I solidaritet med Palestina

Distriktet i solidaritet med Palestina

I skrivande stund har kriget i Gaza pågått i över en månad. Vi nås av nyheter om omringade sjukhus där det vare sig finns el eller vatten. Sjuka som förvägras vård. Barn som mördas. Situationen är så oerhörd att det nästan inte går att förstå.

Själv kan jag inte läsa rapporterna utan att börja gråta. Sedan läser jag hur Sveriges regering agerar och blir arg istället. Vår ynkliga regering hävdar att det är ett proportionerligt svar, att det är terrorbekämpning. Men hur är mord av sjukhuspatienter, spädbarn och femåringar terrorbekämpning? Hur många civila ska dö innan Israels blodshämnd kan betecknas som fullbordad?

På samma sätt som

en spade är en spade så är

det som Israel håller på med

ett folkmord.

På samma sätt som en spade är en spade så är det som Israel håller på med ett folkmord. Det är de personer som inte kan ta avstånd från Israels krigsbrott som ska skämmas, inte vi som står upp för alla civilas rätt till liv och värdighet.

Aktivism behövs – nu utlyser vi en solidaritetsmånad med Palestina!

Vi ska inte sluta gråta över de som nu faller offer. Men vi behöver också handla. Vi behöver visa praktisk solidaritet med Gaza. Det kan vi göra genom att delta i demonstrationer, anordna egna sammankomster, solidaritetskvällar, samla in pengar till de organisationer som hjälper på plats. Vi behöver hålla om varandra när det behövs, och sedan organisera oss. Därför utlyser vi nu en solidaritetsmånad med Gaza. Fram till jul kommer distriktet ha extra fokus på solidaritet och situationen för människorna i Gaza.

Kanske vill du också engagera dig extra? Du eller din partiförening bestämmer själva vad för slags solidaritetshandling ni vill göra, om ni vill dela ut flygblad, samla in pengar eller anordna en manifestation. Sverige ska inte vara ett land som tiger och låter detta ske. Vi behöver byta regering. Vi behöver visa Gaza solidaritet!

August Flensburg, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm