Nej till marknadshyror

Vänsterpartiet saknar förtroende för statsministern

Regeringen håller fast vid förslaget om marknadshyror och vägrar inleda förhandlingar med Hyresgästföreningen. Nooshi Dadgostar meddelade därför att Vänsterpartiet inte längre har förtroende för statsministern.

När regeringen 2019 tillträdde satte Vänsterpartiet upp som villkor för att den skulle tillträda två krav, det ena var att punkten om marknadshyror inte kunde genomföras. Regeringen har i två och ett halvt år vetat om att de med denna extrema reform saknar parlamentariskt stöd.

– Det här är inget nytt utan något Vänsterpartiet har sagt sedan januariavtalet, det borde inte vara en överraskning för regeringen, säger Elena Karlström, distriktsordförande för Vänsterpartiet.

I tisdags erbjöds regeringen två vägar framåt. Den första var att helt lägga alla planer på ändringar i hyreslagstiftningen åt sidan. Den andra var att använda den svenska modellen och inleda förhandlingar med Hyresgästföreningen. Regeringen har valt att inte göra något av detta. Det innebär att Vänsterpartiet nu saknar förtroende för statsministern.

Elena fortsätter:

– Vi hoppas såklart att detta leder till att regeringen  backar och att vi slipper en regeringskris. Det långsiktiga målet är att bevara den svenska modellen och möjligheten för Sveriges hyresgäster att organisera sig och förhandla kollektivt för att ha drägliga hyror!