Bostadsbyggande prioriteras i höstens vänsterbudgetar

Vänsterpartiet lyfter bostadsbristen i alla höstbudgetar i Stockholms län.

– Vi vill bygga bort bostadsbristen i Storstockholm, alla länets kommuner måste bidra för att det ska vara möjligt, säger Seluah Alsaati.

Vänsterpartiets kommungrupper i Stockholms län kommer under hösten att ta ett gemensamt grepp om bostadsbyggandet. Ambitionen är att planera för att bygga 20 000 nya lägenheter per år i regionen fram till 2030. Vänsterpartiets kommungrupper ska nu granska sina bostadsområden och se hur många lägenheter just deras kommun kan bidra med.

– Vänsterpartiet vill bygga bort bostadsbristen. Vi har därför inlett ett unikt samarbete mellan distriktet och våra 26 kommungrupper. Ambitionen är att tillsammans kunna leverera en samlad plan för hur och var vi planerar byggande. Jag talar därför för de flesta av våra kommungrupper när jag säger att bostadsbyggande är en prioriterad fråga i höstens vänsterbudgetar, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Enligt Länsstyrelsens rapport ”Läget i länet – bostadsmarknaden i Stockholms län 2011” måste bostadsbyggandet fördubblas för att matcha befolkningsökningen. Detta är en målsättning som Vänsterpartiet Storstockholm gjort till sin egen i kampanjen ”Dags att bygga nytt”.

Resultatet av samordningsarbetet kommer att presenteras senare under hösten 2012.

Seluah Alsaati
Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm