Internationella kvinnodagen 2017

Den feministiska rörelsen, som Vänsterpartiet är en del av, har kommit en lång väg, men det finns ännu mycket kvar att göra. I år firar Vänsterpartiet 100 år. Det betyder 100 år av feministiskt arbete. Som 1996 när Vänsterpartiet som det första partiet i Sverige, och kanske även i världen, skrev in feminismen i partiprogrammet. Idag pågår Vänsterpartiet feministiska kamp på gator och torg, i kommuner, lansting, riksdag och Europaparlamentet för att krossa patriarkatet och skapa ett rättvist och solidariskt samhälle.

Detta händer inför internationella kvinnodagen 2017

Prova på feministiskt självförsvar: 5 mars
11.30-14.30 – Feministiskt självförsvar är ett sätt för tjejer och kvinnor att tillsammans lära oss att försvara oss och ta den plats vi har rätt till. Att lära sig att försvara sig, mentalt och verbalt – och med våld om det skulle behövas. Att ta tillbaka rätten över sin kropp och att vända tänkandet i en hotfull situation. Genom olika övningar lär vi oss att öka självförtroendet och sätta värde på oss själva. Även om det aldrig är en tjejs eget fel om hon blir utsatt för trakasserier eller övergrepp, oavsett hur hon beter sig, kan det kännas tryggt att lära sig hantera obehagliga situationer.

Du behöver inte vara med i varken Ung Vänster eller Vänsterpartiet för att komma, så ta med din syrra, kompis, mamma, dotter och mormor!
➤ DATUM: söndag 5 mars.
➤ TID: 11.30-14.30.
➤ ANMÄLAN: Ingen föranmälan krävs.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.
➤ T-BANA: Rådhuset.
➤ GRATIS!
➤ ENDAST KVINNOR*
➤ INGEN ÅLDERSGRÄNS.
*Du som definierar dig som tjej eller kvinna och påverkas av sexualiserat våld är välkommen på detta pass.

Feministiskt självförsvar – Gustavsberg

➤ DATUM: måndag 6 mars.
➤ OBS NY TID: 18.30
➤ PLATS: Gurraberg ungkulturhus
➤ ENDAST KVINNOR*
➤ INGEN ÅLDERSGRÄNS

Demonstration 8 mars
Den feministiska kampen är gränslös! Vi lever i en värld full av gränser som förhindrar kvinnor världen över från att leva sina liv. Det gäller gränser av alla slag – oavsett om det gäller snäva normer, geografiska gränslinjer eller gränser för att ta sig in på arbetsmarknaden.

KOM MED, organisera dig och höj din röst!

FUNKTIONÄR: Vi behöver fler funktionärer under demonstrationen. Vill du hjälpa till så anmäl dig till [email protected] med namn och telefonnummer så får du en uppgift.

➤ DATUM: onsdag 8 mars.
➤ TID: 17:30
➤ PLATS: Norra Latin,
➤ T-BANA: Hötorget