Första maj är när vi är som bäst!

Nu mina vänner så går våren 2024 in i en mycket intensiv fas. Vi har 1 Maj, partikongress och EU-valrörelse. Allt inom loppet av en dryg månad. Det blir ett upplopp inför sommaren med både glädje, interndemokrati och förhoppningsvis en ordentlig valframgång.

Första maj är årets bästa dag. Det är en dag då vi enas för att fira våra vunna segrar och demonstrerar för frågor vi ännu inte vunnit. Det är styrka och kärlek, glädje och kamp. Första maj är en dag för alla oss, det är en dag för hela vår rörelse. Första maj är när vi är som bäst eftersom vi lyckas manifestera gemensamt samtidigt som vi ger plats för och hyllar att vänstern är en spretig rörelse. På första maj får du själv välja vad du vill skriva på ditt plakat.

På vissa sätt är partikongressen som börjar bara en vecka efter första maj en sorts motsats till första maj-firandet. Fem dagars kongressförhandlingar – från morgon till kväll – låter troligen mindre lustfyllt i mångas öron. Men samtidigt är det något magiskt och vackert med interndemokrati. Även om känslorna kan gå höga och konfliktlinjerna dras inom partiet istället för utåt så lever vi som vi lär. Vi är ett demokratiskt parti eftersom vi tror på och kämpar för ett mer demokratiskt samhälle.

När sedan valrörelsen drar igång på allvar så ställs allt detta på sin spets. Nu behöver vi lägga de viktiga kongressdiskussionerna åt sidan för något ännu viktigare – vi samla många väljare för ett rättvisare Sverige och Europa. En valframgång i år innebär att vi bygger momentum inför riksdagsvalet 2026. Vi vet alla vad som står på spel: vi klarar inte fyra år till med denna regering. Sverige går sönder lite mer för varje dag. Därför är EU-valrörelsen inte bara en kamp för ett bättre Europa utan också en motståndshandling mot regeringen.

Glöm därför inte känslan av styrka och kärlek du fick på första maj. Spara den känslan. För vi har en värld att vinna – och en valvinst 9 juni är första steget.

August Flensburg, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm