Ledare

Historisk rödgrön våg i Storstockholm!

I Stockholmsregionen finns stora förhoppningar att det sker rödgröna maktskiften. I skrivande stund har Vänsterpartiet i Stockholms stad en rekordartad siffra på 15,3 %, det bästa resultatet på 70 år. Vänsterpartiet i Sundbyberg är i skrivande stund på 13, 3 % som även det är historiska siffror sen 1970-talet.

Runtomkring i regionen har vi i olika kommuner chansen att byta ut historiska moderatledda styren, samtal påbörjas inför eventuella förhandlingar för att ta över olika kommunstyren. Vi har i en överväldigande majoritet av kommunerna gått framåt mer eller mindre. Detta i historiskt röda kommuner som exempelvis Botkyrka men även i blå kommuner som Nacka och Danderyd. Vänsterpartiet i Region Stockholm har knipit två extra mandat och det ser ut som att det 16-åriga moderatledda högerstyret raseras. Där samtliga högerpartier backar.

Stockholmarna har gjort ett antirasistiskt val när de har tagit avstånd från SD. Det tycker också Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap (DN 14.09.22), och menar att många allmänborgerliga stockholmare har valt antirasism framför ett borgerligt ställningstagande.

Och vilken storartad valrörelse vi har haft, en valrörelse med parkleksturnéer, blodtrycksbuss! Vi har arrangerat fotbollsturneringar mot rasism, ringt 10 000- tals samtal, knackat dörr, stått i valstugor och cyklat för klimatet, lanserat en omställningsplan för regionen.

Vi bygger broar mellan människor och mellan orter. Vi ska bygga trygga samhällen. Där det finns distans ska vi skapa närhet, där det finns misstro ska vi bygga förtroende. Detta gällde före valet och det gäller precis lika mycket efter valet. Att bygga relationer och förtroende kräver närvaro, lyhördhet och långsiktighet. Jag minns den socialdemokrat jag träffade under dörrknackning. Med ångest och sorg tänkte hon för första gången på 30 år ändra sin röst, dagen innan valet. Det var Vänsterpartiet som hade räddat hennes hyra och höjt hennes pension.

Valrörelsen handlade om ideologi, att vara tydlig med vår politik. Vi har tydliga svar på den växande rasismen, klimatkrisen, nerskärningarna, gängkriminaliteten, asylrätten och marknadsskolan och vikten av en stark allmännytta. Frågor som berör väljarna in på bara skinnet. Det är viktigt att vara tydlig med våra uppfattningar. Det fick också de ryggradslösa partierna till höger se, att det inte lönade sig att närma sig SD, och glömma principer och ideologi, inte i vår region.

Det vi har gått ut med är vår trygghet. Och för oss hänger allt ihop, ekonomisk trygghet, social trygghet och den fysiska tryggheten. Alla måste vara trygga där vi bor. Det hör ihop med vår kamp för bra arbetsvillkor, klasslöst samhälle, antirasism och en omställning för att nå våra klimatmål.

Vänsterpartiet behövs nu mer än någonsin. Det är dags att vi ger tillbaka där behoven är som störst i vår region. Särskilt där de ekonomiska förutsättningarna är tuffare, där barnfattigdomen är stor. Där unga utsätts för rasism. Där röstdeltagandet är lågt.

Vår aktivism, den lokala organiseringen, är grunden till förändring! Den börjar igen idag!

Där behövs du! Kanske är du en av alla nya medlemmar? I din lokala partiförening är du viktig. Kanske är du lärare eller student? Organisera läxhjälp. Är du fritidsledare eller socionom, skapa aktiviteter för unga, turneringar i dans, basket? Är du jurist – berätta för våra unga om deras rättigheter. Skapa studiecirklar. Gör frukostutdelningar till barnen, soppa innan barnbidraget.

Välkommen, alla nya medlemmar ni behövs!

För nu behöver vi arbeta, var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.