Vågar du bli gammal i Stockholm?

Vårdskandalerna i Stockholmsområdet avlöser varandra. Nu senast har det blåst kring såväl Tallbohov i Järfälla som Koppargården i Vällingby. Båda drivs av vårdjätten Carema.

Det är inte heller den första historien av samma slag som avslöjats i Stockholm, de stora vårdföretagen som t.ex. Carema och Attendo har gång på gång varit aktörer i liknande skandaler. De flesta Stockholmare minns nog hårresande uppgifter från exempelvis boendena Vintertullen och Rio.

När DN på nätet ställde frågan “Vågar du bli gammal i Stockholm” svarade endast 13% ja (vid 1400 röstande). Det är helt klart otryggt att bli gammal i Stockhom där allt mer av vården och omsorgen i dag drivs av vinstintressen istället för att de äldres behov sätts i centrum.

Bor mormor hos Carema eller Attendo?

Då är det egentligen hemma hos två enorma riskkapitalbolag – med intressen i många olika länder. Centralt för riskkapitalbolagen är alltid att tjäna mer pengar – och det gör dom i den svenska privatiserade äldrevården. Avkastningen på satsat kapital är idag större inom välfärden än på t.ex. el-marknaden. Genom avancerad skatteplanering håller dessutom vårdbolagen sina vinster borta från svensk beskattning. Pengarna hamnar istället ofta i skatteparadis.

Det går att göra annorlunda!

• Vänsterpartiet vill i första hand förbjuda riskkapitalbolag att verka inom välfärdssektorn. De är de äldres behov som ska styra verksamheten – inte ägarnas behov av en ny lyxyacht.
  • Personalen behöver bli fler, få bättre betalt, rimligare arbetstempo och bättre möjlighet till kompetensutveckling. Så kan vårdyrkena göras mer attraktiva.
  • En maxtaxa på 100 kr timmer för hemtjänstinsatser och fria timmar för alla över 80 år gör hemtjänsten tillgängligare för alla.
  • Valfrihet om vad som ska göras för dagen är den verkliga valfriheten som behöver utvecklas.