Skip to main content

Författare: storstockholm

Nominera och motionera

Kongressen är Vänsterpartiets högsta beslutande organ, beslut tagna på kongressen står över alla andra instanser. Den hålls vartannat år och tar beslut om bland annat partiprogram, stadgeändringar, val av partistyrelse och valplattformar.

2016 hålls kongressen i Örebro 5-8 maj. Till denna skickas 225 ombud från hela landet. Ombuden fördelas utifrån medlemsantal i distrikten och Storstockholm ska utse 57 ombud. Ombudsvalen hålls 23 och 25 februari i valkretsar. Partiföreningar i Stockholms stad och branschföreningar har ombudsval den 23 februari och partiföreningar i länet har den 25 februari.

Hur kan du som medlem påverka?

Diskutera:
Inför kongressen arrangeras flera träffar för att diskutera de dokument som kongressen har att behandla. Runt om i Storstockholm hålls det förträffar med inledare från distriktsstyrelsen under januari. Kalendarium för de träffarna hittar du här.

Söndag 17 januari arrangerar Miljö- och klimatutskottet en dag med fokus på Eko-Eko och klimatfrågor på Kafé Marx, mer info hittar du här.

Söndagen den 30 januari är det också en heldag både om socialistiska strategier och Eko-Eko på ABF-huset som bara är för kvinnor. Mer om den dagen hittar du här.

Motionera:
Handlingarna till kongressen (ändringar i partiprogrammet, stadgarna och förslag till ekologisk-ekonomiskt punkt-program) finns nu tillgängligt. Om du vill förändra något i dessa program eller något helt annat så kan du motionera, det vill säga föreslå en förändring. Sista dag för att skicka in motioner är den 5 februari och de ska skickas till [email protected]. Läs alla dokument och en motionshandledning på kongressidan, den hittar du här.

Nominera och kandidera till kongressombud:
Är du intresserad av att vara kongressombud eller har du en partikamrat som du vill se som ombud? Se till att nominera! För att valberedningarna ska ha möjlighet att förbereda valen så är det förhandsnomineringsstopp den 5 februari. Skicka in förnamn och efternamn samt partiförening på de du nominerar till [email protected].

Nominera till valen på kongressen:
Flera viktiga val sker under kongressen, till dessa kan man nominera sina partikamrater. Valen som ska göras är följande:

Partiordförande
Partistyrelsens övriga ordinarie ledamöter
Partistyrelsens suppleanter
Programkommission
Revisorer
Revisorssuppleanter
Valberedning

Förhandsnomineringar till samtliga val skall vara valberedningen tillhanda senast 5 februari och skickas till [email protected].

Observera att förhandsnomineringar till ny valberedning skickas till [email protected].

Kongressminnen

Vi har frågat två tidigare kongressombud hur det är att vara på kongress och om de har några tips att dela med sig av.

11393073_10153356900762065_7780282769243705075_nNamn: Klara Ernemo
Partiförening: Sundbyberg
Vilken/vilka kongresser: 2012 i Uppsala

Vilket är ditt bästa kongressminne?

Partiordförandevalet när Jonas blev vald kändes stort och viktigt. Det var mycket media där och många pläderingar. Något som man också minns är de som är roliga i talarstolen, och när de som håller i mötet i presidiet är bra på att lätta upp stämningen. Det blir minnesvärt med humor!

Har du några tips hur man bäst förbereder sig inför kongressen?

Det bästa är nog att prata med någon som är van och säga det rakt ut att man behöver hjälp att förbereda sig. Det kan kännas som att alla är veteraner och säkra på sin sak, men alla har varit på sin första kongress någon gång och vet hur nervöst det kan vara. Du som är kvinna och åker på kongress gör bra i att prata ihop dig med andra kvinnor som varit på kongress för att få stöd och goda råd, där hittar man mycket erfarenhet och kunskap!

ulla portratt

Namn: Ulla Hoffmann
Partiförening: Tyresö
Vilken/vilka kongresser: De flesta kongresser sedan 1993

Vilket är ditt bästa kongressminne?

Det var på kongressen 1993. Jag hade skrivit ett helt nytt avsnitt om partiets kvinno-politik och motionerade om att det i sin helhet skulle ersätta programkommissionens förslag. Min partiorganisation tog den som sin egen. På förmötet för de kvinnliga delegaterna lyfte Irja Lindroth upp motionen och uppmanade delegaterna att rösta för den. Det blev förstås votering och ordförande fann att motionen hade vunnit och inte någon begärde rösträkning. Ögonblicket från det ordförande funnit att motionen vunnit till dess klubbslaget föll kändes som en evighet – men jag tror det var ganska kort.

Har du några tips hur man bäst förbereder sig inför kongressen?

Det är jätteviktigt att läsa alla handlingar med socialistiska och feministiska glasögon och delta i det arbetet kring motioner och program som partiföreningen och distriktet anordnar. Om du ska gå upp i talarstolen och plädera för en motion eller annan skrivning, förbered dig hemma. Det finns talartidsbegränsning och den kommer att bli ännu mer restriktiv under kongressen. Skriv ner vad du vill säga och träna hemma så att det inte tar mer än tillåten tid. Kongresspresidiet är stenhårda vad gäller tiden och det är så pinsamt att inte få sagt det man vill säga utan tvingas till att skrika yrkandet på väg ner från talarstolen.

GOD JUL OCH RÖTT NYTT ÅR!

godjul-page001

Vi vill önska alla våra medlemmar och följare en riktigt god jul och ett rött nytt år! Vi vill även tacka alla som har engagerat sig, kommit på möten, blivit medlemmar och kämpat för ett rättvist samhälle. Nu tar expeditionen ledigt och samlar krafterna och öppnar igen den 11 januari!

Internationella dagen mot våld mot kvinnor

I dag är det den internationella dagen mot våld mot kvinnor.
FN har slagit fast att våld mot kvinnor är ett hinder mot jämställdheten i juridisk, social, politisk och ekonomisk bemärkelse.
Det är en fråga om makt, helt enkelt.
De som har de juridiska, sociala, politiska och ekonomiska fördelarna är de som har makten. Vi kan konstatera att det varken i ett globalt eller nationellt perspektiv är kvinnorna.

Förra året anmäldes över 20 000 fall av kvinnomisshandel, i de allra flesta fall var offret bekant med med gärningsmannen.
20 000. Det är lika många som bor i kommuner som Ljusdal, Kumla och Simrishamn.
Sedan kan man anta att mörkertalet är stort. Av många skäl kanske man inte kan anmäla en närstående person. Kanske den man har barn med, kanske den man är beroende av för sin försörjning. Kanske är man rädd att omgivningen ska döma och ta parti för gärningsmannen.
“Han är inte sån.” “Han skulle aldrig..” “Han är ju så himla trevlig”
Det syns inte utanpå vad en människa är kapabel till.

Det kan vara svårt att ta sig ur en våldsam relation. Våldet kan normaliseras och offret lägga skulden på sig själv. När det råder bostadsbrist är det svårt att lämna. Om man har låg inkomst kan man tveka på grund av en oro över huruvida man kan försörja sig själv och sina barn vid en separation.
Detta är alltså självklart också en klassfråga. Är man låginkomsttagare, arbetslös eller sjukskriven är det svårare att våga ta steget. Det kan också handla om att kvinnan inte talar så bra svenska och har svårt att veta hur man kontaktar myndigheter och ta reda på hur man kan få hjälp och stöd. Man kanske har ett bristande socialt skyddsnät vilket också gör ett uppbrott svårare.

Här måste samhället göra hjälpen mer lättillgänglig och omfattande. Det måste finnas jourbostäder för utsatta kvinnor i alla kommuner. Kvinno- och tjejjourerna måste få kontinuerligt stöd, inte vara beroende av vad en regering eller kommunmajoritet för tillfället tycker.

Man måste också ta polisanmälningar på allvar och de måste utredas skyndsamt och omsorgsfullt. De flesta av de mord som begåtts på kvinnor, där gärningsmannen är en närstående (i genomsnitt 20/år), har föregåtts av anmälningar om våld och hot. Därför har Vänsterpartiet under många år drivit kravet på att en nationell haverikommission ska tillsättas varje gång en kvinna mördats eller misshandlats till döds av en närstående man.

Så länge vi låter detta fortsätta, kommer det att fortsätta.
Övergrepp mot kvinnor, oavsett om det handlar om misshandel, våldtäkt eller trafficking, är en i grunden demokratisk fråga.
Den handlar om huruvida kvinnor ska vara jämställda män i juridisk, social, politisk och ekonomisk bemärkelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transgender day of remembrance

Idag uppmärksammar vi hatbrott mot transpersoner

Transgender day of remembrance (TDoR) tillkom efter att Rita Hester mördats 1998. Var tredje dag dödas en transperson någonstans i världen enligt siffror från RFSL. Så länge hot, hat och diskriminering av transpersoner fortfarande pågår är det vår skyldighet som vänsterpartister att uppmärksamma och att uppmana till handling.

Den afroamerikanska transkvinnan Rita Hester knivhöggs till döds i sitt hem i Boston den 28 november 1998. Rita mördats på grund av sin transidentitet. Transgender day of remembrance (TDoR) tillkom efter mordet på Rita och uppmärksammas globalt den 20 november varje år. Syftet är att uppmärksamma transpersoners villkor, utsatta situation och de hatbrott som de utsätts för i vårt samhälle, enbart på grund av transfobi. Rita är tyvärr dock endast en av många transpersoner världen över som mördats på grund av transfobi.

Internationella studier visar att transpersoner är utsatta för både allmänna och specifika hälsorisker på grund av utsatthet för trakasserier, diskriminering och våld. Transpersoner är även en utsatt grupp i Sverige i dag. Gruppen drabbas av osynliggörande, okunskap och våld i högre grad än många andra grupper. Var tredje dag dödas en transperson någonstans i världen enligt siffror från RFSL.

I juni presenterades en svensk rapport från Folkhälsomyndigheten (läs den här). Det var en dyster läsning. Var femte svarande angav att de någon gång har varit utsatta för våld på grund av sin transerfarenhet. Över en tredjedel svarade att de har blivit utsatta för psykiskt våld under de senaste 12 månaderna. Varannan transperson har utsatts för trakasserier de senaste tre månaderna och har undvikit dagliga aktiviteter på grund av rädsla för diskriminering.

Det finns inget parti i Sverige som har en sådan lång och stolt tradition av att stå upp för HBTQ-personers rättigheter som Vänsterpartiet.Vänsterpartiet Storstockholm deltar i uppmärksammandet av Transgender day of remembrance. Förutom att uppmärksamma TDoR på vår webbplats kommer vi också att delta i Ung Vänsters manifestation idag, den 20 november, kl 17.00 på Sergels Torg där vi också kommer ha en talare. Välkommen att delta i manifestationen!

Vänsterpartiet vill bland annat:
  • Att transpersoner ska omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelse om hets mot folkgrupp.
  • Införa ett tredje kön.
  • Att en offentlig ursäkt ges till de transpersoner som har tvångssteriliserats.
  • Att de transpersoner som har tvångssteriliserats får en ekonomisk kompensation.
  • Göra om könstillhörighetslagen.
  • Göra ändring av juridiskt kön till ett helt administrativt förfarande.
  • Avskaffa nuvarande åldersgränserna för ändring av juridiskt kön respektive medicinsk könskorrigering.
  • Göra familjljelagstiftningen könsneutral.
  • Förbättra vårdens förmåga att möta  transpersoner i samband med graviditeter.
  • Göra namnlagen könsneutral och underlätta för personer under 18 år att byta namn.
  • Utreda ett personnummersystem i syfte att införa könsneutrala personnummer.

Vänsterpartiet Storstockholms HBTQ-utskott

Vi minns Kristallnatten

kristallnatten_2

“Om vi håller upp nazismen som en spegel för oss,
ser vi våra egna drag förstorade, men just därför så avslöjande.”

Så skriver den norske filosofiprofessorn Harald Ofstad i sin klassiker “Vårt förakt för svaghet”.

I dag är det årsdagen av det som kom att kallas Kristallnatten. Natten mellan 9 och 10 november 1938 kulminerade de pogromer mot det judiska folket i Tyskland där omkring 400 judar dödades, 30 000 fördes till koncentrationsläger och över 7000 butiker vandaliserades. Detta brukar betecknas som inledningen till Förintelsen.

Nazismen är inte svår att ta avstånd från. Nazismen är omänskligheten och människoföraktet förkroppsligat. Men tar man bort hakkorsen och uniformerna finns värderingarna mitt ibland oss. Dessa värderingar bärs upp av andra faktorer än sitt historiska sammanhang. Nazismens värdegrund säger att den starke ska härska över den svage. Att det finns ett “vi” och ett “dem” där “vi” alltid är bättre än “dem”. Nazismen är beredd att med våld se till att den ordningen råder. Den dödar, bränner, misshandlar och skrämmer till tystnad.
Nazismens innersta tankar och ideal är något som finns latent hos mänskligheten och som kan väckas till liv och få gehör när som helst. Den behöver inte heila och komma klädd i ridstövlar. Den kan se ut som vem som helst. Den kan kalla sig för något helt annat.

När vi minns Kristallnatten bör vi inte se den så mycket som en avlägset historisk händelse utan mer som en reflektion av vår egen tid. Vi tror att vi känner avsky för nazismen men anammar okritiskt samma värderingar bara de inte uppvisar de yttre, tydliga kännetecknen.
Så idag när vi minns Kristallnatten ser vi oss också i en fjärran spegel. Det är nu vi bestämmer vad som kommer att vara vårt eftermäle. Det är de brinnande flyktingboendena som etsar sig fast i minnet. Det är hatet och avhumaniseringen av utsatta människor som kommer att berätta vår historia. Eller också kan vi välja en annan väg.
Vänsterpartiet tar självklart ställning för en human flyktingpolitik och mot fascism och rasism. När grundläggande mänskliga rättigheter ifrågasätts kämpar vi för att de upprätthålls. Det skrivs historia just nu. Vad den kommer att berätta är upp till dig.


Anslut dig till manifestationerna,
I Stockholm: https://www.facebook.com/events/980411518700400/
I hela Sverige: https://www.facebook.com/events/609424412493894/

Barbro Sörman
Distriktsordförande

 

 

 

Priset till Abdis minne till Förenade förorter

Igår delades priset till Abdirahim Hassans minne ut till kulturrörelsen Förenade Förorter. Abdirahim Hassans minnesfond är inrättad av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Syftet är att i Abdirahim Hassans anda stödja dels organisering av gräsrotsarbete i Sverige, dels internationellt solidaritetsarbete, som syftar till att främja demokrati, jämställdhet, mänskliga rättigheter och social rättvisa. Läs mer om minnesfonden och tidigare pristagare här.

– Idag minns vi Abdi men vi ska inte vara ledsna utan vi ska glädjas för det finns många Abdi bland oss. Det är detta vi firar idag, säger Ilyas Hassan, Abdis bror.

Poeten Simon Matiwos och grundarna Saman Sokhanran och Bipasha Huq var på plats på Husby träff för att ta emot priset av Jonas Sjöstedt och Ilyas Hassan. Årets pristagare, Förenade förorter, är ett projekt där språket lever. Motiveringen lyder:

”Deras spoken word-arrangemang har dragit fulla hus på plats efter plats. De har visat den styrka som finns i att bygga upp nya plattformar, av orten och för orten. Abdirahim Hassan arbetade för ett Sverige där alla får sin röst hörd. Förenade Förorter har lagt sten på sten till grunden för det samhället och varit en stark kraft för att bryta segregationen i den svenska kulturscenen. De har öppnat vägen för många att tillsammans sätta ord på den verklighet vi lever i. Vi hoppas att medlen från Abdis minnesfond ska vara ett konkret stöd i det arbetet. ”

– Vårt område Husby har länge varit politiskt förlamat men vi har alltid haft styrkan inom oss. Förenade förorter är en organisation som vill stärka ungdomar i förortens engagemang, då det är en lång process för en ungdom här ute att göra något kreativt och produktivt för sig själv och sin omgivning. Vi vill funka som en medlare mellan ungdomar och deras mål, inspirera de att våga ta kliv utanför deras trygghetszon. I många fall finns inte sådan verksamhet ens tillgängligt för unga här ute. Det folkets hus en gång i tiden gjorde hela tiden vill vi fortsätta med i förortens anda. Abdi själv försökte stärka ungdomars inflytande både på lokal och internationell nivå. Så det blir en ära att få fortsätta i hans spår, säger Simon Matiwos, poet och aktiv i Förenade Förorter.

– Abdis bortgång var en tragedi för oss alla. Vi är glada över att vi tillsammans med Abdis familj har hittat ett sätt att minnas och hedra Abdi, genom att fortsätta hans arbete för rättvisa och organisering av de som tvingas in i marginalisering. Årets pristagare Förenade Förorter gör just detta genom att med språkets makt öppna dörren för alltfler att ta plats, säger partiledare Jonas Sjöstedt.

abdi 2015-page001
Foto: Samuel Sherman

Nooshi Dadgostars tal mot tillfälliga uppehållstillstånd

Igår demonstrerade Vänsterpartiet mot tillfälliga uppehållstillstånd och en av talarna på Medborgarplatsen var Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot (V). Nu kan du läsa talet här:

”Varje människa på denna jord som vi delar har rätt till en fristad undan krig och förföljelse. Det är för denna stund asylrätten är skapad. Vi vet det därför att det hade kunnat vara du eller jag som med livet som insats tvingats fatta mycket svåra beslut om att lämna det land vi älskar och växt upp i. Alla vet att inga symbolpolitiska handlingar i världen kommer förhindra detta.

Flyktingskapet är en del av Europas historia. I en tid då Europa borde göra allt för att stoppa döden på Medelhavet görs nu allt för att hindra människor att ta sig till säkerhet. Framtiden byggs inte med murar och taggtråd, det har vi lärt av generationer innan oss. Vi vägrar se fler treåringar sköljas upp på Europas stränder. Kriget är på riktigt och det handlar om människoliv – se till att slopa transportörsansvaret, låt människor få återförenas med sina älskade familjer och bygg lagliga vägar ut ur krigets helvete. Historien kommer visa oss rätt.

Men istället för att grunda för ett samhällsprojekt för Sverige där varje människa kan delta på lika villkor, vill dom göra oss till fiender inför varandra. Jag är med i den arbetarrörelse som byggde landet utifrån jämlikhet och rättvisa. Men så fick vi en uppgörelse om något helt annat. Dom vill sänka våra löner, försämra våra arbetsvillkor, gynna sina egna och sen kunna skylla på människor som flyr undan våld och förföljelse. Jag betackar mig för dessa moderater!

Temporära uppehållstillstånd innebär att man kommer vara helt beroende av sin arbetsgivare för sitt uppehälle. Det är chefen som kommer att få bestämma om du får vara kvar i landet eller inte. Hela ditt liv ligger i hans händer. Du kommer i desperation tvingas konkurrera med andra genom att sänka din lön eller försämra dina arbetsvillkor. Förstår ni vad det kommer att göra med vår arbetsmarknad? Förstår ni vilka löner och villkor de vill tvinga oss till? Hur många kommer behöva springa sönder sina kroppar för småslantar, hur många kommer behöva stå med mössan i hand för sin överlevnad? Och vad händer då när vi inte längre kan hålla samman och ställa gemensamma krav på våra arbetsplatser? När fusk, utnyttjande och sjunkande lönenivåer blir vardag och kollektivavtal en lyx.

Och vänner!

Tala om för mig vem som är vinnare på denna politik! Ja inte är det vi som går till jobbet varje dag, inte är det flyktingar som bara vill fortsätta sina liv där det en gång slutade, inte är det vi som vill leva i ett starkt modernt välfärdsland. Det är samma gamla moderatpolitik som vanligt. De rika, arbetsgivarna, ska få mer och alla vi andra mindre. Varför skulle vi gå med på detta?

I vårt Sverige ska man inte kunna se på människors hudfärg hur säkert de sitter i landet eller vilka arbetsvillkor de ska vara beredda att gå med på. På svensk arbetsmarknad ställer vi aldrig människa mot människa.

Och nu ska de så kallade RUT-bidragen öka. Problemen ska alltså lösas genom att skicka ännu mer resurser till dom som har det bäst ställt!

Vänner! Varför skulle vi gå med på detta?

Ingen talar om för mig att de människor som bara har det gemensamt att de tvingats avbryta sina liv på grund av fallande bomber måste ledas in i arbeten som innebär trädgårdsarbete på andras privata tomter eller skura toaletter i fina hem. Ingen talar om för mig att det är nu vi ska använda våra gemensamma resurser för att finansiera elitens livsstil.  Inbilla inte mig att det skulle stärka sammanhållningen i vårt land. Att en skattefinansierad låglönemarknad ämnad åt människor med mörkare hy skulle vara det anständiga.

Och nu ska YA-jobben dessutom undantas från kollektivavtal. Det innebär i praktiken att vi gemensamt ska subventionera lönedumpning.

Vänner!

Använd istället våra resurser till att stärka det vi äger gemensamt. Använd dom till att anställa personal på våra sjukhus, undersköterskor, sjuksköterskor och lokalvårdare. Och vi kräver goda anställningsvillkor. Använd våra resurser till att bygga ett samhälle som rymmer flera. Se till att investera för framtiden, skapa ett nytt nationellt program för bostäder med god kvalitet. För det behöver vi tiotusentals byggnadsarbetare, VVS-montörer och verkstadsarbetare. Låt nyanlända snabbt få komma in i praktik och utbildning under asyltiden. Deras språkkunskaper kommer vara till stor nytta när barnen ska in i skolsystemet. När vi blir fler behöver fler saker uträttas, efterfrågan på arbetskraft växer. Det är nu vi har möjligheten att kraftsamla för det moderna Sverige. Med blicken mot framtiden investerar vi i vårt land, utvecklar, moderniserar, istället för att riva ner och ställa människor mot varandra.

Vänner

Vi byggde detta land tillsammans. Generationer av flyktingar, butiksanställda, bussförare byggde detta land. Människor av kött och blod bygger det varje dag. Vi ställer upp på varandra. Ingen ska för sitt leverne tvingas acceptera lägre löner eller sämre villkor är någon annan.

Låt inga blåbruna krafter lura oss att det är fler människor i vårt land som är hotet. Det är dem som är hotet! De som vill slita sönder vår sammanhållning, som vill att alla resurser ska landa i händerna på deras egna, som förvägrar oss anständigheten i ett tryggt hem undan förföljelse.

Människor har ingått denna uppgörelse. Människor kan också riva den och gå i en annan riktning. Låt oss göra det.”

Nooshi Dadgostar,
riksdagsledamot (V)

Stå upp för demokratin i Turkiet – rösta på HDP

12029586_1663891347159262_3374812769487192995_oDen 1 november går Turkiet till nyval efter att man misslyckats med att bilda regering. Vänsterpartiet uppmanar alla röstberättigade att rösta för demokrati och jämlikhet genom att lägga sin röst på vänsterpartiet HDP.

Den 7 juni i år kom att bli en historisk dag i Turkiet i dubbelbemärkelse då HDP lyckades ta sig över världens högsta riksdagsspärr på 10%, samtidigt som det regerande islamistpartiet AKP förlorade sitt 13 år långa majoritetsstyre i Turkiet.

Precis som parlamentsvalet i juni handlar nyvalet om Turkiets vägval, ett allt mer auktoritärt styre och en fortsatt väpnad konflikt eller demokrati och fred. HDP innehar nyckelrollen och är den kraft som ännu en gång kan lyckas sätta stop för president Erdogans planer för att samla mer makt till presidentposten och ändra landets konstitution.

Vi är imponerade över hur HDP trots attacker och trakasserier fortsätter bedriva en inspirerande valrörelse. HDP visar hur man kan bygga ett modernt Turkiet för alla och har med mod och entusiasm lyft viktiga frågor om minoriteters rättigheter, jämställdhet, social rättvisa och miljöfrågor.

Vi känner både oro och hopp. Oro över våldet mot HDP:s politiker och väljare, över 300 partikontor runt om i landet har på kort tid attackerats och många av dem bränts upp. Trots detta känner vi ändå hopp när kvinnor och män som runt om i Turkiet vägrar låta dig tystas av våldet och står upp för sina grundläggande mänskliga rättigheter och fortsätter att kräva förändring. Det är därför av yttersta vikt att FN och EU agerar för att garantera att valet blir lugnt och demokratiskt t.ex. genom påtryckningar på president Erdogan men också genom att sända ett flertal valobservatörer som runt om i Turkiet kan garantera fria och demokratiska val.

Vi uppmanar alla röstberättigade i Europa att gå och rösta! Rösta då på HDP – för demokrati och jämlikhet.

I Sverige kan man rösta den 24 och 25 oktober på Kistamässan i Stockholm – välkomna hit!

UNDERTECKNADE:

Jonas Sjöstedt, partiordförande
Hans Linde, riksdagsledamot
Malin Björk, EU-parlamentariker
Stig Henriksson, riksdagsledamot
Lotta Johnsson Fornarve, riksdagsledamot
Karin Rågsjö, riksdagsledamot
Jens Holm, riksdagsledamot
Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot
Christina Höj Larsen, riksdagsledamot
Wiwi-Anne Johansson, riksdagsledamot
Daniel Sestrajcic, riksdagsledamot
Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot
Håkan Svenneling, riksdagsledamot
Emma Wallrup, riksdagsledamot
Mia Sydow Mölleby, riksdagsledamot
Torbjörn Björlund, riksdagsledamot
Ali Esbati, riksdagsledamot
Daniel Riazat, riksdagsledamot
Rossana Dinamarca, riksdagsledamot
Yekbun Alp, internationell ansvarig Uppsala län
Hediye Guzel, Vänsterpartiet Nacka
Barbro Sörman, distriktsordförande Stockholm
Nujin Alacabek Darwich, kommunalråd Huddinge
Gin Akgul Hajo, kommunalråd Gävle
Ann-Margarethe Livh, ordförande för Vänsterns internationella forum
Naile Aras, styrelseledamot Vänsterns Internationella Forum
Lars Thor, distriktsordförande Uppsala län
Faruk Aslan, Vänsterpartiet Söderhamn
Benny Gustavsson, Vänsterpartiet Söderhamn

För mer information:

Yekbun Alp, 070-141 40 67
Hediye Guzel, 08-530 624 92

Jobba i Vänsterpartiets största distrikt

Ett år efter en framgångsrik valrörelse så har två stabila kuggar på vår distriktsexpedition valt att prova andra arbeten. Det gör att vi nu söker efter två nya ombudsmän till vår arbetsplats, en tillsvidareanställning och ett vikariat fram till 31 augusti 2016.

På arbetsplatsen är vi sju anställda, varav en fungerar som arbetsledare, och en heltidsarvoderad ordförande. Våra ombudsmän arbetar främst med utveckling och stöd till partiföreningarna, kampanjarbete, intern och extern kommunikation samt organiserande och genomförande av studier på allt från grundnivå till fortbildning av parlamentariker och förtroendevalda i föreningarna.

Vi tar gemensamt ansvar för mycket av verksamheten, samtidigt som var och en också har sina tydligt definierade arbetsuppgifter. Vi hjälps åt vid större arrangemang och hjälper också föreningar, utskott och nätverk med delar av deras verksamhet. En viktig del av arbetet är också att hålla goda kontakter med föreningsaktiva, förtroendevalda, medlemmar och allmänhet. Huvuddragen för verksamheten bestäms av årskonferensen, distriktsstyrelsen definierar uppdragen och mycket av det gemensamt beslutade verkställs av expeditionens personal tillsammans med styrelsen och utskott.

Mycket av fokus de kommande åren kommer att vara förberedelser inför valrörelsen 2018, då vi självklart ska se till att ha en ännu starkare organisation som klarar av en ännu bättre valrörelse.

Det vi nu söker är en tillsvidaretjänst och ett vikariat, till 31 aug 2016, som ombudsman med gemensam huvudinriktning mot föreningsutveckling men också en del kommunikations- och studiearbete.

Vi söker nu dig som:

  • Har erfarenheter av arbete inom arbetarrörelsen, feministiska organisationer, folkbildningsverksamhet, eller annan föreningserfarenhet.
  • Har gärna erfarenhet av arbete på styrelsenivå och/eller som parlamentariskt förtroendevald i Vänsterpartiet.
  • Har gärna erfarenhet av arbete med extern och intern kommunikation i liknande organisationer.
  • Vi ser gärna att du har körkort.
  • Flerspråkighet är också meriterande.

Lön och villkor
Tarifflön och villkor enligt kollektivavtal mellan Handels och KFO. Oreglerad arbetstid på 37,5 timmar i veckan, kvälls- och helgarbete förekommer i viss utsträckning.

En av tjänsterna är ett vikariat till 31 aug 2016.

Ansökan
Låter detta som ett arbete för dig? Skicka din ansökan och meritförteckning senast 25 oktober till [email protected] eller Vänsterpartiet Storstockholm, Box 12660, 112 93 Stockholm. Intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden.

Tillträde sker efter överenskommelse.

Vid frågor, kontakta:
Björn Öberg, vik organisationssekreterare
08-654 13 14, [email protected]

Facklig kontakt:
Sanna Sjögren, Handelsanställdas förbund
08-654 13 12, [email protected]

Tack för allt engagemang!

Under morgondagen, onsdag 23/9, börjar vi avveckla vårt transitboende för flyktingar på Kafé Marx och vi vill rikta ett stort tack till alla som engagerat sig genom att skänka saker, mat och arbetsinsatser för att få det att fungera. Utan alla er hade det aldrig gått!

Återstående saker kommer  vi att skänka vidare till andra boenden och för er som fortsatt vill arbeta som volontärer är bästa rådet att hålla koll i sociala medier, t.ex. i denna grupp eftersom läget och behoven förändras hela tiden.

Det finns en möjlighet att vi öppnar upp igen men vi vet inte i nuläget om eller när detta kan ske.

Ett stort tack skickar jag också till personalen på distriktsexpeditionen som organiserat det hela och sett till så att allt fungerat så bra.

Barbro Sörman,
distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm