Val 2014

Alla är värda ett bra jobb

brajobb

Vänsterpartiet har under 2012 och våren 2013 samlat in berättelser från arbetslivet på sajten ”Prata om jobbet”. Många berättade om ett hårt arbetsliv fyllt av stress, dålig arbetsmiljö och osäkra anställningar.

Alla som skickade in berättelser har gjort ett viktigt jobb. Det är i vardagen på arbetsplatsen effekterna av nedskärningar, hög arbetslöshet och urholkad arbetsrätt blir konkreta och kännbara.

Vänsterpartiet anser att alla har rätt till arbete på värdiga villkor. Berättelserna från kampanjsajten och samtal på arbetsplatser har hjälpt oss att formulera både problem och förslag till förändring.

Vi vet att det här är viktiga frågor för många människor. Vi vet att det är frågor som är viktiga för hela vårt samhälle. Och vi vet att samhället går att förändra. Med fackligt och politiskt arbete kan vi skapa ett bättre arbetsliv för alla. Läs mer om vad du kan göra för att förändra genom att klicka här. Hjälp gärna till att sprida filmklippen som finns här nedan genom att klicka på DELA.

Vad ska du bli när du blir stor? Timvikarie…
Vi har en bättre idé! Stärk rätten till fasta anställningar.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=gKGXXFtxvQ4]

Vad ska du bli när du blir stor? Deltidare!
Vi har en bättre idé! Stärk rätten till heltid.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=AxCKudHGDJY]

Vad ska du bli när du blir stor? Billig!
Vi har en bättre idé! Stoppa svartjobb och låglönekonkurrens.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=XNphHkUFV70]