Tack alla ni som kämpat för Vänsterpartiet det här året!

Seluah web

Året 2012 kan ses lite som ett mellanår. Det svenska politiska landskapet har inte genomgått några drastiska förändringar. Nya Moderaterna är fortfarande gamla Moderaterna och städade Sverigedemokraterna är fortfarande ostädade Sverigedemokraterna. Järnrören är väl det som skulle vara nytt då. Och att svensk media äntligen börjat kalla SD för ett rasistiskt parti. Sverige tycks också ha blivit mer polariserat. SD har under hösten stärkt sin ställning opinionsmässigt, deras väljare har inte blivit avskräckta över att sanningen nu kommit fram. Tvärtom är det säkert många som tänker att det var rätt att ”ge igen” mot invandrarna. Samtidigt har den antirasistiska rörelsen fått luft under vingarna, åtminstone på sociala medier.

Andra händelser vi minns 2012: Obama blir omvald till president, RUT-avdraget användas för att anlita en bartender, bomber faller återigen över Gaza, EU får fredspriset. Och inte minst valet av två svenska vänsterpartiledare. Socialdemokraterna lyckades genom tillsättningen av Stefan Löfven återhämta sig efter fallet, nu är man tillbaka i kampen om nästa statsministerpost. Även vi i Vänsterpartiet har valt en omtyckt ledare som i början kammade hem nyhetsrubriker som ”Sjöstedt-effekten” och ”Jonas Sjöstedt – en kvinnomagnet”. Opinionssiffrorna sköt i höjden. I slutet av våren var smekmånaden över och stödet för V sjönk något. Men Jonas är fortfarande omtyckt och har ett högt förtroende bland väljarna. Och vi har andra siffror som pekar uppåt, nämligen medlemsantalet som fortsätter att öka. Nu är Vänsterpartiet Storstockholm uppe på fantastiska 3250 medlemmar.

Under året har Svenskt Näringsliv på allvar gett sig in i debatten om vinster i välfärden och jämför nu frågan med striden om löntagarfonderna. Det är ett bra betyg för oss i Vänsterpartiet, vi har vänt samhällsdebatten. Alliansen har börjat prata om att få stopp på skattesnurror, LO-kongressen vill se en ”non-profit” princip i välfärden och Socialdemokraterna ställs till svars. Vänsterpartiet har under året också lanserat kampanjen ”Vi är människor inte maskiner” och nu har omkring 250 personer berättat om sin jobbsituation på prataomjobbet.se. För distriktet har det också handlat om att bemöta en av storstadens största problem, nämligen bostadsbristen. En stor majoritet av partiföreningarna har jobbat med bostadsfrågan, både genom utåtriktade arrangemang och genom intern politikutveckling.

När vi nu närmar oss nästa år är det viktigt att vi tar med oss det här årets framgångar. Nästa års politiska utmaningar för Vänsterpartiet Storstockholm är att fortsätta utveckla en trovärdig politik för fler hyresrätter med rimliga hyror. Målet är att bli spindeln i nätet för bostadsfrågorna inför valrörelsen 2014. Vi har också organisatoriska utmaningar framför oss. Till exempel att stärka partiets kampanjorganisation, stödja partiföreningarnas viktiga arbete och att implementera den internfeministiska handlingsplanen.

För utan en effektiv organisation kan vi inte leverera bra politik. Utan aktiva medlemmar kan vi inte övertyga folk om att Vänsterpartiet är det bästa alternativet för att dem. Ett år går fort och nu tar vi sikte på nästa år. Då ska vi nämligen vässa vänstern för framtiden.

Men innan dess är det dags för vila. Tack alla ni som kämpat så hårt under året för Vänsterpartiet. Ni har gjort ett fantastiskt jobb!

God jul och gott nytt år!

Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm