Skip to main content

Författare: storstockholm

VÄLKOMMEN PÅ RELEASE: FRÅGA ORTEN

10411205_673379836103816_5931139551840575587_n (2)

Välkommen på release av kampanjen Fråga Orten. Det är en kampanj där vi vänsterpartister går ut i våra bostadsområden och på nätet och frågar ”Vad tycker du?”. Väntat för länge på att kunna flytta hemifrån? Orolig för hur ditt barn har det i skolan? Eller kanske är det något helt annat du vill att politiker ska fixa. Berätta, vi lyssnar.

På releasen kommer vi diskutera frågor om demokrati, lokal organisering och hur vi tillsammans kan förändra samhället. Det kommer vara panelsamtal, argumentationsövningar och entusiasmerande talare. Under kvällen bjuds det på middag, grym musik och tid för såväl dans som diskussioner.

Är du medlem i Vänsterpartiet, sitter i en partiföreningsstyrelse eller är du allmänt intresserad av vänstern? Välkommen på Fråga Orten-release!

Det kommer att finnas barnvakt på plats under hela dagen och kvällen.

FRÅGA ORTEN: RELEASEMINGEL
Kl 18.00 bjuds det på middag och efter det kommer det bli uppträdanden av artister. Bland annat kommer vi höra den grymma rapparen Fumilajo.
Obligatorisk anmälan till middagen gör du här: https://goo.gl/forms/8vi1M3pDsS
Dryck och snacks kommer att gå att köpa kontant till kamratliga priser.

PROGRAM
☞15.00 Distriktsordförande Seluah Alsaati och vice ordförande Leo Ahmed hälsar välkomna och presenterar kampanjen
☞15.30 Bensträckare
☞15.45 Argumentations- och aktivistövning, med Jens Holm, riksdagsledamot (V)
☞16.30 Fika
☞17.00 Panelsamtal om lokal organisering och demokrati med Ann-Margarethe Livh, (V) demokratiborgarråd i Stockholms stad, Bana Ghebrehiwot, Streetgäris, Kajsa Bysell, vice ordförande i Hotell och restaurangfackets avdelning Stockholm Gotland, Ulrika Dahl, aktiv i Linje 19. Moderator är Lorena Delgado, ordförande (V) Skärholmens stadsdelsnämnd.
☞18.00 Middag med mingel och musik

INSAMLING TILL SYRISKA FLYKTINGAR
Kriget i Syrien är en katastrof. Hem bombas, systrar och bröder mördas och familjer tvingas på flykt. Den humanitära situationen är katastrofal. Det fattas mat, mediciner, vatten, filtar och mycket mer… Vänsterpartiet arbetar för en fredlig och politisk lösning på konflikten. Men nu startar vi också en insamling av pengar och kläder. Den 7 februari samlar vi in kläder och leksaker som skickas vidare till syrier på flykt i Syrien, Libanon och Jordanien. Kom ihåg att kläderna ska vara rena och hela!

Hela dagen samlar vi även in pengar till syriska flyktingar genom organisationen Röda Halvmånen.

Jonas Sjöstedt och Seluah Alsaati belönar gräsrotsarbete i Abdirahim Hassans anda

Abdi

På Husby träff den 12 februari kl 12.00 kommer Abdirahim Hassans minnesfond för första gången dela ut medel till verksamhet i Abdis anda.

Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet, och Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm, är på plats. Husby träff ligger på Edvard Griegsgången 9, inte långt från Husby tunnelbanestation, Stockholm.

Abdirahim Hassans minnesfond inrättades av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Syftet är att i Abdirahim Hassans anda stödja dels organisering av gräsrotsarbete i Sverige, dels internationellt solidaritetsarbete, som syftar till att främja demokrati, jämställdhet, mänskliga rättigheter och social rättvisa.

Abdirahim Hassan eller Abdi, som han kallades, sköts till döds i Somalia i augusti 2013. Abdi föddes i Somalia och växte upp i Husby. År 2009 gick Abdi med i Ung Vänster. Han var målmedveten och ville lära sig mer om organisering för att ta med sig de kunskaperna till Somalia i syfte att organisera vänstern och fackföreningsrörelsen där. Alla som lärde känna Abdi i Sverige – och det var många – såg honom som en oerhört drivande gräsrot för vanliga människors rätt och värdighet i Sverige.

Varmt välkomna!

