Vänstervinden är här!

Jag ska avslöja att för ett halvår sedan var jag lite nervös. Inte alla föreningar hade planerat sin valrörelse så noga. Bryssel kändes långt borta ifrån andra viktiga frågor på agendan. Peppen för EU-valrörelse kändes på flera håll i distriktet som nästan obefintlig.

Men sen reste vi oss och genomförde en fantastisk valkampanj. Alla partiföreningar har överträffat förväntningarna. Det är så många som har bidragit till vår valseger att det är omöjligt att nämna allt. Jag nöjer mig med att säga: tack kamrater för en mycket fin valrörelse!

Vi ökar i alla våra 26 kommuner

Vi ökar i alla våra 26 kommuner. Mest ökar vi i Botkyrka, Järfälla och Sundbyberg. I Stockholms kommun blir vi största parti i 96 valdistrikt(!), allra störst blir vi på Oslogatan i Husby där vi noterar 50,29%. Det är rekord! Vänsterpartiet lyckas mobilisera lika många väljare som i riksdagsvalet 2022 vilket är en enorm bedrift.

Självklart ska vi gotta oss i vår valseger lite till. Men vi får inte vila för länge eller bli för självbelåtna. Vi har nämligen en större uppgift framför oss som vi behöver bygga vidare mot – nästa målsättning är att avsätta regeringen.

För att vi ska kunna göra det så krävs att vi blir fler som gör mer. Så när din kollega säger att den röstade på Jonas – berätta att man också kan bli medlem i Vänsterpartiet. Berätta att det kräver så mycket eller lite som en vill. Man kan ta uppdrag, vara aktivist, man kan påverka partiet. Eller så kan man bara stötta med sin medlemsavgift.

2026 så blåser vi bort högernationalisterna

Nu blåser det vänstervindar och vinden kommer öka i styrka ju fler vi är. 2026 så blåser vi bort högernationalisterna och du som är medlem i Vänsterpartiet kommer kunna säga att just du var en av dem som fick det att hända.

August Flensburg, distriktsordförande                  Vänsterpartiet Storstockholm