Öppna spärrlinjer på Slussen!

Slipp klämspärrar och förbättra säkerheten. Vänsterpartiet vill ha öppna spärrlinjer på Slussen!

Om nio år – 2028 – ska nya Bytespunkt Slussen vara i drift. Vänsterpartiet vill möta den ökande trängseln med öppna spärrlinjer och plattformsdörrar i tunnelbanan. Miljöpartiet gick till val på öppna spärrar 2018, men regerar nu i regionen tillsammans med M, C, L och KD.

Regionen ska för, grovt uppskattat, drygt en miljard kronor renovera Slussens t-banestation. Brandsäkerheten i tunnelbanan ska förbättras och gestaltningen rustas upp. Bytespunktens olika delar – med t-bana, bussar och Saltsjöbanan – ska knytas ihop, fler hissar installeras från plattformarna i flera nivåer och entrén mot Hökens gata rätas upp.

Däremot breddas inte perrongerna, det anses vara för komplicerat och ta för lång tid.

Vänsterpartiet menar därför att det är viktigt att den fortsatta utredningen studerar åtgärder för att öka passagerarnas trygghet på perrongerna, där det redan i dag råder omfattande trängsel. En sådan möjlig åtgärd är att införa plattformsdörrar.

– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.

Läs hela artikeln här