreningar.

I tjänsten ingår att vara arbetsledare och chef på distriktsexpeditionen med idag tio anställda utöver en heltidsarvoderad distriktsordförande. Distriktets funktion är att i huvudsak samordna och ge service åt partiföreningarna i Storstockholm och verka för att Vänsterpartiet blir en starkare politisk kraft i regionen genom exempelvis kampanjer och valrörelsearbete. Arbetet sker i nära samarbete med såväl riksorganisationen som våra egna stora organisationer i Stockholms Stad och Region Stockholm.

I rollen som kanslichef  har du ansvar för arbetsmiljö, arbetsledning, övergripande planering och uppföljning av verksamheten samt att bistå den politiska ledningen med underlag i politiska och organisatoriska frågor. En förutsättning för detta är att du kan arbeta bra såväl självständigt som i grupp och att du kan ta självständiga beslut och initiativ. Du är underställd distriktsstyrelsen och dess verkställande utskott som är dina uppdragsgivare. En viktig del av tjänstens funktion är att vara en länk mellan personalen på expeditionen och den politiska ledningen. Denna roll förutsätter ett strukturerat arbetssätt där kansliets resurser används på bästa sätt.

Den vi söker ska ha arbetslivserfarenhet och/eller utbildning inom ledarskap och organisation samt erfarenhet av att verka i ideella organisationer. Du ska ha en stor samarbetsförmåga, god social kompetens, erfarenheter kring budgetarbete, lätt att formulera dig i skrift och ett starkt politiskt intresse.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av annat arbete eller annan verksamhet inom Vänsterpartiet och förutsätter att du delar våra grundläggande värderingar. Det är meriterande med erfarenhet från arbetsmiljöarbete.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. Arbetstiden är oreglerad och lön sätts enligt kollektivavtal.

Skicka din ansökan till [email protected] senast den 31 mars.

För mer information, kontakta distriktsordförande Elena Karlström på 070-10 95 967 eller vikarierande kanslichef Björn Öberg på 08-654 13 14.

Facklig kontakt: Gunnar Friberger, Handelsklubben
[email protected], 08-7864034

Jobba för Vänsterpartiet Botkyrka

Från och med den 18 maj och cirka 9 månader framåt går en av våra ordinarie politiska sekreterare på föräldraledighet. Vi söker nu en vikarie på upp till 40 % under denna tid.*

Botkyrka kommun styrs sedan valet 2018 av en S-ledd högermajoritet (S, MP, KD, C och L) med nedmontering av välfärden på agendan. Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår roll som vasst och konstruktivt oppositionsparti.

Tjänsten som politisk sekreterare består i stor utsträckning av att stödja Vänsterpartiets kommunala grupp, partiföreningens styrelse och medlemmar så att deras engagemang tas till vara på bästa möjliga sätt. Det är troligt att du som tilldelas tjänsten kommer att få ett särskilt ansvar för att stödja partiföreningens utåtriktade organisation, men exakt hur arbetsuppgifterna fördelas mellan dig och vår andra sekreterare är förhandlingsbart.

Arbetsuppgifter som kan förekomma:

• Hjälpa styrelsen att arrangera möten och utåtriktade aktiviteter.
  • Bistå med underlag och förslag på ställningstaganden till kommunal grupp och styrelse.
  • Politikutveckling.
  • Agera mötessekreterare.
  • Mediearbete.
  • Omvärldsbevakning.
  • Arrangera och delta på studiebesök.

Arbetet utförs tillsammans med den andra sekreteraren samt med gruppledaren. Gruppledaren arbetar 50 %.

Vi söker dig som:

• Delar Vänsterpartiets grundläggande värderingar.
  • Har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
  • Har god kommunikativ förmåga i tal och skrift.
  • Har kunskaper om kommunalpolitik.
  • Är noggrann, strukturerad och har lätt för att samarbeta

Meriterande är om du:

• Har kunskaper om aktuella politiska frågor i Botkyrka kommun.
  • Har relevant högskoleutbildning inom exempelvis statsvetenskap, ekonomi eller kommunikation.

Din formella arbetsgivare kommer att vara Botkyrka kommun, men din tjänst disponeras helt av Vänsterpartiet. Tjänsten är på 40 %. Lön enligt Botkyrka kommuns avtal. Tillträde sker den 18 maj eller efter överenskommelse och pågår i cirka nio månader framåt.

Skicka in din ansökan (CV + personligt brev) senast den 8 april till [email protected]

För ytterligare information och frågor om tjänsten, kontakta Mats Einarsson, gruppledare, [email protected].

* Vår snart föräldralediga sekreterare jobbar 80 % och vår andra ordinarie sekreterare jobbar normalt 20 %, men har endast möjlighet att gå upp i arbetstid till 60 %. Därmed blir 40 % ledigt.