Var är alla män?

Snart är det dags för kvinnokampens högtidsdag 8 mars med demonstrationer och andra evenemang. Som bekant så sägs det att feminismen i vårt parti inte enbart är en kvinnosak utan angår samtliga. Ändå så ser man på de årliga demonstrationerna just mest kvinnor, och sett till vilka ämnen vi belyser och verkar för inom partiet så är det sällan män lyfter feminismen. Nu är det hög tid att fler män kliver fram och inte bara solidariserar sig med utan också blir en del av den feministiska rörelsen.

Som pappa till två söner så ser jag med oro på hur samhällsdebatten om vad en man är och får vara utvecklas. Jag är rädd att mina små pojkar ska hamna i klorna på kvinnohatande influensers. Att de ska bli påverkade av den nyfascistiska rörelsens mans- och kvinnoideal. Här har alla vi män som står till vänster ett enormt ansvar, vi kan inte lämna walkover till Sverigedemokraterna i den här frågan.

Alla vi som kämpar mot förtryck måste hålla ihop. Om vi inte är allierade med varandra så kan de reaktionära krafterna spela ut oss mot varandra.       .

Alla vi som kämpar mot förtryck måste hålla ihop. Om vi inte är allierade med varandra så kan de reaktionära krafterna spela ut oss mot varandra. De kan ställa kvinnor mot invandrare eller mot arbetare. Det är bara om vi tillsammans krokar arm med alla de rörelser som kämpar för rättvisa som vi gemensamt kan flytta fram våra positioner. Det är bara ett av alla skäl till att även män tjänar på feminismen men egentligen det enda argument som behövs för att fler män aktivt ska bära fram de feministiska frågorna. Vi behöver också ta den vardagliga fajten, på den mansdominerade arbetsplatsen, i kompisgruppen, i partiföreningen och i den allmänpolitiska debatten.

Vi män behöver stå, inte i första nödvändigtvis, men i andra ledet i kampen för jämlikhet. Vi behöver förstå att det inte är kvinnors ansvar att ta plats, det är vårt ansvar att bereda dem plats. Inte för att vi är snälla utan för att vi också tjänar på det. Högern med SD i spetsen vill dribbla bort oss och splittra oss. Men alla som inte är helt bakom flötet förstår ju att det inte är invandrare eller dragartister som är orsaken till de stora samhällsproblemen. Därför förväntar jag mig att se fler manliga partikamrater i demonstrationståget den åttonde mars. Ingen ska ha anledning att se sig omkring och undra var alla män är. Vårt svar på högerns offensiver är som alltid sammanhållning och solidaritet. Så kom med och i kamp och glädje: länge leve åttonde mars!

August Flensburg, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm