Byggvänstern igång igen

Byggvänstern

Under vintern har de första stegen tagits för att åter få liv i Byggvänstern, en anrik partiförening som legat i träda under några år. Föreningen är inte bara för byggjobbare utan välkomnar även de vänsterpartister som är med i Målarna, Elektrikerna och Fastighets också. På uppstartsmötet 26 mars berättades många historier om hur det var förr, men också en hel del om dagens utmaningar på byggena.

– Förr var det ofta en kamp mellan sossarna och oss inför varje årsmöte, de som vann fick mer pengar till valkassan, berättar Kurt Jerlin som bland mycket annat varit ombudsman på el-ettan. Vänstern hade också en egen tidning, Lysmasken, som skickades ut till alla medlemmar i avdelningen.

Idag är kampen mot Sverigedemokraterna betydligt viktigare än den mot sossarna i facket menar Glenn Thunström, snickare från Hässelby.

– Jag brukar se till att prata politik med dem istället för invandring och det funkar, säger Glenn. Om skattepengarna som försvinner varje år till riskkapitalisterna i välfärden, om att vi kunde ha råd med mer och bättre välfärd bara pengarna går dit de ska helt enkelt.

Men självklart finns det allvarliga problem i branschen i stort idag. Lex Laval har gjort det svårare att upprätthålla värdet i kollektivavtalen och trots framgångar vid förhandlingsbordet så finns fortfarande många exempel på huvudentreprenörer som i sin tur anlitar underentreprenörer som inte följer de svenska avtalen.

– I princip varje månad är det en byggjobbare som inte kommer hem på grund av olyckor på arbetsplatserna, berättar Johan Rönn, markarbetare och skyddsombud från Vallentuna. Det finns otroligt mycket arbetarskyddsfrågor som kan förbättras och det borde vi prata mer om i Vänsterpartiet också.

Johan och Glenn bildar nu styrelse i föreningen tillsammans med Janne Bergvall som är en av de gamla elektrikerna som vill hjälpa till för att få fart på föreningen igen.

Är du vänsterpartist i Storstockholm och fackligt ansluten till Byggnads, Målarna, Elektrikerna eller Fastighets, då borde du gå med i Byggvänstern också. Tillsammans blir vi en starkare vänsterröst på byggena och kan övertyga några sverigedemokrater om det dåliga med dem och några ROT-älskande borgare om att olika branschstöd kan vara bra som konjunkturpolitik, men väldigt dyrt som permanent bidrag till villa- och bostadsrättsinnehavare.

Kontakta Byggvänstern:
Glenn Thunström: [email protected]