För ett mer solidariskt och hållbart Europa!

Just nu pågår valrörelsen för fullt och många partiföreningar överträffar sig själva i aktivitet. Runt om i länet så sitter våra valaffischer uppe, vi delar ut frukostpåsar, står i bokbord på lärosäten, har röda lördagar. Samtidigt åker blåsorkestern runt på sin turné, vi anordnar torgmöten och familjefester. Våra kandidater är runt och tar debatter, vi knackar dörr. På Kungsgatan 84 har vår ringstuga redan ringt över 56.800 personer. Vi gör en bra valrörelse!

Och visst känns det som att vi har medvind? Det är många som vill se ett EU som sätter människor och planeten före storföretagens vinstintressen. Minst lika många är trötta på vår rasistiska regering och ser det här EU-valet som en chans att få visa det missnöjet. När jag är ute och träffar väljare så är det många som säger att de kommer att rösta på oss.

Samtidigt så vet vi ju att EU-valet är ett mobiliseringsval. Det räcker inte med hejarop eller att knyta näven i byxfickan – våra väljare behöver också gå till en vallokal. Om alla som röstade på oss i riksdagsvalet 2022 gick och röstade så skulle det innebära succé för oss! Håller opinionssiffrorna så ser vi ut att knipa två mandat i Europaparlamentet samtidigt som flera av de små borgerliga partierna riskerar att åka ur.

Nu växlar vi upp till högsta växeln

Med en dryg vecka kvar till valet så är det nu dags för slutspurt. Nu växlar vi upp till högsta växeln. Så hitta den sista orken för en extra flygbladsutdelning! Dela ett filmklipp på Jonas Sjöstedt på dina sociala medier! Prata med alla du känner – kollegor, familjemedlemmar, vänner, ovänner – nu ser vi till att alla går och röstar!

August Flensburg, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm