Event

Vi ses i Kärrtorp på söndag, kl. 12!

jonas_kärrtorpGivetvis sluter Vänsterpartiet upp bakom Linje 17 mot rasism. Nedanstående text kommer från Linje 17:s event för manifestationen på söndag. Klicka här för att komma till eventet: https://m.facebook.com/events/188725291331971

—-
Vi ses igen nu på söndag, klockan 12:00 i Kärrtorp! För att nazism och rasism inte har någon plats i vårat samhälle, för att gatorna och torgen tillhör oss alla och för att vi aldrig kommer att låta oss skrämmas till tystnad!!Flera hundra samlades förra söndagen i duggregnet i Kärrtorp till en brokig och bred demonstration mot fascism och rasism. Mångfalden på demonstranterna var i sig en tydlig indikation på vad vi demonstrerade för: ett samhälle öppet för alla.

Demonstrationen hade inte pågått länge innan den anfölls av ett trettiotal nazister som kastade flaskor, stenar och knallskott rätt in i folksamlingen. Trots tidiga indikationer på en möjlig förestående attack hade inte polisen tillräcklig beredskap eller tillräckligt med poliser på plats. Men nazisterna mötte på motstånd och pressades sakta tillbaka, gata för gata, ut i skogen.

Många vuxna och barn blev rädda för det hat som mötte oss där på torget. På flera skolor avsattes i måndags tid för barnen som varit med att prata om och bearbeta det de upplevt.

Vi lever här, alla vi. Det här är allas vårt torg, allas våra gator, allas vår förort. Vi ska inte behöva se oss om över axeln eller undvika vissa områden. Vi har inget annat val än att tillsammans med våra grannar, vänner och familjer skapa områden som åter är trygga och öppna för alla.

Så på söndag, samma tid, samma plats, samlas vi igen till en bred demonstration för mångfald mot fascism. Men mer än så: Vi samlas för att läka våra sår, för att stärka varandra, för att även i fortsättningen våga ta ställning. Vi samlas för att fira att vi driver tillbaka stridsberedda fascister när vi står tillsammans och beslutsamma, vi firar mångfaldens seger över enfalden!

/Linje 17 mot rasism