Pride

”Pride är framförallt en politisk kamp”, intervju med Malin Björk, ledamot i EU-parlamentet för Vänsterpartiet.

Hej Malin, nu är det EuroPride i Stockholm. Vad känns extra roligt i år?
Dels att det är valår, så det blir extra spets på de politiska samtalen och seminarierna. Det är viktigt – för Pride är festligheter såklart, men det är framförallt frågan om en politisk kamp.

Dels att det är EuroPride så vi kommer förhoppningsvis att se en internationell utblick. Jag jobbar ju aktivt med HBTQ-rättigheter i EU, och det finns så mycket kvar att göra. Jag kommer delta i flera samtal kring detta.

Pride präglas ju alltid av ett allvar, kanske särskilt i år. Vad vill du lyfta ur den aspekten?
HBTQ-personer hotas och hatas av extremhögern och nationalistiska krafter i Sverige och runtom i Europa. Dessa krafter måste vi synliggöra och mota tillbaks. De som samarbetar eller tvättar rent extremhögern arbetar också mot oss och våra rättigheter. Det blir också extra viktigt att lyfta hur den repressiva flyktingpolitiken spelar dessa krafter i händerna och hur den drabbar HBTQ-flyktingar.

Jag menar rättigheter för alla HBTQ-personer, med alla våra olikheter också. Jag tänker särskilt på HBTQ-flyktingar, rasifierade HBTQ-personer, och funkis HBTQ:are. Jag vill också lyfta att rätten till sjukvård och hälsa, en jämlik och icke-diskriminerande skola, som är grundläggande även för oss HBTQ-personer.  Och i Vänsterpartiet tar vi tag i dom frågorna på ett helt annat sätt än dom andra partierna. Vi grundar oss i jämlikhet också i vår HBTQ-politik. Det tror jag kommer bli helt avgörande för HBTQ-kampen – annars riskerar den att bara bli för ett fåtal.

Vad tycker du verkar extra roligt eller intressant under EuroPride?
Vänsterpartiet Stockholm ordnar Pride Talks klockan 17 på fredag kväll där vi kommer få höra flera superintressanta och olika röster från HBTQ-världen. Missa inte! FACEBOOKEVENEMANG

Det finns många intressanta seminarier i Pride house – håll utkik där!

Jag ser också fram emot Paraden på lördagen såklart. Det är alltid lite speciellt tycker jag, när vi intar gatorna och staden i tusentals. Det är en mäktig känsla. Från relativ osynlighet till total synlighet!

Vad vill du skicka med inför valet om HBTQ-rättigheter?
Jag konstaterar att det är mycket snack om HBTQ-rättigheter under Pride-festivaler och alla vill synas och höras. Men det är viktigt att också se vilka som gör verkstad! Vi i Vänsterpartiet driver konsekvent dom här frågorna i riksdag och i kommuner och landsting, och i EU-parlamentet.

Vi har gått före, och det kommer vi fortsätta att göra nästa mandatperiod- vare sig det gäller frågan om ett tredje juridiskt kön, satsningar på bättre hälsa för HBTQ-personer, transpersoners rättigheter, och föräldraskapsfrågor.
Vi ses!
/Malin Björk