1 maj

Fira 1 maj med vänstern i Stockholm

Fira 1 maj med Vänsterpartiet, Ung Vänster och Vänsterns studentförbund!

Vänsterpartiet och Ung Vänster samlar traditionsenligt till Sveriges största 1 maj-firande. Dagen börjar vid LO-distriktets manifestation vid La Mano – Katarinavägen 15, T-Slussen, kl. 9.30. Där hedrar vi den internationella solidariteten med tal och musik och minns de som åkte till Spanien på 30-talet för att bekämpa fascismen.

Dagen fortsätter sedan med samlingen på Medborgarplatsen kl. 12.00 där det blir tal och musik från Randiga Rut i väntan på avmarschen kl. 13.00. Demonstrationståget går sedan till Kungsträdgården tillsammans med musik från Rrriotsamba Saravá.

I Kungsträdgården startar programmet kl. 13.00 men musik och fortsätter med tal när demonstrationståget anländer ca kl. 14.15. Årets huvudtalare är Rossana Dinamarca, riksdagsledamot för Vänsterpartiet. I Kungsan kommer även det grymma bandet Systraskap spela. Lyssna på deras låt Let’s start a revolution.

Dagens program:
▽ 9.30 – La Mano – Katarinavägen 15, tal av bland andra Seluah Alsaati (V) och Lydia Grünevald, Ung Vänster
▽ 12.00 – Samling på Medborgarplatsen – Tal från bland andra Tantpatrullen, Erik Blohmé, VSF, Madeleine Sellgren, Ung Vänster, Pia Ortiz Venegas (V) och Sebastian Wiklund (V). Musik av Randiga Rut.
▽ 13.00 – Avmarsch från Medborgarplatsen under ledning av Blåsorkestern Vänsterpartiet
▽ 13.00 – Programmet startar i Kungsträdgården med tal och musik från Weather music
▽ Ca 14.15 – Demonstrationståget anländer till Kungsträdgården
▽ Ca 14.15 – Sandra Lindquist, VSF
▽ Ca 14.25 – Dina Viksten Abrahamsson, Ung Vänster
▽ Ca 14.30 – Seluah Alsaati, V Storstockholm
▽ Ca 14.40 – Kajsa Bysell, Hotell och Restaurangfacket
▽ Ca 14.50 – Tal av Rossana Dinamarca
▽ Ca 15.15 – Internationalen med Blåsorkestern
▽ Ca 15.20 – Systraskap spelar

▽FEST▽

Förberedelserna inför årets Första maj pågår för fullt, men vi vill redan nu uppmärksamma er på festen som avslutar dagen. LO Stockholm och ABF Stockholm arrangerar som vanligt en fest för att fira arbetsrörelsens högtidsdag, och i år går den av stapeln på Färgfabriken i Liljeholmen.

Biljetterna kommer att finnas att köpa på plats i informationstältet i Kungsträdgården, i ABF-husts reception samt via nätet för 100 kr. Föreningar kan beställa festbiljetter mot faktura. I dörren kostar de 150 kr. Information om festen kommer att läggas upp på abfstockholm.se

Läs mer om biljetter och program här: https://www.facebook.com/events/424105317750770/