Tack för att du är vänsterpartist!

Nu när våren äntligen är här har årsmötessäsongen tagit slut och distriktets partiföreningar har genomfört 54 årsmöten och kongressombudsval. Självklart diskuterades den kommande verksamheten på alla årsmöten. Det är faktiskt lite hisnande när man tänker på hur mycket som händer totalt; om en genomsnittlig partiförening har i snitt en aktivitet varannan vecka så innebär det att Vänsterpartiet Storstockholm i år har över tusen aktiviteter!

En annan fråga som diskuterades på många möten är den om hur många medlemmar man har samt hur många som är aktiva. Precis som vanligt när det är mellanvalsår så sjönk medlemsantalet något under 2023. Nu har vi ju dock ett EUP-val framför oss vilket förhoppningsvis leder till att fler vill engagera sig. För att kunna genomföra alla aktiviteter måste man såklart ha aktiva medlemmar, och på flera möten diskuterades hur man kan aktivera fler. Här är nog som vanligt svaret att man behöver prata med sina medlemmar, få dem att känna sig välkomna samt erbjuda aktiviteter som intresserar dem.

Det är ett stort steg att gå med i ett politiskt parti

och ett ännu större steg att gå på ett möte

Men inte alla medlemmar vill vara aktiva. En del av oss vill bara vara stödmedlemmar, eller har inte tid att delta i aktiviteter. De medlemmarna är precis lika viktiga som alla andra. Det är ett stort steg att gå med i ett politiskt parti och ett ännu större steg att gå på ett möte. Men det finns också flera sätt att vara vänsterpartist på.

Om man t.ex inte hinner vara “aktiv medlem” för att man är engagerad i facket, den lokala idrottsklubben eller i en kulturförening så gör man troligen större nytta för partiet i de sammanhangen. Om man betalar sin medlemsavgift, diskuterar politik i fikarummet på jobbet eller delar ett klipp med Nooshi Dadgostar på facebook så har man också lagt sitt strå till stacken. Men det räcker också att bara vara.

Vi behöver absolut bli fler som är “aktiva”, men                                           framförallt så behöver vi bli många många                                                     fler som inte är det

Jag tänker på min förra kollega som alltid röstat grönt men som 2022 bestämde sig för att rösta rött. Hon deklarerade högt inför flera kollegor att nu var hon minsann vänsterpartist! Även om hon troligen aldrig kommer att bli medlem så gjorde hon sig till ambassadör för vårt parti. Det är så, mina vänner, som vi kommer att vinna. Vi behöver absolut bli fler som är “aktiva”, men framförallt så behöver vi bli många många fler som inte är det.

Så när ni ringer runt till alla de nya medlemmar vi kommer få i vår och någon svarar att den vill vara stödmedlem. Tacka dem för deras stöd! Och om du som läser denna text tillhör den betydande andel av våra medlemmar som aldrig har varit på en aktivitet vill jag säga – tack för att du är vänsterpartist!

August Flensburg,

distriktsordförande, Vänsterpartiet Storstockholm