Stolt vänster under Stockholm Pride

Under förra veckan gick Stockholm Pride av stapeln och veckans kulmen var Prideparaden som ringlade igenom Stockholm i lördags.

Vänsterpartiet var traditionsenligt med, såväl under veckan med seminarier och i parken som med en sektion i paraden. Jonas Sjöstedt ledde paraden tillsammans med bland andra Hans Linde, utrikespolitisk- och HBTQ-politisk talesperson, Sandra Lindquist, ordförande för Vänsterns studentförbund och Stefan Lindborg, ordförande för Ung Vänster.

– Prideparaden är en av årets absoluta höjdpunkter. Vänsterpartiet har alltid varit pådrivande i HBTQ-frågor och det kommer vi att fortsätta vara. Efter valet vill vi genomföra viktiga reformer som att införa ett tredje juridiskt kön, bättre skydd till transpersoner och könsneutral föräldrapresumtion, säger Jonas Sjöstedt.

– Jag är stolt över Vänsterpartiets insats under Pridefestivalen och personligen väldigt glad över att ha fått vara en del av den, säger Barbro Sörman, distriktsstyrelseledamot i Vänsterpartiet Storstockholm som deltog i paraden och var funktionär i Vänsterpartiets tält under veckan. Vänsterpartiet visar tydligt att vi är en självklar kraft i kampen mot diskriminering och förtryckande maktstrukturer och normer.

Stockholm Pride är över för i år men kampen för allas rätt att vara och älska fortsätter oförtrutet!