Stå upp för demokratin i Turkiet – rösta på HDP

12029586_1663891347159262_3374812769487192995_oDen 1 november går Turkiet till nyval efter att man misslyckats med att bilda regering. Vänsterpartiet uppmanar alla röstberättigade att rösta för demokrati och jämlikhet genom att lägga sin röst på vänsterpartiet HDP.

Den 7 juni i år kom att bli en historisk dag i Turkiet i dubbelbemärkelse då HDP lyckades ta sig över världens högsta riksdagsspärr på 10%, samtidigt som det regerande islamistpartiet AKP förlorade sitt 13 år långa majoritetsstyre i Turkiet.

Precis som parlamentsvalet i juni handlar nyvalet om Turkiets vägval, ett allt mer auktoritärt styre och en fortsatt väpnad konflikt eller demokrati och fred. HDP innehar nyckelrollen och är den kraft som ännu en gång kan lyckas sätta stop för president Erdogans planer för att samla mer makt till presidentposten och ändra landets konstitution.

Vi är imponerade över hur HDP trots attacker och trakasserier fortsätter bedriva en inspirerande valrörelse. HDP visar hur man kan bygga ett modernt Turkiet för alla och har med mod och entusiasm lyft viktiga frågor om minoriteters rättigheter, jämställdhet, social rättvisa och miljöfrågor.

Vi känner både oro och hopp. Oro över våldet mot HDP:s politiker och väljare, över 300 partikontor runt om i landet har på kort tid attackerats och många av dem bränts upp. Trots detta känner vi ändå hopp när kvinnor och män som runt om i Turkiet vägrar låta dig tystas av våldet och står upp för sina grundläggande mänskliga rättigheter och fortsätter att kräva förändring. Det är därför av yttersta vikt att FN och EU agerar för att garantera att valet blir lugnt och demokratiskt t.ex. genom påtryckningar på president Erdogan men också genom att sända ett flertal valobservatörer som runt om i Turkiet kan garantera fria och demokratiska val.

Vi uppmanar alla röstberättigade i Europa att gå och rösta! Rösta då på HDP – för demokrati och jämlikhet.

I Sverige kan man rösta den 24 och 25 oktober på Kistamässan i Stockholm – välkomna hit!

UNDERTECKNADE:

Jonas Sjöstedt, partiordförande