Ska du sänka din lön nu Björklund?

seluah

Att vi har rasister i riksdagen är illa, men det är när andra partier börjar snacka som SD som problemet växer. Idag är Folkpartiet det problemet. Seluah Alsaati svarar på FP:s debattartikel på DN idag:

FP krav 1: Skärpta försörjningskrav för anhöriginvandring Bara de som har jobb ska få ta hit sina anhöriga, undantaget är barn under 18 år. Men familjeband består livet ut. Om det blev krig i Sverige och jag skulle fly till ett annat land skulle jag vilja leva tillsammans med min syster även om jag är 31 år idag. Istället för att skärpa jobbkrav vill Vänsterpartiet ta bort det kravet. Sen är det bakomliggande antagandet hos Folkpartiet att folk är lata och inte vill jobba. Det är fel. Folk vill jobba, men det finns inga jobb.

FP krav 2: Stärkt arbetslinje vid beslut om uppehållstillstånd Den som får jobb kan få permanent uppehållstillstånd. Återigen, lyckas vi skapa fler jobb skulle problemet med arbetslöshet inte finnas. Det behöver kombineras med en politik mot diskriminering då många arbetsgivare väljer bort personer med icke-svenskt klingande namn. Dessutom ska uppehållstillstånd ges utifrån skyddsbehov och tid i Sverige och inte om du har ett jobb eller inte.

FP krav 3: Lägre trösklar till jobb och modernare arbetsrätt Folkpartiet föreslår på klassiskt högermanér att vi ska rucka på arbetsrätten för att skapa fler jobb med skitiga arbetsförhållanden och usla löner. Som om det är det enda vi invandrare duger till är att skura toaletter och inte ens få bra betalt för det. Nej, nej. Det ska vara justa jobb med justa villkor. Det är så vi gör i Sverige.

FP krav 4: Avskaffa vårdnadsbidraget Grattis Folkpartiet! De var ju själva med och införde vårdnadsbidraget 2008 tillsammans med Reinfeldt, men kom på lite för sent att det inte var en bra idé. Men det gör inget – det här förslaget välkomnar vi.

FP krav 5: Språkkrav för medborgarskap FP ligger risigt till i opinionsmätningar och dammar av ett gammalt förslag om språkkrav, inte så fräscht. Men varför ska vissas medborgarskap villkoras och inte andras? Folkpartiet utgår också här ifrån att folk vägra lära sig svenska för att jävlas. Vilket givetvis är absurt. Istället för piska föreslår Vänsterpartiet att svenskundervisningen ska starta omedelbart när asylsökande kommer till Sverige.

Slutligen. FP insinuerar att det saknas incitament för invandrare att jobba, samtidigt föreslår de lägre ingångslöner. Det här fick mig att tänka på den sak. Det går inte så bra för Folkpartiet just nu, kanske är det så att Björklund saknar incitament för att prestera. Ska du sänka din lön nu Björklund för att göra ett bättre jobb?

Länk till artikeln i DN: https://www.dn.se/debatt/effektivare-integration-med-forsorjnings-och-sprakkrav/

Vänsterpartiet startar insamling till syriska flyktingar

Kriget i Syrien är en katastrof. Hem bombas, systrar och bröder mördas och familjer tvingas på flykt. Vänsterpartiet arbetar för en fredlig och politisk lösning på konflikten och för att FN ska skydda civilbefolkningen. Men när miljontals människor är på flykt och det fattas, mat, mediciner, vatten, filtar etc. vill vi också göra något mer.

Vänsterpartiet Storstockholm påbörjar en insamling till Röda Korset (eller Röda Halvmånen som det heter lokalt) som arbetar på plats i Syrien, Libanon och Jordanien för att förse människor med det nödvändigaste. Vår insamling kommer att hålla på till och med slutet av maj 2015.

Jag var nyligen själv och besökte ett syriskt flyktingläger i Libanon. Barnen berörde mig mest. Inte det att de var smutsiga och hade trasiga kläder. Inte det att de bodde i ett garage under jorden utan möjlighet att låsa om sig på natten. Utan att de inte hade något meningsfullt att göra på dagarna. Leksaker och klätterställningar såg jag inte till. Nu snöar det dessutom där och många barn springer runt i tofflor och gör snöbollar med sina bara händer. Inte för att föräldrarna inte bryr sig. Utan för att de inte har en dollar över till skor.

Inget barn ska behöva växa upp under de omständigheterna. För mig känns det självklart att bidra med en slant. Hoppas att du också vill göra det. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Hur kan jag hjälpa till?

