Ledare

Det är skillnad på höger och vänster i politiken

Det blåser iskalla egoistiska vindar. Efter tre årtionden med nyliberala avregleringar och privatiseringar har vi bostadsbrist, otrygga timanställningar och ett nyss-nazistiskt parti i riksdag, regioner och kommuner. Personalresurserna inom skola, vård och omsorg har hårdbantats. Resultatet har blivit ett samhälle med ständigt växande ekonomiska och sociala klyftor där en liten elit tillskansat sig större förmögenheter.

De rika blir rikare genom sänkta skatter och större avdrag via RUT och ROT samtidigt som högern drar in sommarlovskorten för ungdomar, sänker ambitionerna i klimatpolitiken och tar bort avdragsrätten för fackavgiften.

Det är skillnad på höger och vänster i politiken. Det har vi sett under den gångna mandatperioden då Vänsterpartiet drivit igenom avgiftsfria mediciner för barn, höjda bostadstillägg för pensionärer och sjuka, som har svårt att ha råd med hyran, och avgiftsfria läkarbesök i öppenvården för 85-plussare.

I den lokala politiken fattar högeralliansen, påhejade av nyss-nazisterna, beslut som slår hårt mot låg- och medelinkomsttagare, fattigpensionärer, sjuka och arbetslösa. I Stockholm sänktes skatten och nu blir det hårda nedskärningar inom vård och omsorg i främst ytterförorterna.

Den blågröna majoriteten i Stockholm planerar även för omvandling eller utförsäljning av allmännyttiga hyreslägenheter och kulturskolans verksamhet hotas av kraftiga nedskärningar. I Danderyd tvingas en ensamstående förälder att flytta för att kommunen lägger ner nattis, barnomsorg på natten.

Inom sjukvården larmar personalen på akuterna vid Södersjukhuset och Danderyds Sjukhus om att de är för få. Arbetsvillkoren och patienternas behov får stå tillbaka när högeralliansen satsar på skrytbyggen och privatiseringar.

Vänsterpartiet är det enda partiet som har konkreta förslag för en politik för jämlikhet och jämställdhet.

Det är dags att förpassa nyliberalismen till historiens skräphög och ersätta egoismens politik med solidaritet och rättvisa. Då kan vi tillsammans bygga ett samhälle för alla och inte bara för de rikaste.

Lars Bäck,
vice distriktsordförande