Vi är ljuset

Det är en mörk tid vi lever i. Samtidigt som Sverige skickar vapen till Ukraina för att stötta deras rättmätiga motståndskamp mot Rysslands aggressionskrig så är vi tysta när Israel bombar sönder Gaza och nu även ger sig på Libanon. För oss i Vänsterpartiet är det självklart: Israels urskillningslösa och brottsliga krigföring måste få ett slut. Sverige behöver åter bli en röst för fred och sätta press på Israel för att få stopp på det pågående folkmordet.

Samtidigt lägger vår högernationalistiska regering en budget som innebär att vi kommer ännu längre ifrån att nå klimatmålen, att ytterligare tusentals kommer varslas inom vård, skola och omsorg. Samtidigt som vanligt folk fortsätter att drabbas av prisökningarna, arbetslöshet och en allt mindre pålitlig välfärd så driver Ulf Kristersson en stenhård klasspolitik – han går fram med en enorm skattesänkning för de allra rikaste. Sveriges regering är tydlig; de gör skillnad på folk och folk, både i Sverige och i världen. Vissa är värda att värnas, andra bryr man sig inte alls om…

Det är lätt att känna sig hopplös. Men i denna mörka tid är vi ljuset. Socialdemokraterna kommer inte ställa något till rätta. De köper regeringens politik i allt för många avseenden. Vi kan inte lita på dem. Det är bara Vänsterpartiet, tillsammans med alla kämpande sociala rörelser, som kan driva Sverige i en riktning som blir mer jämlik, mindre rasistisk och där vi åter står upp för alla människors lika värde.

Nu måste vi växla upp, hålla ut och hålla ihop. Det är två långa år kvar tills vi kastar ut högernationalisterna från Rosenbad. Barn mördas i Gaza, civilsamhället och biståndet slaktas, våra sjuksköterskor som räddar liv får sparken – därför måste vi stå starka tillsammans, trygga i förvissningen om att det är (v)i som är motståndet. Det är upp till oss om det ska bli en förändring. I den mörka tid vi lever i så är det vi som är ljuset.

August Flensburg, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm