Gott nytt 2024

Vänstervänner. Tack för ett 2023 fullt med kamp och glädje. Så här års är det mörkt ute och det politiska läget kan också kännas mörkt. Men glöm inte att du är en del av en växande rörelse för fred, solidaritet och rättvisa. För varje dag som går blir vi fler som säger att nu räcker det – nu har marknadstänket gått för långt – vi behöver inte mer rasism och inga fler nedskärningar.

Tack vare vänsterstyre i flera Stockholmskommuner och vårt inflytande i regionen så stoppas den välfärdsslakt som regeringen ville få till stånd. Tack vare att vi har varit många som har tagit debatten, demonstrerat och visat praktisk solidaritet med det palestinska folket så har nu Sverige röstat för ett eldupphör i FN:s generalförsamling. Det är tack vare dig.

Men kampen är långt ifrån över. Regeringen har tre år till på sig att förstöra de saker vi älskar mest med Sverige och bomberna regnar fortfarande över Gaza. Därför kan vi inte vila. Under 2024 så måste vi fortsätta att bygga starkare partiföreningar och starkare band till de sociala rörelser som är våra allierade. Vi lever i en brytningstid där det inte räcker att kasta ut regeringen. Vi måste vända på hela samhällsutvecklingen. Det gör vi inte själva – vi gör det tillsammans.

Storstockholm kommer även fortsättningsvis att vara den starkaste bastionen av motstånd mot den högernationalistiska regeringen. Under året som kommer så har vi flera chanser att demonstrera detta. Vi kommer fortsätta att kämpa för ett fritt Palestina, vi kommer att anordna Sveriges största 1-majfirande och vi ska ge alla stockholmare chansen att rösta för ett annat Europa i europaparlamentsvalet. Vi är redo för 2024.

August Flensburg, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm