Taxistrejk

Oacceptabla villkor för taxiförare

Taxi 020 och Kurir vann upphandlingen för att köra färdtjänst genom att lägga ett så lågt bud att de slog ut all konkurrens. Det betyder att de redan usla villkoren för Stockholms läns färdtjänstförare nu har blivit ännu sämre. Med det nya avtalet tjänar förarna flera tusen kronor mindre i månaden, det betyder i praktiken att många måste arbeta två heltider för att få ihop en lön som det går att leva på. Förarna saknar både kollektivavtal och garantilön.

Det är oacceptabelt att en monopolliknande situation tillåts uppstå när två bolag i samma koncern vinner 100 % av en miljardupphandling genom att dumpa priserna.

”Avtalet måste rivas upp och upphandlingen göras om. Vi kräver att alla bolag som har avtal med landstinget ger sina förare kollektivavtal, att ackordlönerna försvinner och garantilön införs.”

Pia Ortiz Venegas, ledamot för Vänsterpartiet i landstingsfullmäktige.

”Vi har vunnit taxichaufförernas hjärtan”

Allonias Sebhatu kör sakta med sin vita minibuss längst fram i kolonnen av taxibilar. Han är ordförande i den ideella föreningen Taxiklubben som organiserar både taxiförare och taxiåkare.

– I tre år har vi i Taxiklubben kämpat hårt för bättre villkor och nu har vi vunnit taxichaufförernas hjärtan. Idag är vi ungefär 200 taxibilar som protesterar mot att Alliansen i landstinget har sett till att våra löner har sänkts med flera tusen kronor i månaden! Det nya färdtjänstavtalet betyder att vi får 30-40 kronor i timmen, det räcker inte att leva på. Detta är enda sättet för oss att visa vårt missnöje.

Han har en megafon ut genom ena fönstret och håller brandtal om taxichaufförernas rätt till schyssta villkor.

– Vi har också barn och vi vill hinna träffa dem. Vi är slavar som tjänar så här lite i timmen. Ägarna tjänar miljoner, Kurir och 020 är de största bovarna! Härmed gör vi detta offentligt. Vi vägrar gå med på detta längre. Vi gör inte detta för att det är roligt eller för att straffa stockholmarna.

Utanför LO-borgen kör Allonias extra långsamt.

– Vi vädjar till hela LO, gör någonting! Detta är vår sista utväg. Nog är nog!

När vi närmar oss T-centralen kör plötsligt en annan taxibil upp bredvid Allonias. Det är ett par yngre taxichaufförer som vill att taxikolonnen ska blockera Vasagatan. Allonias svarar snabbt i sin megafon.

– Vi har inte kommit så här långt genom att bryta lagen! Vi är inte en kriminell organisation, vi ska följa lagen hela vägen ut.

De yngre taxichaufförerna lyssnar och taxistrejken fortsätter som planerat. En ny strejk planeras till den 28 april.

”Jag somnar som en död när jag kommer hem”

Mitt i strejkkaravanen låter Khudur Zaidoon Yas mig snabbt hoppa in i hans taxi och berättar om strejken och sin vardag.

– Vi protesterar mot det nya färdtjänstavtalet eftersom det betyder så mycket bekymmer för oss. Ersättningen kommer bli alldeles för billig, idag får vi 800 kronor per resa men med nya avtalet kommer vi bara få 370 kronor. Vi kräver kollektivavtal och att vår ersättning höjs i färdtjänstavtalet.

Lönen räcker inte till för att försörja familjen. Därför tvingas vi chaufförer jobba alldeles för mycket för att klara oss. Det blir ett indirekt tvång att köra för fort och parkera fel för att hinna så många körningar som möjligt. Många har fått körkortet indraget flera gånger och får ofta böter.

Om vi kunde jobba 9 timmar per dag så skulle ingen stressa och ingen köra för fort. Men jag jobbar 13 till 14 timmar per dag för att få ihop lönen! Jag hinner inte träffa min fru och mina två barn. Min relation till min fru faller. Jag jobbar från klockan 12 på dagen till klockan 3 på natten, vi kan aldrig umgås. Jag somnar som en död när jag kommer hem.

Vi har inget kollektivavtal, ingen sjukersättning och ingen semester. Jag har inte haft en enda semesterdag på tre och ett halvt år, det är livsfarligt!