Sätt in pengar:
Vänsterpartiet Storstockholm har en egen insamling hos Röda Korset, sätt gärna in pengar genom den så ser vi hur mycket vi lyckats samla in tillsammans. Här finns vår digitala insamlingsbössa.

Skramla:
De partiföreningar som vill skramla pengar till insamlingen får gärna själva höra av sig till sin lokala Röda Korset-avdelning för att få bössor av dem. Du hittar din lokala Röda Korset-avdelning här.

Kläder och leksaker:
Lördagen den 7 februari (i samband med upptakten Fråga Orten) samlar vi in kläder och leksaker som skickas vidare till syrier på flykt. Kom till Kungsgatan 84, Stockholm, någongång mellan 15.00–21.00 med det du vill ge bort, kom ihåg att kläderna ska vara rena och hela!

SELUAH OCH LEO OM FRÅGA ORTEN

Seluah och Leo fråga ortenOm två veckor börjar Vänsterpartiet Storstockholm arbetet med Fråga Orten.

Vad handlar Fråga Orten om?

Seluah: Vi ska finnas ute och fråga människor om vad de tycker är viktigt i deras närområde. Saker de tycker är bra och saker de tycker att vi behöver göra något åt. Det vanliga är annars att politiker snackar och folk lyssnar. Nu gör vi tvärtom.

Varför är det viktigt att lyssna?

Leo: Det är folks liv det handlar om. En sjuksköterska vet vad som är bäst för en sjuksköterska, vi kommer aldrig att lyckas att göra ett bra jobb om vi inte får reda på hur det ligger till.

Seluah: Förhoppningsvis kan också se till att bli ett parti med bättre förankring i våra närområden.

Hur ska det hela gå till?

Leo: Vi har två arbetssätt. Den ena är att i våra partiföreningar arrangera dialogmöten till exempel utanför tunnelbanan eller på gården och prata med folk. Det andra är att arbeta mycket med sociala medier där folk kan skicka in bilder eller filmsnuttar med hashtaggen #jagtycker med ett budskap till politiker. Vi kommer också att släppa några filmer där vi intervjuat några personer om vad de tycker.

Nice! Vad ska ni göra med de åsikter ni får in?

Seluah: Vi kommer att sammanställa svaren. En del saker kommer vi kanske att kunna genomföra när vi sitter i majoritet, en del saker får vi ta med till framtiden. Men när vi träffar folk som delar våra åsikter kommer vi självklart fråga om de vill gå med i Vänsterpartiet och arbeta tillsammans med oss.

Release den 7:e februari va?

Seluah: Yes, lördagen den 7:e februari släpper vi kampanjen. På dagen hör vi röster från orten och diskuterar hur vi kan bli aktiva i dialogarbetet. På kvällen blir det grill och skön musik. Det kommer bli nice, kom!

Spana in releasesidan här: https://www.facebook.com/events/1411480565812106/?fref=ts

Vänsterpartiet vill se fler kvinnor i historieböckerna

kvinnohistoria

Idag rapporterar Dagens Nyheter att endast 13 procent av alla personer i de vanligaste läroböckerna för skolbarn är kvinnor.

Det är inte okej. Det vi kvinnor gör undervärderas alltid. När vi haft maktpositioner kommer det inte med i historieböckerna. När vi gjort andra viktiga saker som att ta hand om våra barn och sjuka syns inte det heller. Eftersom befolkningen består av hälften kvinnor borde i alla fall hälften av personerna i barnens böcker också vara kvinnor, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Här kommer några tips på kvinnor som kan få en hel sida i kommande historieböcker!

  • Elise Ottesen-Jensen. Var en av initiativtagarna till att starta RFSU, Riksförbundet för Sexuell Upplysning. Elise har slagits för sexualpolitiska frågor som t.ex. rätten till säkra aborter.
  • Karin Kock. Sveriges första kvinnliga statsråd och Sveriges första kvinnliga professor i nationalekonomi. Viktigt att lyfta kvinnor som varit med och utformat den ekonomiska politiken för Sverige.
  • Alfhild Teresia Agrell. Författare som bland annat har skrivit om sexuell dubbelmoral och hon ifrågasatte även kvinnors roll i traditionella äktenskap.

Behöver man fler tips på kvinnor som varit med och format historien kan man googla. Vi hittade efter en snabb titt på det stora internet denna lista. Den innehåller såväl akademiker som prinsessor, men det är bara början. Varsågoda för tips, läroboksförlagen!

För mer information:
Seluah Alsaati
ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
076-236 99 87

Tusentals i solidaritet med Charlie Hebdo

Vänsterpartiet var igår på plats på Sergels torg för att hedra offren för den brutala terrorattacken i Paris. För yttrandefrihet, det fria ordet och för religionsfrihet! ”Försvaret av yttrandefriheten måste vara kompromisslöst, oavsett var, av vem eller med vilka motiv den attackeras” sa igår Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Läs hela uttalandet här.

Vänstern på gång igen!

Julmaten är uppäten och vi har firat in det nya året. Nu är vi från Vänsterpartiet tillbaka och kavlar upp ärmarna inför vårens aktiviteter. Det blir inget nyval men det finns mycket att göra. Vi har en bostadsbrist att lösa, skolor och sjukvård att förbättra och orättvisor i världen att bekämpa. Vill du gå med oss och bli aktiv är du varmt välkommen, du behöver oss och vi behöver dig. Den 7 februari arrangerar vi en vårupptakt för alla som vill bli mer aktiva i Vänsterpartiet under året. Mer information kommer, men skriv in datumet i era kalendrar redan nu.

Med vänliga hälsningar
Seluah Alsaati
distriktsordförande, Vänsterpartiet Storstockholm

Läs mer här om hur du kan bli aktiv i Vänsterpartiet.

 

GOD HELG!

godjul

GOD HELG OCH RÖTT NYTT ÅR!

Vi vill önska alla våra följare och medlemmar en riktigt god helg och ett rött nytt år. Samla ihop krafterna inför ett händelserikt 2015. Nu har vi helgstängt och öppnar återigen upp den 7 januari!

 

Extra val vid ideologiskt vägskäl

För alla föräldrar som oroar sig för allt från förlossning till barnens skolgång ska Vänsterpartiet vara alternativet.

 

Milla Lindén från Tyresö börjar känna värkarna. De tilltar. Hon ringer till sjukhus efter sjukhus men ingen kan ta emot henne, varken i Stockholms län eller i Uppsala eller Nyköping. Det går sju minuter mellan varje värk.
Barnmorskan i luren säger att hon måste vänta tills värkarna kommer oftare. Milla får panik, känner att bebisen trycker emot. Hon klockar fortfarande sju minuter mellan varje värk men ringer ändå igen och säger att det går fem minuter. Lögnen gör att hon blir insläppt. Några minuter efter att hon skrivits in i ett provisoriskt rum kom bebisen.

Onsdagen den 3 december fällde Sverigedemokraterna regeringens budget. Det var den första budget på länge som hade tydliga satsningar på välfärden. Vi i Vänsterpartiet hade lyckats förhandla oss till många bra saker, bland annat gratis läkemedel för barn och ökade resurser till förlossningsvården. Mer pengar för att anställa och höja lönerna för sjuksköterskor, barnmorskor och undersköterskor är helt nödvändigt för att åtgärda krisen inom förlossningsvården.

Det ska inte vara så att kvinnor ska känna sig tvungna att ljuga om två minuter för att bli insläppta på förlossningen. Vad hade hänt Milla om det blivit komplikationer i det provisoriska rummet, eller ännu värre, om hon blivit kvar hemma? Milla är bara en av alla de som vittnat om situationen inom den svenska sjukvården. Det är mot bakgrund av alla förlorade reformer vi känner sorgen över att budgeten fallit och att nyval utlysts. Men nu gäller det att gilla läget och att ta situationen på allvar. Vi är i ett vägval. Antingen går Sverige mot ökade klassklyftor, flera år till av högerpolitik och ökad misstro mot flyktingar och oss som har bakgrund i andra länder. Eller så går vi mot ett mer rättvist samhälle med satsningar på en välfärd att lita på. 

seluah_bylineVår uppgift är att få debatten att handla om höger mot vänster. Pengar till barn, tanter och gubbar eller pengar till skattesänkningar och riskkapitalister? För alla antirasister därute som vill organisera sig ska Vänsterpartiet vara det självklara alternativet. För alla föräldrar som oroar sig för allt från förlossning till barnens skolgång ska Vänsterpartiet vara alternativet. För alla som undrar om de kommer få ha kvar sitt jobb eller inte ska Vänsterpartiet vara de man vänder sig till.

För alla som vet att det är solidaritet, aldrig rasism och girighet, som kan bygga ett bättre samhälle, är Vänsterpartiet alternativet. Nu tar vi fajten, vi är beredda.

Och alla behövs. Även du.

 

Vill du aktivera dig? Läs här om hur du gör.